Ο "Γλάρος" του Δημήτρη Καραντζά είναι μια επίσκεψη στα σωθικά της θεατρικής τέχνης

Ο "Γλάρος" του Δημήτρη Καραντζά είναι μια επίσκεψη στα σωθικά της θεατρικής τέχνης

Στο θέατρο Προσκήνιο συνεχίζει την επιτυχημένη του πορεία το έργο του Άντον Τσέχοφ που στα χέρια του ικανού σκηνοθέτη γίνεται μια δυνατή παράσταση.

Ο Δημήτρης Καραντζάς, ο φέρελπις σκηνοθέτης που γνωρίσαμε το 2008 με το “Χιόνι στο στόμα”, έχει εξελιχθεί σε έναν ώριμο δημιουργό που καταφέρνει να ανανεώνει τους κλασικούς με την ιδιαίτερη ματιά του. Πέρσι μας χάρισε έναν σκοτεινό “Ρωμαίο και Ιουλιέτα”, με επιβλητική αισθητική και ένα οξύ κοινωνικό σχόλιο. Φέτος, μετά από μία “στάση” στη Στέγη Ωνάση και το στήσιμο ενός “Σπιτιού” που στη συνέχεια γκρεμιζόταν, ο Καραντζάς στρέφεται σε έναν κλασικό που μάλλον αγαπά ιδιαίτερα. Και αυτό γιατί ο “Γλάρος” που βλέπουμε στο θέατρο Προσκήνιο είναι το τρίτο κείμενο του Άντον Τσέχοφ με το οποίο ασχολείται ο καλλιτέχνης, ολοκληρώνοντας μια τριλογία που ξεκίνησε με τις «Τρεις Αδελφές» (2020) και συνεχίστηκε με τον «Θείο Βάνια» (2022-23).

Ο “Γλάρος” εκτυλίσσεται σε ένα εξοχικό κτήμα γύρω από μια λίμνη, όπου οι χαρακτήρες του έργου εκφράζουν τις μύχιες σκέψεις τους. Προσωπικές αγωνίες, ματαιωμένα όνειρα, ερωτήματα για την τέχνη, τη ζωή, το αβέβαιο μέλλον -όλα χωρούν στο μέρος όπου ο Τρέπλιεφ, γιος της καταξιωμέης αλλά πια αποσυρμένης ηθοποιού Αρκάντινα, παρουσιάζει το πρώτο του θεατρικό έργο. Ο νεαρός προσπαθεί να ξεφύγει από τη “σκιά” της μητέρας του, όμως η παρουσίαση της δημιουργίας του στο κτήμα του θείου του, στην οποία πρωταγωνιστεί η αγαπημένη του Νίνα, δεν πηγαίνει όπως το περίμενε.

Βέβαια, ο “Γλάρος” δεν μιλά απλά για την ματαιοδοξία ενός καλλιτέχνη. Η πληγή που έχει δημιουργηθεί στον ψυχισμό του Τρέπλιεφ συνδέεται άμεσα με το ανεκπλήρωτο της ίδιας της ανθρώπινης ύπαρξης. Για τις βαθύτερες πτυχές του έργου μίλησε στο “α” ο Δημήτρης Καραντζάς σημειώνοντας: “"Πέρα απ’ όσα ψάχνει ο Τσέχοφ για το θέατρο στον ‘Γλάρο’, όπου είναι σαν να τοποθετεί τρεις εκδοχές του εαυτού του (τη μεγαλύτερη του συγγραφέα Τριγκόριν, τη νεότερη που αγωνιά του Τρέπλιεφ και την πιο επικριτική του γιατρού Ντορν, που δείχνει να τα έχει απορρίψει όλα), νομίζω πως αναφέρεται και σε τρόπους για να ζούμε αλλιώς".

Ο θίασος των εξαιρετικών ηθοποιών που θα ενσαρκώσει τους τσεχοφικούς χαρακτήρες αποτελείται από τους Θεοδώρα Τζήμου, Μανώλη Μαυροματάκη, Φιντέλ Ταλαμπούκα, Μαρία Φιλίνη, Αινεία Τσαμάτη, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Δρόσο Σκώτη, Γιώργο Ζυγούρη και τη Νατάσα Εξηνταβελώνη. Ο Κωνσταντίνος Σκουρλέτης υπογράφει το σκηνικό του έργου, που μοιάζει με ένα παλιό, ερειπωμένο θέατρο, τα κοστούμια είναι της Ιωάννας Τσάμη και οι φωτισμοί του Δημήτρη Κασιμάτη. Τη μετάφραση επιμελήθηκε η Ξένια Καλογεροπούλου.
 

Προλάβετε και εσείς μια θέση με ένα κλικ εδώ στο more.com.

Φωτογραφίες: © Γκέλυ Καλαμπάκα

TIPS

*Ο “Γλάρος” (ρωσικά: Чайка) κατά δήλωση του συγγραφέα του, είναι «κωμωδία σε τέσσερις πράξεις».
*Η Νατάσα Εξηνταβελώνη, που υποδύεται τη Μάσα, σημείωσε στο “α” για τον “Γλάρο”: “Δεν είναι ένα έργο πρωταγωνιστών κι αυτό είναι επαναστατικό".
*Στην παράσταση ακούγεται μουσική σύνθεση του Ανρί Κεργκομάρ από την παράσταση “Ιβάνοφ” του Άντον Τσέχοφ σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά (2008).