Η σύγχρονη αστική αλλοτρίωση γλυκαίνει με έναν σουρεαλιστικά τρυφερό και κινηματογραφικά ευρηματικό τρόπο.
Στοιχείο άμεσα συνδεδεμένο με τον αστικό πολιτισμό, η άσφαλτος κουβαλά μαζί της τις έννοιες της προόδου, της τεχνολογικής ανάπτυξης, της ευημερίας, αλλά και της αλλοτρίωσης, της φυσικής καταστροφής και του μοναχικού, εν μέσω πολυκοσμίας, τρόπου ζωής. Ο συγγραφέας και σκηνοθέτης Σαμουέλ Μπενσετρί την τοποθετεί στον τίτλο της ιδιότυπης, τρίτομης (προς το παρόν) μυθιστορηματικής αυτοβιογραφίας του – συλλογή διηγημάτων «Χρονικά της ασφάλτου», από την οποία δύο ιστορίες διασκευάζονται για τις σεναριακές ανάγκες της τελευταίας μεγάλου μήκους ταινίας του.
Ο 42χρονος Γάλλος είναι ένας πολυπράγμων καλλιτέχνης, ο οποίος στα 27 του χρόνια εξέδωσε το πρώτο του μυθιστόρημα και στα 30 του γύρισε την πρώτη του ταινία. Τη φιλόδοξη μα άνιση κωμωδία «Janis and John» με τους Φρανσουά Κλιζέ, Σερζί Λοπέζ, Κριστόφ Λαμπέρ, Ζαν-Λουί Τρεντινιάν και την τότε σύζυγό του Μαρί Τρεντινιάν στον τελευταίο πρωταγωνιστικό ρόλο της. Ακολούθησε το βραβευμένο για το σενάριό του στο Φεστιβάλ του Σάντανς «J’ai Toujours Reve d’Etre un Gangster», το οποίο δεν προβλήθηκε στη χώρα μας, όπως και οι επόμενες δύο ταινίες του, για να επιστρέψει φέτος δυναμικά με την καλύτερη ως τώρα κινηματογραφική δουλειά του, η οποία συμμετείχε εκτός συναγωνισμού στο τελευταίο Φεστιβάλ Κανών.
Η «Άσφαλτος» αφορά τρεις ιστορίες (η μία πρωτότυπη) συνάντησης μοναχικών ανθρώπων, οι οποίοι κατοικούν σε μια εργατική πολυκατοικία στα προάστια του Παρισιού. Ο ένας είναι ο δύστροπος Στέρνκοβιτς, ο μόνος ο οποίος αρνείται να συνεισφέρει στην επιδιόρθωση του ασανσέρ, επειδή μένει στον πρώτο όροφο,. Σύντομα όμως θα βρεθεί σε αναπηρικό καροτσάκι… Ο δεύτερος είναι ένας νεαρός (ο 17χρονος γιος του σκηνοθέτη Ζιλ Μπενσετρί), ο οποίος πιάνει φιλίες με μια παλιά ντίβα του σινεμά (η Ιζαμπέλ Ιπέρ σε ένα αυτοβιογραφικό ρόλο) που μετακομίζει προσωρινά στο απέναντί του διαμέρισμα. Τρίτη είναι η κυρία Χαμιντά, μια μεσόκοπη γυναίκα αλγερινής καταγωγής με το γιο της στη φυλακή, η οποία περιθάλπει έναν Αμερικανό… αστροναύτη που προσγειώθηκε στην ταράτσα, περιμένοντας τη NASA να τον περιμαζέψει.
Διακριτικό, σουρεαλιστικό χιούμορ, ζωντανοί χαρακτήρες και αποστασιοποιημένη σκηνοθετική προσέγγιση δημιουργούν ένα απόλυτα γνώριμο, μα ταυτόχρονα αλλόκοτο κινηματογραφικό σύμπαν. Αυτό του Τζιμ Τζάρμους, του Άκι Καουρισμάκι, αλλά και του Ρόι Άντερσον, όπου τρυφερότητα, αμηχανία, στεγνός ρεαλισμός και αίσθηση του παραλόγου συνυπάρχουν αρμονικά, βγαλμένα μέσα από την αληθινή ζωή. Αυτή της «ασφάλτου», την οποία ο Μπενσετρί παραλληλίζει με μια ιστορία πτώσης και ανύψωσης (όλοι οι ήρωες κάποια στιγμή πέφτουν κυριολεκτικά και ξανασηκώνονται χάρη στους άλλους), τη γεμίζει πικάντικες, αόρατες καθημερινές λεπτομέρειες και σινεφίλ αναφορές (ο «φωτογράφος» Στέρνκοβιτς, η συνεσταλμένη νοσοκόμα και οι «Γέφυρες του Μάντισον») και μας τη σερβίρει σαν μια γλυκιά κινηματογραφική μελωδία γεμάτη πικρές νότες.
Γαλλία. 2015. Διάρκεια: 100΄. Διανομή: WEIRD WAVE.
Περισσότερες πληροφορίες
Άσφαλτος
Σε μια εργατική πολυκατοικία στα προάστια του Παρισιού τρεις απροσδόκητες συναντήσεις θα φέρουν κοντά έξι μοναχικούς ανθρώπους.