Μπορν, δεν θα ήταν καλύτερα να είχες έρθει εδώ;

Η κυκλοφορία του «Τζέισον Μπορν» στις αίθουσες σηματοδοτεί την πανηγυρική επιστροφή του Ματ Ντέιμον και του Πολ Γκρίνγκρας στη σειρά, επαναφέροντας το εδώ και δεκαετίες αναπάντητο ερώτημα για το πώς θα γίνει η χώρα μας πιο ελκυστική στις ξένες κινηματογραφικές παραγωγές.

Μπορν, δεν θα ήταν καλύτερα να είχες έρθει εδώ;

Η κυκλοφορία του «Τζέισον Μπορν» στις αίθουσες σηματοδοτεί την πανηγυρική επιστροφή του Ματ Ντέιμον και του Πολ Γκρίνγκρας στη σειρά, επαναφέροντας το εδώ και δεκαετίες αναπάντητο ερώτημα για το πώς θα γίνει η χώρα μας πιο ελκυστική στις ξένες κινηματογραφικές παραγωγές.

Μπορν, δεν θα ήταν καλύτερα να είχες έρθει εδώ; - εικόνα 1

Όταν βλέπεις στην οθόνη τη φωτεινή πινακίδα «Πιρεάς» πάνω στο ολοκαίνουργιο βαγόνι του ΗΣΑΠ, φοίνικες στην Πλατεία Συντάγματος και υπόγειο πάρκινγκ στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» σε πιάνει λίγο το γαμώτο. Δεν θα ήταν καλύτερα αν είχε έρθει ο νέος Μπορν στην Ελλάδα για να κάνει γυρίσματα στα φυσικά τοπία; Εντάξει, αν η παραγωγή της φαντασμαγορικής περιπέτειας δεν είχε φύγει από την αμερικανική ήπειρο, δεν θα είχαμε τόσο μεγάλο παράπονο. Αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση οι συντελεστές ταξίδεψαν μέχρι τη Σάντα Κρουζ της Τενερίφης...

Γιατί, λοιπόν, δεν κάθισαν άλλες τρεις ωρίτσες στο αεροπλάνο για να έρθουν στην ελληνική πρωτεύουσα; Μπορεί η δουλειά που έκαναν οι σκηνογράφοι του «Τζέισον Μπορν» να είναι εντυπωσιακή, έχοντας ουσιαστικά μεταφέρει το φλεγόμενο κέντρο της Αθήνας στις Κανάριους Νήσους, όμως έστω και ανεπαίσθητα λείπει το μητροπολιτικό στοιχείο από τη συγκεκριμένη εντυπωσιακή σεκάνς. Παρόλα αυτά, εμείς είμαστε αυτοί που χάνουμε για άλλη μία φορά τα περισσότερα, αφού τα εκατομμύρια των γυρισμάτων πήγαν στα ισπανικά ταμεία (εκτιμάται από 13 μέχρι 15 εκατ.), η ευκαιρία της έμμεσης διαφήμισης χάθηκε, το ίδιο και η άφιξη πρωτοκλασάτων σταρ στην πρωτεύουσα.

Μπορν, δεν θα ήταν καλύτερα να είχες έρθει εδώ; - εικόνα 2

Ανθρωποκυνηγητό στην Αθήνα
Ήδη από την πρώτη σεκάνς της καινούργιας περιπέτειας ο αμνησιακός πρώην πράκτορας τοποθετείται στη χώρα μας. Ο Τζέισον Μπορν βρίσκεται στα ελληνοαλβανικά σύνορα για να δώσει έναν υπαίθριο παράνομο αγώνα μποξ. μάλλον τον πιο σύντομο στην ιστορία του αθλήματος, αφού ο Ματ Ντέιμον ξαπλώνει τον αντίπαλό του στο έδαφος μόνο με μία μπουνιά. Από εκεί μεταφερόμαστε στην Αθήνα, όπου η παλιά του γνώριμη Νίκι Πάρσονς θέλει να του παραδώσει ένα στικάκι με όλες τις βρομοδουλειές της CIA. Οι δυο τους εντοπίζονται από τις αμερικανικές υπηρεσίες κι ένα εντυπωσιακό ανθρωποκυνηγητό ξεκινάει στην ελληνική πρωτεύουσα, εν μέσω μιας βίαιης αντιμνημονιακής συγκέντρωσης. Μην τρελαθούμε βέβαια… Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε ούτε με καρτποσταλική απεικόνιση της Ελλάδας όπως έκανε το «Mamma Mia!» ούτε με το ονειρεμένο πελοποννησιακό φόντο που είχε το «Πριν τα Μεσάνυχτα». Μιλάμε για μια φλεγόμενη πρωτεύουσα, με τις μολότοφ και τα δακρυγόνα να πέφτουν βροχή.

Γιατί όμως να μην εκμεταλλευτούμε κινηματογραφικά τη σκοτεινή πλευρά της πόλης, αυξάνοντας ταυτόχρονα τα δημόσια έσοδα; Σύμφωνα με πληροφορίες, η παραγωγή του «Τζέισον Μπορν» δεν κατέθεσε ποτέ αίτημα γυρισμάτων στις ελληνικές αρχές, έστω κι αν είχε υπάρξει αυτή η προοπτική τους μήνες που προηγήθηκαν. Από την άλλη πλευρά, γιατί να καταθέσει; Είμαστε μια χώρα εχθρική στις ξένες κινηματογραφικές επενδύσεις, αφού δεν παρέχουμε φοροαπαλλαγές (σε αντίθεση με τις γειτονικές μας χώρες), τα γραφειοκρατικά κολλήματα σκάνε γάιδαρο (δοκιμάστε να πάρετε άδεια για γύρισμα σε αρχαιολογικό χώρο και θα καταλάβετε), ενώ η εργασιακή νομοθεσία είναι παρωχημένη όσον αφορά τόσο ιδιαίτερες κι εντατικές συνθήκες. Ασφαλείς πηγές, πάντως, μιλούν για θέληση του υπουργείου να αλλάξουν τα πράγματα στο συγκεκριμένο τομέα, με κινήσεις που θα γίνουν στο άμεσο μέλλον.

Πιο συγκεκριμένα, μιλούν για τρία βήματα: πρώτα από όλα για εκσυγχρονισμό των δομών και τη σύσταση του ανενεργού Film Commission (γραφείο εξυπηρέτησης ξένων παραγωγών), στο πλαίσιο του Ν. 3905/2010 για την ενίσχυση της κινηματογραφικής τέχνης. Στη συνέχεια, υπάρχει το καυτό ζήτημα των φοροαπαλλαγών, που δείχνει να ξεκολλάει από τις δαγκάνες του υπουργείου Οικονομικών και της τρόικας ή θεσμών (διαλέγετε και παίρνετε), όπως και του εκσυγχρονισμού των εργασιακών, ειδικότερα στο ζήτημα των υπερωριών και των αδειών. Να δούμε αν αυτήν τη φορά θα γίνει κάτι στην πράξη ή θα μείνουμε πάλι στις εξαγγελίες.

Μπορν, δεν θα ήταν καλύτερα να είχες έρθει εδώ; - εικόνα 3

Επιστροφή ενός αξεπέραστου ντουέτου
Πέρα από το δικό μας καημό για τη μη έλευση του υπερπράκτορα στην Ελλάδα, πάντως, υπάρχει και το ζήτημα ενός πολυαναμενόμενου comeback... Η πέμπτη ταινία του franchise αποκτά πανηγυρικό χαρακτήρα, αφού σε αυτήν επιστρέφει το δίδυμο Ματ Ντέιμον - Πολ Γκρίνγκρας, που απογείωσε τη φήμη του Τζέισον­ Μπορν στα τέσσερα σημεία του πλανήτη με τη «Σκιά των Κατασκόπων» (2004) και το «Τελεσίγραφο του Μπορν» (2007). Η αποχώρησή τους από την «Κληρονομιά του Μπορν» (2012) είχε γίνει πρώτη είδηση τότε, με εκατέρωθεν δηλώσεις να ρίχνουν λάδι στη μιντιακή φωτιά. Οι δυο τους είχαν δηλώσει ότι δεν πρόκειται να επιστρέψουν στη μυθολογία του Μπορν. Κάτι σαν «bye-bye» δηλαδή…

Όμως, ευτυχώς, τα πράγματα πήραν διαφορετική τροπή. Από τη μία τα χιλιάδες μηνύματα των φαν που απαιτούσαν τη μεγάλη επιστροφή και από την άλλη η προσεκτική επαναπροσέγγιση της Universal, η οποία έδωσε παραπάνω δημιουργικό χώρο (ο Πολ Γκρίνγκρας υπογράφει για πρώτη φορά σενάριο στο franchise) και, φυσικά, χρήμα στο ντουέτο. Τώρα, σε συνέντευξή τους στον «Guardian», οι Ματ Ντέιμον και Πολ Γκρίνγκρας ορκίζονται ότι «ποτέ δεν θα ξαναπούμε ποτέ» και δίνουν ηχηρό «παρών» στο νέο «Τζέισον Μπορν».

Περισσότερες πληροφορίες

Τζέισον Μπορν

Jason Bourne
2,5
  • Περιπέτεια
  • 2016
  • Διάρκεια: 123 '
  • Πολ Γκρίνγκρας

Η Νίκι Πάρσονς εμφανίζεται ξαφνικά στη ζωή του Τζέισον Μπορν, έχοντας στα χέρια της ένα στικάκι με πληροφορίες σχετικά με σκοτεινές επιχειρήσεις της CIA. Η συνάντησή τους στη φλεγόμενη από αντιμνημονιακές κινητοποιήσεις Αθήνα θα πάρει απροσδόκητη τροπή, με τον πρώην πράκτορα να ταξιδεύει σε Βερολίνο, Λονδίνο και, τέλος, στην πατρίδα του για να αναμετρηθεί με το παρελθόν αλλά και να σταματήσει το μυστικό πρόγραμμα της CIA που θέλει να ελέγξει τον κυβερνοχώρο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.