Φεστιβάλ Βερολίνου 2016: Χαίρε ντοκιμαντέρ!

Αστραφτερό χολιγουντιανό ξεκίνημα και μέτρια συνέχεια για τη φετινή Μπερλινάλε, στην οποία κυριαρχούν οι αληθινές, επίκαιρες ή μη ιστορίες.

Φεστιβάλ Βερολίνου 2016: Χαίρε ντοκιμαντέρ!

Αστραφτερό χολιγουντιανό ξεκίνημα και μέτρια συνέχεια για τη φετινή Μπερλινάλε, στην οποία κυριαρχούν οι αληθινές, επίκαιρες ή μη ιστορίες.

Φεστιβάλ Βερολίνου 2016: Χαίρε ντοκιμαντέρ! - εικόνα 1

Μετά το «Χαίρε Καίσαρ!» και τη φαντασμαγορική έναρξη, το 66ο Φεστιβάλ Βερολίνου αναζητά ακόμα τις ταινίες που θα κάνουν τη διάφορα μέσα από ένα μέτριο και άτολμο επίσημο πρόγραμμα. Εξαίρεση μια σειρά από ντοκιμαντέρ, με το «Φωτιά στη Θάλασσα» του Ιταλού Τζιανφράνκο Ρόσι να είναι μέχρι στιγμής το πρώτο φαβορί για την Χρυσή Άρκτο. Το «Χαίρε Καίσαρ!», η τελευταία ταινία των Τζόελ και Ίθαν Κοέν με τους Τζορτζ Κλούνεϊ, Τζος Μπρόλιν, Τσάνινγκ Τέιτουμ και Τίλντα Σουίντον (άπαντες παρόντες στο κόκκινο χαλί) αποδείχτηκε ιδανική φεστιβαλική έναρξη, συνδυάζοντας λάμψη και κινηματογραφοφιλία. Απολαυστική σάτιρα των χολιγουντιανών παρασκηνίων της χρυσής - αλλά και μακαρθικής - εποχής, το κωμικό νουάρ των τρομερών αδελφών αποδείχτηκε μια φαινομενικά ανάλαφρη φάρσα, η οποία κρύβει ένα πολύ βαθύ, ουσιαστικό σχόλιο πάνω στη μεταπολεμική Αμερική, αλλά και την περίπλοκη έννοια της καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Φεστιβάλ Βερολίνου 2016: Χαίρε ντοκιμαντέρ! - εικόνα 2
«Φωτιά στη Θάλασσα»

Η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη και όχι μόνον όσον αφορά την υπόθεση γκλάμουρ. Ο Καναδός Ντενίς Κοτέ με το «Ο Μπόρις Χωρίς την Μπεατρίς» και η Γερμανίδα Αν Ζόρα Μπερασέντ με τις «24 Εβδομάδες» δεν θα έπρεπε να δουν τις ταινίες τους ούτε στο διαγωνιστικό πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης, με τη μεγαλύτερη μέχρι στιγμής απογοήτευση να ακούει στο όνομα Τζεφ Νίκολς. Ο ταλαντούχος σκηνοθέτης των «Mud» και «Το Καταφύγιο» προσπάθησε άτσαλα να μιμηθεί τον «Ε.Τ.», τις «Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου» και τον «Στάρμαν», το χοντροκομμένα αλληγορικό «Midnight Special», όμως, θυμίζει περισσότερο μεγαλόστομο και αφελή Νάιτ Σιάμαλαν.

Φεστιβάλ Βερολίνου 2016: Χαίρε ντοκιμαντέρ! - εικόνα 3
«Το Μέλλον»

Χωρίς να εντυπωσιάσουν, τα γαλλόφωνα «Το Μέλλον» της Μία Χάνσεν – Λαβ («Ο Πατέρας των Παιδιών μου») με μια εξαιρετική Ιζαμπέλ Ιπέρ και «Being 17» του Αντρέ Τεσινέ αποδείχτηκαν εν μέρει άνισες, αλλά σε καμιά περίπτωση αδιάφορες επιλογές, μια σκάλα κάτω από το τυνησιακό «Hedi», ένα νταρντενικό (σε παραγωγή αδελφών Νταρντέν!) κοινωνικό δράμα του Μοχάμεντ Μπεν Άτια που περιγράφει διεισδυτικά τη σύγχρονη βορειοαφρικανική πραγματικότητα. Ακόμα πιο επίκαιρο και κινηματογραφικά αφοπλιστικό, το ντοκιμαντέρ του Τζιανφράνκο Ρόσι «Φωτιά στη Θάλασσα» αποτυπώνει με λιτότητα (όπως και το βραβευμένο με Χρυσό Λιοντάρι «Sacro GRA»), ανθρωπιά και πολιτική ωριμότητα την γλυκόπικρη καθημερινότητα της Λαμπεντούζα, σκοτεινό σύμβολο του παγκόσμιου μεταναστευτικού προβλήματος, αλλά και των ορίων ολόκληρου του δυτικού πολιτισμού.

Φεστιβάλ Βερολίνου 2016: Χαίρε ντοκιμαντέρ! - εικόνα 4
Η εγκατάσταση του Κινέζου εικαστικού Άι Γουέι Γουέι, που έντυσε με σωσίβια από τη Μυτιλήνη το κέντρο συναυλιών του Βερολίνου

Το μεταναστευτικό δεν θα μπορούσε να μην αποτελέσει το κυρίαρχο θέμα σε ένα έντονα πολιτικοποιημένο φεστιβάλ σαν αυτό της γερμανικής πρωτεύουσας. Από τις ερωτήσεις κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου του «Χαίρε Καίσαρ!» στον Κλούνεϊ για τους πρόσφυγες του Αιγαίου ως την εγκατάσταση του Κινέζου εικαστικού Άι Γουέι Γουέι, που έντυσε με σωσίβια από τη Μυτιλήνη το κέντρο συναυλιών του Βερολίνου, το πλέον καυτό κοινωνικό πρόβλημα του καιρού μας φωνάζει επίμονα «παρών» μέσα κι έξω από τις σκοτεινές αίθουσες.

Όπως κι ένα σωρό άλλες αληθινές ιστορίες – το «Uncle Howard» για τον ανεξάρτητο σκηνοθέτη Χάουαρντ Μπρούκνερ, το «Mapplethorpe: Look at the Pictures» για το φωτογράφο Ρόμπερτ Μάπλθορπ ή το βραβευμένο στο Σάντανας «Kate Plays Christine» για την αυτόχειρα δημοσιογράφο Κριστίν Τσάμπακ -, οι οποίες αποδεικνύονται συναρπαστικότερες κάθε ευφάνταστης μυθοπλασίας και παίρνουν τη θέση του πρωταγωνιστή της φετινής, μάλλον υποτονικής Μπερλινάλε.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Χαμογέλα

Ως ορισμός της χαμένης ευκαιρίας, η ταινία υποβάλλει με την ανατριχιαστική απεικόνιση των συνεπειών του μετατραυματικού άγχους, αποτυγχάνει όμως στην απόπειρά της να ισορροπήσει ανάμεσα στον ατμοσφαιρικό υπαινιγμό και τη σεναριακή σαφήνεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
29/09/2022

Η Φλεγόμενη Θάλασσα

Μετά το "Κύμα" (2015) και το "Σεισμό" (2018"), μια ακόμα σκανδιναβική περιπέτεια καταστροφής η οποία προσπαθεί να προσγειώσει στο ρεαλισμό ένα απόλυτα συνταγογραφημένο κινηματογραφικό είδος.

Ο Έρωτας τα Αλλάζει Όλα

Χωρίς να ξεφεύγει από τα στάνταρντ, το πορτραίτο μιας σύγχρονης Αμερικάνας πάνω από τα 60 σκιαγραφείται με χιούμορ και μερικές πικάντικες αφηγηματικές ιδέες.

Bad Guy

Ο κοινωνικός αποκλεισμός, ο έρωτας ως θυσία, η βία των ανθρώπινων ενστίκτων. Ο Κιμ Κι-ντουκ παραλλάσσει την προβληματική του με ακόμα ένα τολμηρό και μη ορθό πολιτικά δράμα.

Τα ντοκιμαντέρ που θα μας "ταρακουνήσουν" στο Gimme Shelter Film Festival

Το Gagarin μας συστήνει στη ζωή και το έργο τριών εμβληματικών μορφών της μουσικής σκηνής.

Οι 10 πιο ακραίες ταινίες των 28ων "Νυχτών Πρεμιέρας"

Αυτά είναι τα φιλμ του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας (28/9-9/10), που σερβίρουν ανελέητη ένταση και δεν συνιστώνται σε όσους έχουν ευαίσθητα στομάχια…

Τα "Μαγνητικά Πεδία" είναι η επίσημη πρόταση της Ελλάδας για τα 95α Όσκαρ

Το ρομαντικό road movie του Γιώργου Γούση επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.