Εντυπώσεις από το Animasyros 8.0

To φεστιβάλ animation της Ερμούπολης φόρτισε για όγδοη χρονιά οθόνες και βλέμματα με ρεύμα... εναλλασσόμενων εικόνων. Ήμασταν εκεί για το recharge.

Εντυπώσεις από το Animasyros 8.0

To φεστιβάλ animation της Ερμούπολης φόρτισε για όγδοη χρονιά οθόνες και βλέμματα με ρεύμα... εναλλασσόμενων εικόνων. Ήμασταν εκεί για το recharge.

Εντυπώσεις από το Animasyros 8.0 - εικόνα 1
Η μεγάλη παρέα του Animasyros 8.0 ποζάρει στο φακό

Με ταινίες-προσωπικές εμπειρίες, σαν οπτικά ημερολόγια, σκέψεις πάνω στις κοινωνικές δυστοπίες ενός κόσμου γεμάτου βία και εξαναγκασμό, που όμως κάπου έχει φυλάξει και τους παιδικούς θησαυρούς του επέστρεψε στην Ερμούπολη η καθιερωμένη ετήσια γιορτή του animation. Είναι ωραίο να βρίσκεσαι σ’ αυτή την πολύχρωμη, και εκφραστικά πολύστροφη, δίνη. Για τις τέσσερις μέρες που διάρκεσε το Animasyros 8.0, από τις 24 έως και τις 27/9, τα θεωρεία και τα κόκκινα βελούδινα καθίσματα της πλατείας του θεάτρου Απόλλωνας, ο κινηματογράφος Παλλάς, ακριβώς απέναντι, και τα σκαλιά του Δημαρχείου στην Πλατεία Μιαούλη γέμιζαν animaniacs όλων των ηλικιών, ενώ στις οθόνες εναλλάσσονταν διάφορων ακόμη τύπων εικονόκοσμοι που πήραν το χρίσμα της ύπαρξης από δημιουργούς σε διάφορα μέρη του κόσμου. Παραδοσιακό animation, 3D, 2D (ή ένα συνδυασμό των δύο), ψηφιακή ζωγραφική, σκίτσο, stop motion, claymation (πηλός), CGI…

Εντυπώσεις από το Animasyros 8.0 - εικόνα 2
Όταν το animation συνάντησε την ΕΛΣ

Η τελετή έναρξης εντυπωσίασε με την παράσταση Άνιμελς, ένα ενδιαφέρον πείραμα σύζευξης του animation και του λυρικού θεάτρου με την υπογραφή του σκηνοθέτη της ΕΛΣ Αλέξανδρου Ευκλείδη, η οποία έδεσε άριες και ντουέτα από τη «Νυχτερίδα» του Γιόχαν Στράους με το ψηφιακό σκηνικό της Ειρήνης Βιανέλλη. Η φετινή διοργάνωση όμως αποδείχτηκε και στη συνέχεια αναλόγως χορταστική. Με πάνω από τριακόσιες μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες, την παρουσίαση από τον Άρι Φόλμαν, δημιουργού του «Βαλς με το Μπασίρ», της (work in progress) δικής του προσέγγισής του «Ημερολογίου της Άννας Φρανκ», αφιερώματα στα ιρανικά κινούμενα σχέδια, στην σχέση της ποίησης και του χορού με το animation, την «επιστροφή» στα έργα του σπουδαίου Βέλγου δημιουργού Ραούλ Σερβέ, τη γνωριμία με τη δουλειά της ελληνοαμερικανίδας Αλίκη Θεοφιλόπουλος και της Σλοβένας animator Σπέλα Καντέζ, οι οποίες απάρτισαν μαζί με την Πόλυ Λυκούργου την κριτική επιτροπή του Animasyros, αλλά και εργαστήρια για μικρούς και μεγάλους, κάποια από τα οποία προσβάσιμα και σε άτομα με αναπηρία (θεματική που διάτρεξε ολόκληρο το φεστιβάλ), το πρόγραμμα ήταν υπερπλήρες.

Εντυπώσεις από το Animasyros 8.0 - εικόνα 3
Η work in progress Άννα Φρανκ του Άρι Φόλμαν

Βάζοντας στην εξίσωση και την εξέλιξη του καθιερωμένου επαγγελματικού φόρουμ του φεστιβάλ σε Agora, με μια σειρά στοχευμένων ενεργειών, όπως σεμινάρια και ειδικές προβολές παραγωγών σε εξέλιξη, το Animasyros κάνει σαφή την πρόθεσή του να προμοτάρει την Ερμούπολη ως ένα από τα κέντρα δικτύωσης των επαγγελματιών του χώρου. Με το Ελληνικό Πανόραμα να αποτυπώνει επί της οθόνης την ανοδική πορεία της εγχώριας παραγωγής, μάλιστα, στο πλαίσιο της φετινής, όγδοης κατά σειρά οργάνωσης του φεστιβάλ, το Διοικητικό Συμβούλιο και η Γενική Συνέλευση της ΑΣΙΦΑ ΕΛΛΑΣ αποφάσισαν την ανάληψη άμεσων πρωτοβουλιών για την ίδρυση Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών στην τέχνη του Κινηματογράφου Εμψύχωσης στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, κίνηση σημαντική για την ενίσχυση της. Κι η τέχνη της εμψύχωσης (animation) εμψύχωση θέλει.

Τα βραβεία του Animasyros 8.0

Το Μεγάλο Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής Αnimasyros 8.0 κέρδισε το «In the Distance» του Φλόριαν Γκρόλιγκ. O ήρωάς του μένει απομονωμένος σε ένα ψηλό κτίριο πάνω από τα σύννεφα. Τα αεροπλάνα όμως πετάνε όλο και πιο κοντά. Κι όλο και κάποιος βάζει μια σκάλα και προσπαθεί να ανέβει. Μια φοβερά εκφραστική ταινία που σε αφήνει να αναρωτιέσαι αν μπορείς τελικά να μένεις αμέτοχος ακόμη κι όταν ο πόλεμος που μαίνεται σε απόσταση αναπνοής δεν είναι δικός σου.

In The Distance Trailer from Florian Grolig on Vimeo.

Ειδική μνεία Διεθνούς Διαγωνιστικού Προγράμματος απονεμήθηκε στην ταινία «My Home» του Φουόνγκ Μάι Γουέν, η οποία κάνει μια τρυφερή βουτιά στην παιδική ψυχή –με φοβερή εικονοπλαστική δυναμική– ακριβώς τη στιγμή που οι ισορροπίες σε μια οικογένεια αρχίζουν να αλλάζουν.

Bande-annonce Chez moi / Trailer My Home from Papy3D Productions on Vimeo.

Το Βραβείο Καλύτερης Φοιτητικής ταινίας δόθηκε στo «Pineapple Calamari» της Κάζια Ναλεβάσκα, με ήρωα ένα άλογο κούρσας που θα καταλήξει, για χάρη της κυράς του, με… φουστάνια, ενώ Ειδική Μνεία του Φοιτητικού Διαγωνιστικού Προγράμματος κέρδισε η ταινία «Ivan's Need» του Βερόνικα Λινγκ, που «ζυμώνει» πολύ επιτυχημένα την αφύπνιση της σεξουαλικότητας.

Pineapple Calamari - trailer from kasia nalewajka on Vimeo.

Tέλος, το νέο Βραβείο Κοινού για το επίσης νεοσύστατο τμήμα του Διεθνούς Διαγωνιστικού Μεγάλου Μήκους του φεστιβάλ απονεμήθηκε στην διασκεδαστικά δαιμονισμένη ταινία «Poseso» του σκηνοθέτη Σαμ (Samuel Ortí Martí), χρωματισμένη με χιούμορ, με ελαφριές δόσεις σπλάτερ που σου δίνει την εντύπωση ότι ο Αλμοδοβάρ συνάντησε τον «Εξορκιστή» και τους «Ghostbusters» σε ένα πολύχρωμο stop motion σύμπαν.

Trailer POS ESO from Basque Films on Vimeo.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.