«Τέλειοι Ξένοι»: Ελληνική κωμωδία...αλά ιταλικά

Ο Θοδωρής Αθερίδης παρουσιάζει το τρίτο προσωπικό του κινηματογραφικό­ στοίχημα, μεταφέροντας την ιταλική κωμωδία καταστάσεων «Perfetti Scono­sciuti» στην ελληνική πραγματικότητα. Μήπως μια νέα σινε-τάση βρίσκεται στα σκαριά;

«Τέλειοι Ξένοι»: Ελληνική κωμωδία...αλά ιταλικά

Ο Θοδωρής Αθερίδης παρουσιάζει το τρίτο προσωπικό του κινηματογραφικό­ στοίχημα, μεταφέροντας την ιταλική κωμωδία καταστάσεων «Perfetti Scono­sciuti» στην ελληνική πραγματικότητα. Μήπως μια νέα σινε-τάση βρίσκεται στα σκαριά;

«Τέλειοι Ξένοι»: Ελληνική κωμωδία...αλά ιταλικά - εικόνα 1

Αν ρωτήσεις δέκα ανθρώπους του χώρου ποιο είναι το μεγαλύ­τερο μειονέκτημα του ελληνικού σινεμά, οι εννιά θα σου απαντήσουν τα σενάρια. Έχοντας ανεβεί την τελευταία δεκαετία τεχνικό επίπεδο –βοήθησαν σε αυτό η ψηφιακή τεχνολογία και η πληθώρα ιντερνετικών ερεθισμάτων–, η δημιουργική αχίλλειος πτέρνα της εγχώριας παραγωγής εντοπίζεται πλέον στην αφήγηση. Πόσο μάλλον στην πιο εμπορική εκδοχή του ελληνικού σινεμά, όπου το κύριο μέλημα ενός σκηνοθέτη δεν είναι η ανάδειξη μιας καλλιτεχνικής πρωτοπορίας, αλλά η επικοινωνία με το κοινό. Ακόμη και στην πρόσφατη εισπρακτική ανάκαμψη του εμπορικού σινεμά στη χώρα μας, από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 μέχρι τα μέσα των ’00s, οι ιστορίες έφεραν τη «νόσο» της τηλεοπτικής υπερβολής και προχειρότητας.

Γι’ αυτό και το ντόμινο της κρίσης δεν συνάντησε ιδιαίτερη δυσκολία­ στο γκρέμισμα του σαθρού οικοδομήματος του εγχώριου mainstream κινηματογραφικού προϊόντος. Πλέον οι Έλληνες παραγωγοί αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους για να ξαναβάλουν τους θεατές στις αίθουσες. Ένας από αυτούς είναι η μεταφορά ξένων επιτυχιών στο ελληνικό κοινωνικό οξύμωρο, όπως αυτή του φιλμ «Perfetti sconosciuti» του Πάολο Τζενοβέζε, που ξεπέρασε τα 16 εκατ. ευρώ σε εισπράξεις μόνο στην Ιταλία! Οι «Τέλειοι Ξένοι», λοιπόν, ­διασκευάζουν την κωμωδία που αγάπησαν οι Λατίνοι γείτονές μας, με τους οποίους μοιραζόμαστε το ταμπεραμέντο, την εκφραστικότητα και τους διάλογους σε υψηλά ντεσιμπέλ.

Una faccia, una razza

«Τέλειοι Ξένοι»: Ελληνική κωμωδία...αλά ιταλικά - εικόνα 2

«Αν δεις το “Perfetti sconosciuti”, νομίζεις ότι βλέπεις Έλληνες που μιλούν ιταλικά», μας λέει ο Θοδωρής Αθερίδης, ο άνθρωπος που προσγειώνει σεναριακά την ιστορία της πρωτότυπης ταινίας στην ελληνική­ πραγματικότητα, υπογράφοντας ταυτόχρονα τη σκηνοθεσία και κρατώντας έναν από τους πρωταγωνιστικούς ρόλους. «Ο παραγωγός Κώστας Λαμπρόπουλος με κάλεσε­ μια μέρα και μου είπε ότι έχει κάτι­ για μένα. Στη συνέχεια, μου έδειξε την ιταλική κωμωδία και μου είπε ότι ήθελε να τη διασκευάσω στα ελληνικά», μας λέει ο γνωστός δημιουργός, που δεν κρύβει το θαυμασμό του για τον τρόπο με τον οποίο οι Ιταλοί σεναριογράφοι μετατρέπουν ένα δείπνο φίλων σε μια γλυκόπικρη, ξεκαρδιστική και ταυτόχρονα μεστή περιήγηση στο άβατο της ιδιωτικότητας. «Είναι ένα σενάριο φτιαγ­μένο με τη μοναδική μαεστρία της commedia dell’arte. Γι’ αυτό δεν πείραξα τίποτα στη δομή του. Δεν είμαι κομπλεξικός για να αλλάξω ένα πράγμα που είναι αριστούργημα, μόνο και μόνο για να “βάλω την προσωπική μου σφραγίδα”», συμπληρώνει ο Θοδωρής Αθερίδης.

Πώς να καταστρέψεις ένα «φιλικό» δείπνο

«Τέλειοι Ξένοι»: Ελληνική κωμωδία...αλά ιταλικά - εικόνα 3

Στους «Τέλειους Ξένους» μια πρόσκληση σε γεύμα από τον πλαστικό­ χειρουργό Θωμά και την ψυχολόγο­ γυναίκα του Μαρία προς τους φίλους τους καταλήγει σε ένα ανεπανάληπτο υπαρξιακό ξεσκέπασμα. Και όλα αυτά επειδή μαζί με τα ορεκτικά πέφτει στο τραπέζι μια τρελή ιδέα από την οικοδέσποινα: να τοποθετήσει η παρέα τα κινητά της σε κοινή θέα και όλοι να έχουν πρόσβαση σε οποιαδήποτε κλήση ή μήνυμα έρχεται σε αυτά. Το αποτέλεσμα είναι, αντί για μπριάμ, να σερβιριστούν στο δείπνο τα εσώψυχα των παιδικών φίλων.

Το φιλμ μάς συστήνει με παιχνιδιάρικο τρόπο τους επτά πρωταγωνιστές της ταινίας, για να τους συγκεντρώσει στη συνέχεια σε ένα μεσοαστικό σαλόνι, όπου οι απανωτές αποκαλύψεις-συγκρούσεις χαρακτήρων θα φανερώσουν ερωτήματα σχετικά με τις κοινωνικές συμβάσεις, την ανυπόφορη επίδραση της «αλήθειας» στη ζωή μας και τα «κατά συνθήκη ψεύδη» που κάνουν τον κόσμο μας να γυρίζει. Όλα αυτά δοσμένα με μπόλικο χιούμορ, σε ένα σενάριο που απέσπασε, εκτός από το ιταλικό Νταβίντ ντι Ντονατέλο, το βραβείο στο νεοϋορκέζικο Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα. Με τον έμπειρο Θοδωρή Αθερίδη να βάζει τις προσεκτικές πινελιές του στη μεταφορά και τη σκηνοθεσία της κωμωδίας, οι «Τέλειοι Ξένοι­» σίγουρα αποτελούν μία από τις πλέον αξιόλογες mainstream προτάσεις της τρέχουσας δεκαετίας.

Και αυτό θα μπορούσε να είναι χρήσιμο παράδειγμα σε μια ορθολογική κινηματογραφική αγορά: οι διασκευές ποιοτικών ξένων επιτυχιών θα μπορούσαν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά με τις δουλειές Ελλήνων σεναριογράφων, δημιουργώντας έναν ευγενή ανταγωνισμό που ωφελεί αναμφίβολα και το εγχώριο συγγραφικό επίπεδο. Βέβαια, η λέξη «ορθολογικό» ήταν άγνωστη στη χώρα μας ακόμη και στις εποχές των «παχιών αγελάδων», πόσο μάλλον τώρα. ­Αλλά αφού Χριστούγεννα έρχονται, ας κάνουμε μια κινηματογραφική ευχή παραπάνω...

Περισσότερες πληροφορίες

Τέλειοι Ξένοι

3
  • Κομεντί
  • 2016
  • Διάρκεια: 92 '
  • Θοδωρής Αθερίδης

Όταν ένα βράδυ με έκλειψη Σελήνης μια παρέα επτά φίλων συγκεντρώνεται για δείπνο, ένα παράξενο παιχνίδι ξεκινά: όλοι συμφωνούν να αφήσουν τα κινητά τους στο τραπέζι και να μοιράζονται με τους υπολοίπους ό,τι φτάνει σε αυτά. Κανείς, άλλωστε, δεν έχει μυστικά για να φοβάται…

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

5 κλασικά αριστουργήματα του Ζαν-Πιέρ Μελβίλ στο Cinobo

Κρατώντας απόσταση από τη νουβέλ βαγκ και υπηρετώντας κυρίως το φιλμ νουάρ, οι ιστορίες παρανόμων του "ποιητή του υποκόσμου" καθηλώνουν μέχρι και σήμερα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/02/2023

Οι 32 ταινίες που διεκδικούν βραβεία στο 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Η προ των πυλών διοργάνωση παρουσιάζει τα φιλμ που "ανταγωνίζονται" για τις δάφνες του θεσμού αλλά και για ένα δυνάμει εισιτήριο στις επόμενες υποψηφιότητες των Όσκαρ.

Αναζητούνται θεατές: Πώς θα γεμίσουν ξανά τα σινεμά; Η Μικρόκοσμος Films απαντά

Ο υπεύθυνος της εταιρίας Αντρέας Σωτηρακόπουλος, απαντά στις ερωτήσεις του "α" στο πλαίσιο του ρεπορτάζ όπου αναζητούνται χειροπιαστές λύσεις για το μέλλον του κινηματογράφου.

"The Cars We Drove Into Capitalism": Το ντοκιμαντέρ που αφηγείται την ιστορία των σοσιαλιστικών αυτοκινήτων

Η ταινία θα προβληθεί στον πολυχώρο Μικρόκοσμος και θα ακολουθήσει συζήτηση με τον σκηνοθέτη και τους συντελεστές.

Ελληνικό box office: "Αστερίξ και Οβελίξ" εναντίον κακοκαιρίας

Με αντίπαλο το χιονιά και το "112", οι ηρωικοί Γαλάτες έφεραν περισσότερους από 20.000 θεατές στις αίθουσες. Λιγότερο ελκυστικό το θρίλερ του Μ. Νάιτ Σιάμαλαν "Χτύπος στην Καλύβα", ενώ η "Φάλαινα" συνεχίζει να συγκινεί.

Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος και τα "μυστικά" της σκηνοθεσίας

Δεύτερη αποκλειστική προ-δημοσίευση αποσπάσματος από το ντοκιμαντέρ και βιβλίο "Ο Καθένας και η Μουσική του", γύρω από μια μέχρι πρότινος άγνωστη συζήτηση ανάμεσα στους δύο σπουδαίους δημιουργούς.

Στην ταινία "Πύραυλος" του Στέφανου Σιταρά το βραβείο κοινού του φεστιβάλ Untold

Το ντεμπούτο του σκηνοθέτη κέρδισε τους θεατές της νέας διοργάνωσης που αφιερώνεται στην πρόσφατη παραγωγή του ελληνικού κινηματογράφου.