Μαύρο Ψωμί

3,5

Σκοτεινή ιστορία ενηλικίωσης βραβευμένη με εννέα Γκόγια, στην ισπανόφωνη παράδοση της «Ραχοκοκαλιάς του Διαβόλου» και του «Λαβύρινθου του Πάνα».

Μαύρο Ψωμί

Μετά το τέλος του εμφυλίου στην Καταλονία, ο 11χρονος Αντρέου ανακαλύπτει δύο πτώματα στο δάσος. Οι αρχές θεωρούν ύποπτο τον αριστερών πεποιθήσεων πατέρα του και ο μικρός προσπαθεί να τον βοηθήσει, αναζητώντας τον πραγματικό ένοχο. Σκοτεινή ιστορία ενηλικίωσης βραβευμένη με εννέα Γκόγια, στην ισπανόφωνη παράδοση της «Ραχοκοκαλιάς του Διαβόλου» και του «Λαβύρινθου του Πάνα».

Μαύρο Ψωμί - εικόνα 1

Από το «Πνεύμα του Μελισ­σιού» του Βίκτορ Ερίθε και το «Θρέψε Κοράκια» του Κάρλος Σάουρα της δεκαετίας του ’70 μέχρι τη «Ραχοκοκαλιά του Διαβόλου» και τον «Λαβύρινθο του Πάνα» του Γκιγέρμο ντελ Τόρο, το ισπανικό σινεμά επανέρχεται διαρκώς σε ιστορίες ενηλικίωσης με φόντο σκοτεινά ιστορικά γεγονότα, συχνότερα όλων δε την εποχή του εμφυλίου πολέμου. Αν θυμηθούμε επιπλέον και τα πιο πρόσφατα «Η Τελευταία Ακροβάτις της Μαδρίτης» και «Μέσα Από τα Μάτια τους», θα επιβεβαιώσουμε πως η αντιπαράθεση ανήλικων ηρώων με έναν εχθρικό, βίαιο κόσμο τον οποίο προσπαθούν να καταλάβουν και να γίνουν μέρος του αποτελεί μια αγαπημένη σεναρια­κή συνθήκη για τους Ίβηρες δημιουργούς.
Λογικό κι εύκολα κατανοητό, καθώς η συγκεκριμένη θεματική ευνοεί τόσο μια ονειρική/τρομακτική ατμόσφαιρα την οποία επιζητά ένα θρίλερ (είδος στο οποίο οι Ισπανοί έχουν δημιουργήσει σχολή) όσο και μια αλληγορική διάσταση (τις περισσότερες φορές ο πρωταγωνιστής δεν είναι παρά η ίδια η χώρα που ενηλικιώνεται τραυματικά) πάνω στην οποία μπορεί κάποιος να σχολιάσει την απαγορευμένη μέχρι πρότινος εθνική ιστορία.

Μαύρο Ψωμί - εικόνα 2

Το «Μαύρο Ψωμί», θριαμβευτής πριν από μία τετραετία των Βραβείων Γκόγια, των ισπανικών Όσκαρ (9 από 14 υποψηφιότητες), είναι η έκτη μεγάλου μήκους ταινία του 61χρονου σκηνοθέτη ταινιών του φανταστικού αλλά και δραματικών θρίλερ Αγκουστί Βιλαρόνγκα. Πιστός στο είδος, επιστρέφει σε ένα ορεινό χωριό της μετεμφυλιακής Καταλονίας αιφνιδιάζοντάς μας κιόλας από την πρώτη σκηνή με ένα βίαιο φόνο. Μάρτυρας της δολοφονίας ενός άντρα και του μικρού παιδιού του είναι ο 11χρονος Αντρέου, ο οποίος δεν βλέπει όμως το πρόσωπο του δράστη.
Οι αρχές υποπτεύονται τον αριστερών πεποιθήσεων πατέρα του, ο οποίος αναγκάζεται να βρει καταφύγιο στα βουνά, κάτι που ωθεί τον γιο του να αναζητήσει την αλήθεια πίσω από αυτήν τη σκοτεινή ιστορία που έχει κρύψει ο Βιλαρόνγκα μέσα σε μια σειρά ένοχων και σοκαριστικών μυστικών. Αυτά συνδέονται περίτεχνα με τις μεταξύ των ανθρώπων του χωριού σχέσεις και τις πολιτικές διαφορές τους, οι οποίες κρύβουν οικονομικά συμφέροντα, ακόμη και απαγορευμένους έρωτες.
Καθώς ο Αντρέου προχωρά βήμα βήμα σε αυτόν τον επικίνδυνο λαβύρινθο μαθαίνοντας μια αλήθεια που αναιρεί την αμέσως προηγούμενη, το «Μαύρο Ψωμί» μας παρασύρει βαθιά σε ένα γοητευτικό, υποβλητικά σκηνοθετημένο κινηματογραφικό εφιάλτη. Συνδέοντας έτσι το ψυχολογικό με το ιστορικό, το ονειρικό με το πολιτικό και τη σεξουαλική αφύπνιση με την κοινωνική συνειδητοποίηση, ο Βιλαρόνγκα δίνει υπαρξιακό βάθος και πολλαπλές διαστάσεις σε αυτό το σκοτεινό παραμύθι, βγαλμένο από την αθώα φαντασία ενός μικρού παιδιού και τη ματωμένη πραγματικότητα της ισπανικής γης.

Ισπανία. 2010. Διάρκεια: 108΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Μαύρο Ψωμί

Pa Negre
3,5
  • Δραματική
  • 2010
  • Διάρκεια: 108 '
  • Αγκουστί Βιγιαρόνγκα

Μετά το τέλος του εμφυλίου στην Καταλονία, ο 11χρονος Αντρέου ανακαλύπτει δυο πτώματα στο δάσος. Οι αρχές θεωρούν ύποπτο τον αριστερών πεποιθήσεων πατέρα του και ο μικρός προσπαθεί να τον βοηθήσει, αναζητώντας τον πραγματικό ένοχο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Πανηγυρικό queer φινάλε στο "Σινεμά στο Κέντρο"

Οι προβολές που διοργανώνει η Ένωση Ελλήνων Σκηνοθετών - Παραγωγών Ελλάδος ετοιμάζονται να ρίξουν πανηγυρικά αυλαία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
24/04/2024

Fundamentals of Cinema: Η "Αποκάλυψη Τώρα Redux" του Φράνσις Φόρντ Κόπολα στον Δαναό

Ο Φράνσις Φορντ Κόπολα μάς μεταφέρει στην καρδιά της κόλασης του Βιετνάμ και του αμερικανικού συλλογικού τραύματος.

Ο μικρομηκάς Νίκος Κολιούκος στο Φεστιβάλ των Καννών

Ο σκηνοθέτης με την ταινία "Το Χάος που Άφησε Πίσω της" συμμετέχει στο τμήμα La Cinef.

Το Ταινιόραμα στο Άστυ επιστρέφει "φορτωμένο" αριστουργήματα

Ο ετήσιος σινεφίλ μαραθώνιος στο υπόγειο της πλατείας Κοραή πλησιάζει.

Μια σπουδαία τιμή στην Αντουανέττα Αγγελίδη από τα Anthology Film Archives

Η κορυφαία δημιουργός τιμάται με ένα από τα σημαντικότερα βραβεία στο χώρο του πειραματικού σινεμά.

Την ίδρυση Κρατικής Σχολής Τεχνικών Κινηματογράφου και Οπτικοακουστικών Μέσων ανακοίνωσε το Υπουργείο Πολιτισμού

Το ΑΠΘ αναλαμβάνει την ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών για το σχεδιασμό του νέου πανεπιστημιακού ιδρύματος.

Οι ανησυχίες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για τον ενιαίο φορέα

Βρεθήκαμε στη συνέντευξη τύπου της ΕΑΚ όπου ακούστηκαν οι βάσιμες επιφυλάξεις των μελών για το νομοσχέδια που αλλάζει το εγχώριο κινηματογραφικό τοπίο.