Οδηγός Cinema

Θερινοί Κινηματογράφοι Κριτικές Ταινίων Ειδικές Προβολές Αρχείο Ταινιών Ανά Εβδομάδα Πρεμιέρας Αθηνόραμα club

Ζάζα Ουρουσάντζε: «Ελπίδα υπάρχει ακόμη και στα πεδία των μαχών»

Ο σκηνοθέτης των «Μανταρινιών» μιλά στο «α» για την αντιπολεμική ταινία-έκπληξη που βρέθηκε από το πουθενά στην τελική πεντάδα των Ξενόγλωσσων Όσκαρ.

Ζάζα Ουρουσάντζε: «Ελπίδα υπάρχει ακόμη και στα πεδία των μαχών»

Παρότι ο Ζάζα Ουρουσάντζε είναι Γεωργιανός, ο 50χρονος σκηνοθέτης βρέθηκε να διεκδικεί το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας εκπροσωπώντας τη μακρινή… Εσθονία. Τα «Μανταρίνια» ήταν μια από τις αναπάντεχες εκπλήξεις της προπέρσινης χρονιάς, αφού κατάφερε, χωρίς να το συνοδεύουν ιδιαίτερες φεστιβαλικές διακρίσεις, να πλασαριστεί στην τελική πεντάδα τόσο των Χρυσών Σφαιρών όσο και των Όσκαρ. Ο σκηνοθέτης της μας μιλά στο «α» για την ανοιχτή πληγή που άφησε πίσω του ο Αμπχαζιο-γεωργιανός πόλεμος, για το πώς βρέθηκαν χιλιάδες Εσθονοί να κατοικούν στην Γεωργία και για τις ευκαιρίες ανοίγονται μπροστά του μετά την οσκαρική του υποψηφιότητα.

Ζάζα Ουρουσάντζε: «Ελπίδα υπάρχει ακόμη και στα πεδία των μαχών» - εικόνα 1
Ζάζα Ουρουσάντζε

Παρότι είστε Γεωργιανός, η ταινία σας κατατέθηκε από την Εσθονία στην κατηγορία των Ξενόγλωσσων Όσκαρ. Πώς έγινε αυτό; Από ότι διάβασα πρόσφατα, μετά τη μεγάλη επιτυχία του φιλμ η Γεωργία προσπάθησε να κερδίσει εκ των υστέρων την κηδεμονία του.
Η ιδέα για την ταινία ήταν εσθονική, ενώ τα περισσότερα κεφάλαια ήρθαν από εκεί. Επίσης, ο παραγωγός ήταν Εσθονός, ενώ οι γλώσσες που ακούγονται στο φιλμ είναι Εσθονικά και Ρώσικα. Στην πραγματικότητα δεν υπήρξε καμία αντιπαράθεση σε σχέση με την προέλευση της ταινίας, αφού η παραγωγή ήταν από την αρχή εσθονική. Αυτό που με ευχαριστεί ιδιαίτερα είναι ότι στην Γεωργία το φιλμ θεωρείται γεωργιανό και στην Εσθονία, εσθονικό. Πάντως, σημασία έχει ότι αυτή η εσθονο-γεωργιανή συνεργασία αποδείχτηκε εξαιρετικά καρποφόρα. Επίσης, με τιμά που η Εσθονία επέλεξε ένα φιλμ που γυρίστηκε από έναν Γεωργιανό σκηνοθέτη και όχι από κάποιον Εσθονό.

Η ταινία μας μεταφέρει στον πόλεμο μεταξύ Αμπχαζίας- Γεωργίας που έγινε το 1992. Έχει αφήσει αυτή η σύρραξη ανοιχτές πληγές στην πατρίδα σας μέχρι σήμερα;
Και φυσικά έχει αφήσει, αφού εδάφη της Γεωργίας συνεχίζουν να είναι κατειλημμένα από γειτονική χώρα μέχρι σήμερα. Επιπλέον, ένας τεράστιος Αμπχαζιών και Γεωργιανών νέων σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια του πολέμου, μεταξύ των οποίων και αρκετοί φίλοι μου.

Τι γυρεύει ο πρωταγωνιστής Ίβο στην γεωργιανή ύπαιθρο; Πώς βρέθηκαν Εσθονοί στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας;
Περίπου 2.000 – 3.000 Εσθονοί μετακόμισαν στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Η τρομακτική φτώχια που γνώριζε τότε η Εσθονία ανάγκασε τον Τσάρο να δωρίσει γεωργιανή γη στους Εσθονούς. Αυτό εξυπηρετούσε, παράλληλα, το σχέδιο ενίσχυσης της γεωργικής παραγωγής στην Ρωσική Αυτοκρατορία. Καθώς το κλίμα της Αμπχαζίας είναι πολύ καλό, αρκετοί ήταν οι Εσθονοί που αποφάσισαν να μετακομίσουν σε εκείνα τα εδάφη. Η εσθονική μειονότητα έζησε για γενιές ολόκληρες στην περιοχή μέχρι ο πόλεμος να τους αναγκάσει να επιστρέψουν στις πατρίδες τους. Ελάχιστοι παρέμειναν στην Γεωργία μετά το τέλος του.

Η ευγενής φιγούρα του ηλικιωμένου πρωταγωνιστή Ίβο αντιτίθεται στον παραλογισμό του πολέμου. Πιστεύεις ότι μπορεί να υπάρξει ελπίδα ακόμη και στα φρικαλέα πεδία των μαχών;
Πιστεύω ότι η ελπίδα υπάρχει παντού κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.

Θεωρείς ότι τα «Μανταρίνια» είναι ένα αντιπολεμικό φιλμ ή ένα ανθρωπιστικό δράμα;
Με φόντο την ανοιχτή υπόθεση της Αμπχαζίας θέλησα να σκηνοθετήσω ένα αντιπολεμικό φιλμ βασισμένο σε αρχετυπικές ανθρώπινες αξίες, όπως η ανεκτικότητα και η συγχώρεση. Αυτά νομίζω ότι προσδίδουν στο φιλμ ένα, τόσο ανθρωπιστικό περιεχόμενο, όσο και αντιπολεμικό περιεχόμενο.

Νοιώθεις ότι η καριέρα σου άλλαξε μετά την επιλογή της ταινίας σου στην τελική πεντάδα των Όσκαρ και των Χρυσών Σφαιρών; Χτυπάει το τηλέφωνό σου με προσφορές από ατζέντηδες;
Έχει αλλάξει. Υπάρχουν πλέον αρκετές ανοιχτές προτάσεις, ενώ η ταινία μου αγοράστηκε από διανομείς σε ολόκληρο τον κόσμο μετά την οσκαρική της διάκριση.

Βλέπουμε ότι σήμερα οι φλόγες του πολέμου έχουν τυλίξει αρκετές χώρες, όπως η Συρία, η Λιβυή, το Ιράκ και αρκετές ακόμη. Πιστεύεις ότι θα υπάρξει κάποια στιγμή στην ανθρώπινη ιστορία που δεν θα υπάρξει ούτε μια εμπόλεμη ζώνη στον πλανήτη;
Θέλω να πιστεύω ότι όλοι οι πόλεμοι κάποια στιγμή θα τερματιστούν και η ειρήνη θα επικρατήσει. Όλοι μας προσπαθούμε να περάσουμε αυτό το μήνυμα σε όσους περισσότερους ανθρώπους γίνεται και το κινηματογραφικό μέσο σίγουρα βοηθά πολύ σε αυτό. Την ίδια στιγμή δεν είμαι τόσο αφελής. Γνωρίζω ότι δεν υπάρχουν πολλές πιθανότητες για να γίνουμε μάρτυρες της παγκόσμιας ειρήνης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Τηλεόραση

Το "α" με τους πρωταγωνιστές του "Άνοδος: Η Ιστορία των Αντετοκούνμπο"

Συναντήσαμε στην Αθήνα τους ηθοποιούς που ενσαρκώνουν τα σπουδαία αδέρφια μπασκετμπολιστών στην ταινία της Disney για τη ζωή τους.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
30/06/2022

Μαρίνα Σάττι, πόσο εύκολο είναι να φτιάξει κανείς ένα δίσκο;

Με αφορμή την παρουσίαση του ντεμπούτου της, "Yenna", στον Κήπο του Μεγάρου (1/7), η πολύπλευρη τραγουδίστρια μιλάει για τις προκλήσεις της δημιουργικής διαδικασίας, τη συνύπαρξη της παράδοσης με την urban κουλτούρα και τα καλοκαιρινά της σχέδια.

Δημήτρης Σωτάκης: "Θα ευχόμουν να λείψει η υστερία..."

Ο μοναδικός, ίσως, Έλληνας κινεζόφωνος συγγραφέας απαντά σε δέκα ερωτήσεις με αφορμή την έκδοση του νέου μυθιστορήματός του "Μισή καρδιά".

Δανάη Στράτου: "Δεν είναι η "ανθρώπινη δράση" που σκοτώνει τον πλανήτη, είναι το ολιγαρχικό εκμεταλλευτικό σύστημα στο οποίο ζούμε"

Η δημιουργός της εμβυθιστικής εγκατάστασης "Burning Issues-Merimbula", που παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων μας μίλησε για το περιεχόμενο και τους συμβολισμούς της έκθεσής της, τον τρόπο που προσεγγίζει τα έργα της και τη σημασία της προβολής περιβαλλοντικών κρίσεων μέσα από την τέχνη.

Νάντια Κοντογεώργη: "Βάζοντας χιούμορ στη δραματικότητα έχεις όλα τα χρώματα της ζωής"

Η ταλαντούχα ηθοποιός πρωταγωνιστεί στο μιούζικαλ "Mamma mia!" που κάνει πρεμιέρα στο City Garden Festival by Christmas Theater, με την υπογραφή της Θέμιδας Μαρσέλλου και 30μελή θίασο.

Κατερίνα Γρέγου: "Στο ΕΜΣΤ θέλουμε να καλλιεργήσουμε την "ιστορική συνείδηση" παρά την "εθνική""

Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με την καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ γύρω από την έννοια του κράτους, τις πολιτικές του έθνους και το ρόλο του εθνικού μας μουσείου.

Greek Sting Fan Club: "Οι Scorpions μέχρι και τα mid 90s ήταν μια καλολαδωμένη μηχανή που μας έδινε το ένα διαμάντι μετά το άλλο"

Ο Χρήστος Κάππας, μέλος του fan club των Scorpions στην Ελλάδα, μίλησε στον Χάκο Περβανίδη για τη σχέση αγάπης του ελληνικού κοινού με τους θρυλικούς Σκορπιούς με αφορμή το live τους στις 6 Ιουλίου στο ΟΑΚΑ με προσκεκλημένο τον Alice Cooper.