"ζ-η-θ, Ο Ξένος": Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Επίδαυρο και τις πηγές της ανθρωπότητας στην καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου

"ζ-η-θ, Ο Ξένος": Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Επίδαυρο και τις πηγές της ανθρωπότητας στην καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου

Το ΚΘΒΕ σε σύμπραξη με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου παρουσιάζουν μια σκηνική εμπειρία για τη μνήμη, την αναγνώριση και το δράμα του «Άλλου» στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, βασισμένη σε τρεις ραψωδίες της «Οδύσσειας», με τον Χάρη Φραγκούλη στο ρόλο του Ξένου (11-12/7).

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και ο Μιχαήλ Μαρμαρινός μάς προσκαλούν να επιστρέψουμε στις πηγές της ανθρωπότητας μέσα από τη σκηνική σύνθεση «ζ-η-θ, Ο Ξένος», βασισμένη σε τρεις ραψωδίες της «Οδύσσειας». Μετά τη «Νέκυια» με το ιαπωνικό θέατρο Νο (2015) και τους «Ιχνευτές» του Σοφοκλή (2021), ο καταξιωμένος διεθνής σκηνοθέτης επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, σε συμπαραγωγή με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, με μία ανατρεπτική πρόταση που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιούλιο στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (Παρασκευή 11 & Σάββατο 12 Ιουλίου, με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους). Θα ακολουθήσει περιοδεία σε όλη την Ελλάδα και την Κύπρο, ενώ θα παρουσιαστεί στη Θεσσαλονίκη, στο Θέατρο Δάσους στις 31 Αυγούστου.

Ο Μιχάλη Μαρμαρινός επανέρχεται με μια ακόμα αναπάντεχη δραματουργική πρόταση καθοδηγώντας μια επιστροφή στις πηγές, ένα σκηνικό στοχασμό πάνω στο ατελεύτητο μυστήριο της προφορικής Αφήγησης – αυτού που γεννά το θέατρο. Αλήθεια, τι θυμόμαστε απ’ το έπος; Πόσο εκείνη η Εποχή του Χαλκού – με τους νόστους και την πνευματικότητα, την ωμότητα και το ήθος της – μπορεί να φωτίσει τα σημερινά μας σκοτάδια; Ο σκηνοθέτης, βασισμένος στη μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη, θέτει ακριβώς αυτά τα ερωτήματα. Θυμίζει τον πολιτισμό της Αιδούς, τη σχέση με το θείο, τη Φύση, το θαύμα, τον ξένο – κι αναζητά αν υπάρχει ακόμη σήμερα χώρος για τέτοιες αναζητήσεις.

Ο Χάρης Φραγκούλης ερμηνεύει το ρόλο του Ξένου πλάι σε έναν πολυμελή και προσεκτικά επιλεγμένο θίασο: Γαλάτεια Αγγέλη, Κλέλια Ανδριολάτου, Γιάννης Βάρσος, Νικόλας Γραμματικόπουλος, Ηλέκτρα Γωνιάδου, Λένια Ζαφειροπούλου, Νεκτάριος Θεοδώρου, Νίκος Καπέλιος, Κωστής Καπελλίδης, Νίκος Κουκάς, Τίτος Μακρυγιάννης, Ερατώ Μαρία Μανδαλενάκη, Χριστίνα Μπακαστάθη, Κλειώ- Δανάη Οθωναίου, Χρήστος Παπαδημητρίου, Στέλλα Παπανικολάου, Φωτεινή Τιμοθέου, Γιάννης Τομάζος, Έλενα Τοπαλίδου, Γιάννης Χαρίσης. Μουσικοί επί σκηνής στο τσέλο είναι οι: Εύη Καζαντζή, Άλμπα Λυμτσιούλη, Αλίκη Μάρδα.

Ο «Ξένος» – ή κάθε άνθρωπος σε μια οδυνηρή στιγμή μετάβασης – είναι και πάλι εδώ. Ένα ανθρώπινο ράκος, μετά από το ύστατο ναυάγιο, συντετριμμένος, βγαίνει σε μιαν άγνωστη ακτή. Μας θυμίζει τίποτα αυτή η εικόνα; Την έχουμε δει άραγε – έστω ξώφαλτσα – κάπου στον σύγχρονο κόσμο; Για 1.263 στίχους της Οδύσσειας, παραμένει ανώνυμος. Μέχρι τα πρώτα δάκρυα. Και μέσα από εκείνα, ξεκινά η διαδικασία της αναγνώρισης.

Η παράσταση αναμετριέται με αυτή την ποιητική μετάβαση: τη μεταμόρφωση ενός ξένου σε πρόσωπο, σε αφηγητή, σε ποιητή της ίδιας του της ζωής. Μπορεί, άραγε, η σκηνική εμπειρία να λειτουργήσει σαν τρυφερή αφή – να γεννήσει τη συμπάθεια για το δράμα του Άλλου; Να αναδείξει εκείνη τη ζωτική, θεμελιώδη επιθυμία του ανθρώπου να ταξιδέψει από το σημείο Α στο σημείο Β – και το απρόβλεπτο κάθε ενδιάμεσης περιπλοκής;

Όπως σημειώνει ο ίδιος ο σκηνοθέτης: «Το έπος… μας έμαθε να αναπνέουμε. Χαίρομαι πολύ γιατί νομίζουμε ότι το γνωρίζουμε αλλά ευτυχώς δεν το ξέρουμε. Είναι ανεξάντλητο. Αυτή η συνάντηση με το Έπος και αυτή η αποκάλυψη είναι -για μένα προσωπικά- τρομακτική και ιδιαίτερα εμπνευστική». Και η παράσταση αυτή, με την καθοριστική συμβολή των συνεργατών και των ηθοποιών της, φιλοδοξεί να μας κάνει να αναπνεύσουμε ξανά – θεατρικά, ποιητικά, ανθρώπινα.

Προπώληση εισιτηρίων: more.comaefestival.grntng.gr

Δείτε το trailer της παράστασης «ζ-η-θ, Ο ξένος»



Φωτογραφίες: Mike Rafail (That Long Black Cloud)©

TIPS

*Τη δραματουργική επεξεργασία υπογράφει η Ελένη Μολέσκη και ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, που πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι θα είναι ο επόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου. Τα σκηνικά είναι του Γιώργου Σαπουντζή, τα κοστούμια της Ελευθερίας Αράπογλου, η μουσική σύνθεση του Άντη Σκορδή, η χορογραφία της Gloria Dorliguzzo, οι φωτισμοί της Ελευθερίας Ντεκώ, οι μάσκες της Μάρθας Φωκά. Η Δανάη Πανά είναι συνεργάτης σκηνογράφος και ενδυματολόγος από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και ο Παναγιώτης Μπάρλας είναι υπεύθυνος για τη μουσική διδασκαλία.
*Για τη μετακίνηση του κοινού, το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου προσφέρει οικονομική μεταφορά από την Αθήνα προς την Επίδαυρο, με εισιτήριο στα € 19,5 μέσω του more.com. Τα λεωφορεία αναχωρούν από το μετρό Ελαιώνα στις 5 μ.μ. τις ημέρες των παραστάσεων, με επιστροφή 30 λεπτά μετά το τέλος τους και στάσεις σε Σύνταγμα και Ελαιώνα. Η κράτηση μπορεί να γίνει έως τις 2 μ.μ. την ημέρα της παράστασης.
*Τα πρόσθετα αποσπάσματα από την «Ιλιάδα» στη δραματουργία της παράστασης είναι σε μετάφραση Δημήτρη Ν. Μαρωνίτη, Άγρα, 2012. Αντίστοιχα τα αποσπάσματα από την «Αινειάδα Βιβλίο ΙΙ» είναι σε μετάφραση Θεόδωρου Παπαγγελή (εκδόσεις ΜΙΕΤ). Επιπλέον, υπάρχουν θραύσματα, από τον Κόιντο «Τα μεθ' Όμηρον», Βιβλίο ΧΙΙ, σε μετάφραση Γιάννη Δούκα.