"Ο άνθρωπος ελέφαντας, έτσι τον είπαν": Ένα συγκλονιστικό έργο για τη διαφορετικότητα και την αποδοχή

"Ο άνθρωπος ελέφαντας, έτσι τον είπαν": Ένα συγκλονιστικό έργο για τη διαφορετικότητα και την αποδοχή

Σε μια εποχή που η διαφορετικότητα βρίσκεται στο επίκεντρο του δημόσιου διαλόγου, το έργο "Ο άνθρωπος ελέφαντας - Έτσι τον είπαν" της Τζούλιας Διαμαντοπούλου, που παρουσιάζεται στο Άνεσις, μας προσκαλεί σε έναν βαθύ προβληματισμό για την ανθρώπινη φύση και την κοινωνία, αναδεικνύοντας διαχρονικά διλήμματα και αγωνίες. Το ολοκαίνουργιο θεατρικό έργο βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα, στα τεκμήρια που άφησαν πίσω τους οι πραγματικοί πρωταγωνιστές της ιστορίας και κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή.

Το έργο μας ταξιδεύει στη ζωή του Μέρικ, ενός άνδρα σημαδεμένου από μια σπάνια ασθένεια που του έδινε μια ιδιαίτερη εμφάνιση. Ζώντας σε μια εποχή όπου η διαφορετικότητα θεωρούνταν παραβίαση, ο Μέρικ βίωσε την απομόνωση και τον αποκλεισμό. Παρά την εξωτερική του εμφάνιση, η ψυχή του ήταν γεμάτη ευγένεια και ευαισθησία. Όμως, η κοινωνία τον απέκρουσε, αναγκάζοντάς τον να ζήσει στο περιθώριο. Η ζωή του άλλαξε δραματικά όταν ένας γιατρός αναγνώρισε την αξία του ως ανθρώπου και τον προστάτευσε.

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Αγιοπετρίτης-Μπογδάνος, σε συνεργασία με μια εξαιρετική ομάδα ηθοποιών, μεταφέρει στη σκηνή την συγκλονιστική ιστορία του Τζόζεφ Μέρικ. Οι ερμηνευτές Άλκης Μπακογιάννης, Βίκυ Παπαδοπούλου, Γιώργος Στάμος και Δημοσθένης Φίλιππας μας ταξιδεύουν στον 19ο αιώνα, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις που αντιμετώπιζε ένας άνθρωπος διαφορετικός από τους άλλους. Με την ερμηνευτική τους δύναμη, καταφέρνουν να μας κάνουν συμμέτοχες στον πόνο, τη μοναξιά, αλλά και την ελπίδα του ήρωα.

Το θέατρο, ανεξάρτητα από την εποχή, έχει τη δύναμη να προκαλέσει σκέψη, να αφυπνίσει συναισθήματα και να πυροδοτήσει συζητήσεις για σημαντικά κοινωνικά ζητήματα. Έργα όπως "Ο Άνθρωπος Ελέφαντας" μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο και τους ανθρώπους γύρω μας, φωτίζει κάποια από τα πιο σκοτεινά ερωτήματα της ανθρώπινης φύσης, συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση του κοινού για τα άτομα με αναπηρίες και διαφορετικότητες.

Την πρωτότυπη μουσική της παράστασης που παίζεται στην Πάνω Σκηνή του Άνεσις συνέθεσε ο Αλέξανδρος Δράκος-Κτιστάκης, τα σκηνικά είναι της Μαριάνθης Ράδου και του Δημήτρη Αγιοπετριτή-Μπογδάνο, τα κοστούμια της Αρχοντούλας Τσατσουλάκη, οι φωτισμοί της Σοφίας Αλεξιάδου και η κινησιολογία του Κωνσταντίνου Κουνέλα.

Εκτός όμως από το έργο "Ο άνθρωπος ελέφαντας, έτσι τον είπαν", η Happy Productions παρουσιάζει έξι ακόμα νέες παραγωγές για τη σεζόν 2024-25 στο θέατρο Νέος Ακάδημος, το Άνεσις και το "Δημήτρης Χορν" που ετοιμάζονται να κάνουν πρεμιέρα ή έχουν ήδη ξεκινήσει να παίζονται.

Στην Πάνω Σκηνή του Άνεσις παίζεται και το έργο "Anna-X" του Τζόζεφ Τσάρλτον, σε σκηνοθεσία της Λίλλυς Μελεμέ με την Αναστασία Παντούση και τον Γιώργο Νούση. Πρόκειται για την απίστευτη κι όμως αληθινή ιστορία της Άννα Σορόκιν, δήθεν κληρονόμου και απατεώνισσας που ξεγέλασε την ελίτ της Νέας Υόρκης. Η παράσταση, παρουσιάζεται σε αποκλειστικότητα στην αθηναϊκή σκηνή μετά τη σαρωτική επιτυχία της στο λονδρέζικο Γουέστ Εντ.

Στην Κάτω Σκηνή του θεάτρου η Λένα Κιτσοπούλου σκηνοθετεί, με εξαιρετική διανομή -Ευδοκία Ρουμελιώτη, Χρήστος Σαπουντζής, Χρήστος Μαλάκης, Μαρία Μοσχούρη- το ολοκαίνουργιo έργο της με τίτλο «Η Ορέστεια του Στρίντμπεργκ» (από 2/11). Η ίδια η Λένα μάς δίνει μια πρώτη γεύση από την παράσταση, η οποία αποτελείται από τρία επιμέρους έργα (“Ο Χορός του Θανάτου” - “Οι Δανειστές” - “Η Πιο Δυνατή”): «Τέσσερις ηθοποιοί με ένα μόνο μηνιάτικο θα ερμηνεύουν και θα κοπανιούνται όλη νύχτα μέσα σε τρία έργα εξίσου κουραστικά και τα τρία, εξίσου ανεπίκαιρα και τα τρία, ενώ οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν την λεωφόρο Κηφισιάς, αφού σίγουρα θα μπαινοβγαίνουν, γιατί ποιος αντέχει να βλέπει τρία έργα το ένα μετά το άλλο;». 

Παράλληλα, παρουσιάζεται για τρίτη σεζόν το «Εφύτευσεν ο Θεός Παράδεισον» των C for Circus στην Κάτω Σκηνή του Άνεσις. Ένα έργο γροθιά στο στομάχι, που έχει μετρήσει διαρκή sold out και πολλά βραβεία, σε κείμενο και σκηνοθεσία της Βαλέριας Δημητριάδου, εμπνευσμένο από πραγματικές ιστορίες θυμάτων, που πραγματεύεται ένα τραγικά επίκαιρο θέμα, μία από τις ισχυρότερες μορφές έμφυλης βίας, το sex trafficking.

Στον Νέο Ακάδημο ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στη θεατρική μεταφορά της οσκαρικής ταινίας «Η φάλαινα». Την συγκινητική ταινία με τον βραβευμένο με Όσκαρ Μπρένταν Φρέιζερ για το ρόλο του αυτοκαταστροφικού, παχύσαρκου Τσάρλι, μεταφέρει για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο ταλαντούχος ηθοποιός. Συμπρωταγωνιστούν οι Ευσταθία Tσαπαρέλη, Γιώργος Μπένος, Ασημένια Βουλιώτη και Τζωρτζίνα Παλαιοθόδωρου, σε θεατρική απόδοση του Αντώνη Γαλέου. 

Μία ακόμα μεγάλη θεατρική επιτυχία που επιστρέφει, μετρώντας τώρα πια 13 χρόνια στο σανίδι και παίζεται στον Νέο Ακάδημο. Είναι ο εμβληματικός μονόλογος του Αντώνη Τσιπιανίτη Αθερινού «Η πόρνη από πάνω», που αποδείχθηκε μια ερμηνεία ζωής για την Κατερίνα Διδασκάλου. Μια ολόκληρη ζωή σε ενενήντα λεπτά πετυχαίνει να αναπαραστήσει η Κατερίνα Διδασκάλου καθώς ερμηνεύει με αξιοθαύμαστη αμεσότητα, λιτότητα και μέτρο τον καλογραμμένο μονόλογο μιας μιας καταπιεσμένης χήρας νοικοκυράς, της Ερατώς, με την σκηνοθετική καθοδήγηση του Σταμάτη Πατρώνη. 

Ο "Μάρτυρας κατηγορίας" της Αγκάθα Κρίστι παίζεται φέτος στο θέατρο "Δημήτρης Χορν", μετά από μία πολύ επιτυχημένη σεζόν με 185 sold out παραστάσεις. Το διάσημο δικαστικό θρίλερ της μετρ του αστυνομικού μυστηρίου σκηνοθετεί ο Νικορέστης Χανιωτάκης με έναν πολυμελή θίασο αγαπημένων ηθοποιών. Ένας από αυτούς είναι και ο σκηνοθέτης της παράστασης Νικορέστης Χανιωτάκης που μαζί με τους Όμηρο Πουλάκη και Κώστα Κόκλα συναντούν τους Ευγενία Δημητροπούλου, Γιάννη Δρακόπουλο, Μελίνα Βαμβακά, Χάρη Γρηγορόπουλο, Θανάση Κουρλαμπά και Νίκη Παλληκαράκη, για να ζωντανέψουν τη θεατρική εκδοχή μίας από τις εκατό καλύτερες νουβέλες όλων των εποχών, σύμφωνα με την βρετανική Crime Writers' Association.
 

Προπώληση εισιτηρίων από το more.com: “Μάρτυρας κατηγορίας”, “Η φάλαινα”, “Anna-X”, “’Ο Άνθρωπος ελέφαντας’, έτσι τον είπαν”, “Η Ορέστεια του Στρίντμπεργκ”, “Και εφύτευσεν ο Θεός Παράδεισον”, “Η πόρνη από πάνω”.

Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας©, Λίνα Οικονόμου©, ndp photo agency©. 

TIPS

Η συγγραφέας Τζούλια Διαμαντοπούλου μελέτησε μελέτες και βιογραφίες που γράφτηκαν για τον Μέρικ, με κυριότερα τα "The True History of the Elephant Man" των Howell και Ford και το "Joseph" της Mungovin. Ταυτόχρονα έψαξε πολύ σε δημοσιεύματα της εποχής.
Είναι πραγματικά φοβερό το γεγονός πως η ιστορία του Τζόζεφ Μέρικ έγινε γνωστή στο αγγλικό κοινό όσο εκείνος ήταν ακόμα εν ζωή καθώς ο γιατρός Τριβς έγραψε μια επιστολή στους "Times" προσπαθώντας να μαζέψει χρήματα για να μπορέσει να κρατήσει τον Μέρικ στο νοσοκομείο.
Η ουσία της παράστασης αποκαλύπτεται μέσα από τα λόγια του σκηνοθέτη Δημήτρη Αγιοπετριτή-Μπογδάνου: “Πρόθεση μας να αναδείξουμε την οικουμενικότητα της ιστορίας του Μέρικ. Ενός ανθρώπου που βρέθηκε από το περιθώριο των freak shows, να “πρωταγωνιστεί” στα αστικά σαλόνια του βικτωριανού Λονδίνου. Από θέαμα περιφρόνησης και περίγελου, σε θέαμα της υψηλής τάξης με λαμπερό περιτύλιγμα. Οι δύο όψεις ενός ιδίου νομίσματος. Μέσα από την ιστορία του βασανισμένου Τζόζεφ Μέρικ, αντιλαμβανόμαστε την κοινωνική αλλά και απολύτως ανθρώπινη υποχρέωσή μας να φροντίζουμε ο ένας τον άλλο. Σήμερα, η ιστορία του Μέρικ αντηχεί πιο δυνατά από ποτέ”.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Άνεσις

 Λεωφ. Κηφισίας 14
 2107718943