Δύο Χρυσές Σφαίρες (σεναρίου, β΄ γυναικείου ρόλου) και δύο ερμηνευτικές οσκαρικές υποψηφιότητες για μια ανορθόδοξη, tricky, αλλά δραματικά ρηχή και κατά βάθος αγιογραφική βιογραφία.
Αυτό που πραγματεύεται, εξυμνώντας ή κριτικάροντάς το, κάθε σινε-βιογραφία πετυχημένου Αμερικανού δεν είναι παρά το έντεχνα καλλιεργημένο success story που έχει γίνει sold out στη χώρα των ατελείωτων ευκαιριών. Εμβληματική μορφή της hi-tech εκδοχής του, ο Στιβ Τζομπς, που έχει ήδη εμπνεύσει μια αποτυχημένη μυθοπλαστική κινηματογραφική βιογραφία («Jobs» του Τζόσουα Μάικλ Στερν με τον Άστον Κούτσερ) επανέρχεται τώρα, τέσσερα μόλις χρόνια μετά το θάνατό του, ως πρωταγωνιστής της φιλόδοξης προσπάθειας των Άαρον Σόρκιν, Ντάνι Μπόιλ και Μάικλ Φασμπέντερ να ανακαλύψουν «τον άνθρωπο πίσω από το μύθο».
Κερδισμένος του όλου εγχειρήματος αποδεικνύεται τελικά ο ικανότατος Βρετανός ερμηνευτής – τέλειος ως ψυχρή, υπεροπτική, εμμονοληπτική και βαθιά μέσα της ανασφαλής ιδιοφυΐα. Όμως το χτίσιμο αυτής της γεμάτης (κρυφές) αντιφάσεις περσόνας μοιάζει να είναι σχεδόν αποκλειστικό αποτέλεσμα της σκληρής δουλειάς του υποψήφιου για Όσκαρ Φασμπέντερ (η άλλη υποψηφιότητα της ταινίας είναι για τη γερή υποστηρικτική δουλειά της νικήτριας της Χρυσής Σφαίρας β΄ γυναικείου ρόλου Κέιτ Γουίνσλετ στο ρόλο της πιστής βοηθού του).
Παραδόξως, ο εξαιρετικός σεναριογράφος Άαρον Σόρκιν, δημιουργός της τηλεοπτικής «Δυτικής Πτέρυγας» και συγγραφέας των «The Social Network» και «Moneyball», αν και είχε μια πρωτότυπη ιδέα να περιγράψει διεξοδικά τον ήρωά του, απλά επαναπαύτηκε σ’ αυτή. Καθώς συναντάμε τον Τζομπς σε τρεις στιγμές της ζωής και της καριέρας του, λίγο πριν από την παρουσίαση του Macintoch το 1984, του NeXTcube το 1988 και του iMac το 1998, το τελετουργικό της προετοιμασίας και οι συναντήσεις με τους ίδιους κάθε φορά ανθρώπους – από τον συνιδρυτή της Apple Στιβ Βόζνιακ έως την κόρη του Λίζα – φωτίζουν από την ίδια και ταυτόχρονα διαφορετική γωνία ένα πορτρέτο το οποίο προχωρά με μερικές ενδιαφέρουσες πινελιές, ολοκληρώνεται όμως προβλέψιμα και απρόσμενα αγιογραφικά (ο μεγαλόψυχος Στιβ χάνεται σ’ ένα κατάλευκο φως).
Παρομοίως, οι φλασάτες σκηνοθετικές ιδέες του Ντάνι Μπόιλ («Trainspotting», «Slumdog Millionaire») μπερδεύουν, αποσπούν την προσοχή, εντυπωσιάζουν (τρία διαφορετικά μουσικά στιλ ντύνουν τα ισάριθμα κεφάλαια), μα ελάχιστα βοηθούν τη δραματικά ρηχή αφήγηση.
ΗΠΑ. 2015. Διάρκεια: 122΄. Διανομή: UIP.
Περισσότερες πληροφορίες
Steve Jobs
Τρεις σύντομες στιγμές της ζωής και της καριέρας του Στιβ Τζομπς, λίγο πριν εκείνος βγει στη σκηνή για να παρουσιάσει το Macintoch το 1984, το NeXTcube το 1988 και το iMac το 1998.