Τόσα χρόνια λέμε ότι οι διακρίσεις των επαγγελματικών ενώσεων έχουν κάνει τα Όσκαρ απόλυτα προβλέψιμα, φέτος όμως οφείλουμε να αναθεωρήσουμε. Κι αυτό επειδή το φαβορί «La La Land» νικήθηκε κυριολεκτικά πάνω στη σκηνή του Dolby Theater από το «Moonlight», σε μια από τις μεγαλύτερες οσκαρικές εκπλήξεις και ταυτόχρονα γκάφες στην ιστορία του θεσμού. Πιο συγκεκριμένα, η Φέι Ντάναγουεϊ διάβασε ότι το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας πηγαίνει στο «La La Land», οι παραγωγοί του μιούζικαλ ανέβηκαν στη σκηνή και άρχισαν να ευχαριστούν με τα αγαλματίδια ανά χείρας, την ίδια στιγμή που μια αφύσικη ανησυχία απλωνόταν στο background της τελετής. Ύστερα από δυο ολόκληρα λεπτά lala-φροσύνης, αποδείχτηκε ότι οι Μπίτι και Ντάναγουεϊ είχαν λάθος φάκελος!
Έτσι, το Όσκαρ καλύτερης ταινίας άλλαξε χέρια on stage, καταλήγοντας στην αφροαμερικανική ιστορία ενηλικίωσης «Moonlight» του Μπάρι Τζένκινς. Μετά την πρωτοφανή γκάφα και τη μιντιακή υστερία που ακολούθησε, οι υπεύθυνοι της Ακαδημίας ξεκίνησαν άμεσα έρευνα για το περιστατικό, η οποία κατέληξε στο ότι η PricewaterhouseCooper, η εταιρεία που εδώ και 83 χρόνια καταμετρά τις ψήφους των μελών, ευθύνεται για το φιάσκο. H PwC, με δεύτερη απολογητική επιστολή της την Τρίτη 28/2, έριξε το ανάθεμα στον συνεργάτη της Μπράιαν Κάλιναν, τον οποίο μάλλον δεν θα ξαναδούμε πλησίον του Dolby Theater… Πάντως, παρά τα οσκαρικά ευτράπελα η τηλεθέαση καταποντίστηκε, πιάνοντας τα χαμηλότερα νούμερα των τελευταίων εννιά χρόνων.
Γίναμε σοφότεροι…
Το ατόφιο κινηματογραφικό ερώτημα που τίθεται είναι πώς γίνεται το «La La Land», ταινία που σύμφωνα με τους επαγγελματίες του κινηματογράφου έχει την καλύτερη σκηνοθεσία, την καλύτερη πρωταγωνίστρια, καλύτερη φωτογραφία, σκηνικά και μουσική, να μην είναι η καλύτερη ταινία της χρονιάς, χάνοντας τον τίτλο από ένα φιλμ που διακρίθηκε μόνο στις κατηγορίες του σεναρίου και του δεύτερου ερμηνευτικού ρόλου. Νομίζω ότι αυτό που πρέπει να κατανοήσουμε είναι ότι η κανονικότητα έχει εκλείψει στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ.
Οι άνθρωποι που δουλεύουν στο σινεμά ήθελαν με την 89η απονομή των βραβείων της Ακαδημίας να στείλουν ένα ηχηρό πολιτικό μήνυμα στη νέα υπερσυντηρητική κυβέρνηση. Έτσι, μπορεί να έδωσαν στο φιλμ του 32χρονου Ντάμιεν Σαζέλ έξι «βαριά» βραβεία, αλλά έκαναν σαφές ότι το κλίμα δεν σηκώνει μιούζικαλ και ανεκπλήρωτους έρωτες. Το Χόλιγουντ έχει πόλεμο – και αυτό είναι γεγονός. Γι’ αυτό και το «Moonlight», μια ταινία που μιλάει για το δικαίωμα στη διαφορετικότητα, το ρατσισμό σε όλες του τις μορφές, τις καταπιεστικές κοινωνικές νόρμες που πνίγουν τα προσωπικά «θέλω», αλλά και το αφροαμερικανικό περιθώριο που αναπαράγεται χωρίς να υπάρχει ορατή έξοδος, θριάμβευσε σε μια από τις μεγαλύτερες εκπλήξεις των τελευταίων δεκαετιών.
Επίσης, η επιλογή του «Moonlight» είχε έναν ακόμη σκοπό. Να αφαιρέσει από την Ακαδημία τη ρετσινιά της ομοφοβίας και του ρατσισμού. Ας μην ξεχνάμε ότι τα μέλη της, πριν από περίπου μία δεκαετία, αρνήθηκαν προκλητικά να δώσουν το Όσκαρ καλύτερης ταινίας στο «Μυστικό του Brokeback Mountain» του Ανγκ Λι λόγω του gay περιεχόμενού του, ενώ μόλις πέρσι πρόσφεραν όλες τις ερμηνευτικές υποψηφιότητες σε λευκούς. Το «Moonlight» αποτέλεσε την καταλληλότερη αφορμή για να ξεπλυθούν τα συντηρητικά αμαρτήματα του παρελθόντος.
Βραβεία σε βαρύ πολιτικό κλίμα
Η τελετή απονομής των 89ων Όσκαρ ήταν μια από τις πλέον πολιτικοποιημένες όλων των εποχών. Οι περισσότερες ομιλίες είχαν αναφορές στις πρώτες ημέρες διακυβέρνησης του Ντόναλντ Τραμπ, με αποκορύφωμα την επιστολή διαμαρτυρίας του Ιρανού Ασγκάρ Φαραντί, ο οποίος αρνήθηκε να παραλάβει το δεύτερο Όσκαρ της καριέρας του εξαιτίας της απαγόρευσης εισόδου στους συμπατριώτες του. Κατά τα άλλα, τα πράγματα κύλησαν απόλυτα ομαλά, σύμφωνα με τις προβλέψεις. Οι πρωταγωνιστές Έμα Στόουν του «La La Land» και Κέισι Άφλεκ του «Μια Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα» επικράτησαν στις κατηγορίες πρώτων ρόλων. Η Βαϊόλα Ντέιβις κατέκτησε το Όσκαρ Β΄ γυναικείου ρόλου για το αντιρατσιστικό «Fences», ενώ ο Μαέρσαλα Αλί κέρδισε το Β΄ αντρικό για την ερμηνεία του στο «Moonlight». Και στα σενάρια δεν υπήρξαν εκπλήξεις, με τη διάκριση του Πρωτότυπου σεναρίου να καταλήγει στο «Μια Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα», ενώ αυτή του Διασκευασμένου σεναρίου στο «Moonlight».
Οι νικητές της 89ης απονομής των Όσκαρ
Καλύτερη Ταινία
Moonlight
Σκηνοθεσία
Ντάμιεν Σαζέλ (« La La Land» )
Α΄ Αντρικός Ρόλος
Κέισι Άφλεκ («Μια Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα» )
Α' Γυναικείος Ρόλος
Έμα Στόουν («La La Land» )
Β’ Αντρικός Ρόλος
Μαέρσαλα Αλί («Moonlight» )
Β' Γυναικείος Ρόλος
Βαϊόλα Ντέιβις («Fences» )
Πρωτότυπο Σενάριο
Κένεθ Λόνεργκαν («Μια Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα»)
Διασκευασμένο Σενάριο
Μπάρι Τζένκινς & Ταρέλ Άλβιν ΜακΡάνεϊ («Moonlight» )
Animation
Ζωούπολη
Ξενόγλωσση Ταινία
Ο Εμποράκος (Ιράν)
Ντοκιμαντέρ
O.J.: Made in America
Μουσική
«La La Land», Τζάστιν Χέργουιτζ
Τραγούδι
City Of Stars («La La Land» )
Φωτογραφία
«La La Land», Λάινους Σάντγκρεν
Μοντάζ
«Αντιρρησίας Συνείδησης», Τζον Γκίλμπερτ
Σκηνικά
«La La Land», Σάντι Ρέινολντς-Γουάσκο & Ντέιβιντ Γουάσκο
Κοστούμια
«Φανταστικά Ζώα και που Βρίσκονται», Κόλιν Άτγουντ
Μέικ-Απ
Ομάδα Αυτοκτονίας
Οπτικά Εφέ
Το Βιβλίο της Ζούγκλας
Ηχητικό Μιξάζ
Αντιρρησίας Συνείδησης
Ηχητικό Μοντάζ
Arrival Ταινία
Μικρού Μήκους
Sing των Κριστόφ Ντικ & Άννα Ουντβάρντι
Animation Μικρού Μήκους
Piper
Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους
The White Helmets