"Οι έμποροι της Βενετίας": Το κλασικό ξαναγεννιέται μέσα από το ριζοσπαστικό στο Cartel

"Οι έμποροι της Βενετίας": Το κλασικό ξαναγεννιέται μέσα από το ριζοσπαστικό στο Cartel

Ο Βασίλης Μπισμπίκης επανεκκινεί το Cartel με «Τους εμπόρους της Βενετίας» σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις, μεταμορφώνοντας ένα εργοστάσιο σε σκηνή σύγχρονου, πολιτικού θεάτρου.

Ο Τεχνοχώρος Cartel επιστρέφει με νέα στέγη, νέα ενέργεια και πιστό σε ένα τολμηρό όραμα για ένα θέατρο ζωντανό, αφοπλιστικό και κοινωνικά παρεμβατικό. Μετά από δύο χρόνια παύσης, η θεατρική ομάδα που ίδρυσε και καθοδηγεί ο Βασίλης Μπισμπίκης, ξανασυστήνεται στο αθηναϊκό κοινό από τον βιομηχανικό χώρο του πρώην εργοστασίου «Κλωσταί Πεταλούδα – Μουζάκης» στο Αιγάλεω. Ο χώρος, φορτισμένος με μνήμες παραγωγής και μόχθου, μετατρέπεται σε μια νέα πολιτιστική μήτρα, ιδανική για να υποδεχτεί τα τολμηρά καλλιτεχνικά σχέδια του Cartel.

Η αναγέννηση του Cartel εγκαινιάζεται με ένα έργο-σταθμό: «Οι έμποροι της Βενετίας» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, σε ριζοσπαστική διασκευή και σκηνοθεσία του Τσέζαρις Γκραουζίνις, ενός σκηνοθέτη που έχει αποδείξει πως μπορεί να μεταγράψει κλασικά έργα σε σύγχρονες σκηνικές προτάσεις υψηλής έντασης, νοήματος και ποιητικότητας. Η επιλογή του έργου δεν είναι τυχαία. Με φόντο μια δυστοπική Βενετία-χωρίς νερό, με άδεια κανάλια, μέσα σε ένα άδειο εργοστάσιο-ο Γκραουζίνις συνομιλεί με το σήμερα, αναζητώντας τις εμπορικές, κοινωνικές και ηθικές αντιστοιχίες μιας κοινωνίας που βαδίζει στην άκρη της αντοχής της.

Ο Βασίλης Μπισμπίκης, στον πρωταγωνιστικό ρόλο του Σάιλοκ, αποδεικνύει για ακόμη μία φορά την διάθεση του να μετατρέπει κάθε θεατρική πράξη σε πολιτική πράξη, να γειώνει το σαιξπηρικό δράμα στα παλλόμενα ερωτήματα του παρόντος. Μαζί του, μια δεμένη θεατρική ομάδα η Έρρικα Μπίγιου, ο Στέλιος Τυριακίδης, ο Αλέξανδρος Κουκιάς, 0 Γιάννης Κατσιμίχας, η Ελένη Γεωργακοπούλου, ο Αλέξανδρος Τσίτσος, ο Γιανμάζ Ερντάλ (Βεισέλ), ο Γιώργος Σιδέρης, με πάθος και συνεκτικότητα, συνεχίζει αυτό που ξεκίνησε το 2013: ένα θέατρο χωρίς στεγανά, ριζωμένο στο εδώ και τώρα, ακατέργαστο και ωμό, αλλά ταυτόχρονα βαθιά συγκινητικό.

Η αξία της μεταγραφής του κλασικού «Έμπορου της Βενετίας » έγκειται όχι μόνο στην αισθητική και σκηνική του πρόταση, αλλά και στη συνάντηση του κλασικού με το επίκαιρο. Ο λόγος του Σαίξπηρ αποκτά μια punk–πολιτική ενέργεια, φτιαγμένη στα μέτρα του εργοστασιακού χώρου και των ερμηνευτών του. Το Cartel, σε αυτή τη νέα φάση, δεν φιλοδοξεί να επαναλάβει το παρελθόν του, αλλά να το υπερβεί. Η νέα εποχή μόλις ξεκίνησε-κι όλα δείχνουν πως θα είναι εκρηκτική.

Credits φωτογραφιών: 
Ελίνα Γιουνανλή

Προπώληση εισιτηρίων: more.com

TIPS

Η μέχρι τώρα πορεία του Cartel- από τους «Ανθρώπους και Ποντίκια» του Στάινμπεκ, στον «Άρη» της Σοφίας Αδαμίδου και τα «Κόκκινα Φανάρια» του Γαλανού- επιβεβαιώνει μια καλλιτεχνική ταυτότητα που σπάνια συναντά κανείς: ανεξάρτητη, τολμηρή και πάντα επίκαιρη.
Στην παράσταση “Οι έμποροι της Βενετίας” ο πάντα ανατρεπτικός Τσέζαρις Γκραουζίνις εμπνέεται από το ίσως πιο ακατάτακτο, αμφιλεγόμενο σαιξπηρικό έργο και το μεταφέρει στο σήμερα, σε μια παράσταση πολιτική και πανκ, χωρίς στεγανά, που όμως μένει πιστή στη διαχρονική δύναμη των κεντρικών θεματικών του πρωτότυπου: τη δικαιοσύνη, τη διαφορετικότητα, την εκδίκηση, αλλά και τη δύναμη της αγάπης και της φιλίας.
Η συνεργασία με τον Γκραουζίνις επισφραγίζει την καλλιτεχνική πορεία της ομάδας, ενώ παράλληλα καθιερώνει το Cartel ως θεσμό που υπερασπίζεται την ελευθερία της έκφρασης και τη ρήξη με το κατεστημένο.