"Amalia melancholia, η βασίλισσα των φοινίκων": Η ξεχωριστή παράσταση επιστρέφει

"Amalia melancholia, η βασίλισσα των φοινίκων": Η ξεχωριστή παράσταση επιστρέφει

Μετά τη μεγάλη επιτυχία που σημείωσε επί δύο σεζόν στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, η παράσταση της Ζωής Χατζηαντωνίου επανέρχεται στο Θεάτρο της Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής"

Η «Amalia melancholia» είναι μια παράσταση πρωτότυπης σύλληψης και υψηλής αισθητικής, που φέρνει στο προσκήνιο άγνωστες πτυχές της ζωής της βασίλισσας Αμαλίας. Στον πυρήνα της βρίσκεται η ατεκνία της πρώτης βασίλισσας του ελληνικού κράτους, κάτι που τη στιγμάτισε για πάντα, ενώ η αποτυχία της να προσφέρει ένα παιδί στον λαό είχε επιπτώσεις στο ζήτημα της Παλιγγενεσίας και στην αποκατάσταση της πολιτικής σταθερότητας στο ταραχώδες νεογέννητο κράτος.

Η παράσταση έχει τη μορφή της απεύθυνσης της κόρης προς τον πατέρα της και παραδίδει ένα εν πολλοίς άγνωστο πορτρέτο της νεαρής Αμαλίας. Το πολιτικό κλίμα στην Ελλάδα του δεύτερου μισού του 19ου αι., η λαχτάρα για τη γέννηση ενός παιδιού, η αφοσίωση στον Όθωνα, το πάθος με τα φυτά και τα ζώα, η δημιουργία του Εθνικού Κήπου, το προσωπικό βάσανο της ατεκνίας απασχολούν το κείμενο της παράστασης, που ανοίγει μια χαραμάδα στον ψυχισμό της γυναίκας πίσω από τη βασίλισσα.

Το ρόλο της Αμαλίας ερμηνεύει η Έμιλυ Κολιανδρή και μαζί με τη Ρίτα Λυτού δίνουν ζωή σε μια παράσταση που κινείται μεταξύ εικαστικής εγκατάστασης και θεατρικής περφόρμανς, σαν ένα έκθεμα φυσικής και πολιτικής ιστορίας. Η «μελαγχολκή Αμαλία» της παράστασης είναι μια γυναίκα μεταξύ μυθοπλασίας και ιστορίας, μεταξύ νεότητας και γήρατος, μεταξύ στειρότητας και γονιμότητας. Ένα πλάσμα μεταξύ ζωντανού μουσειακού εκθέματος και ζώου υπό παρακολούθηση με σκοπό την αναπαραγωγή. Ένα γυναικείο σώμα σε μια κατάσταση δημιουργικής μελαγχολίας που βρίσκει τη δική του γραμμή φυγής προς μια άλλη διάσταση, πέραν των οικείων κοινωνικών συνόρων κι επιταγών.
 

Η Ζωή Χατζηαντωνίου εκτός της σκηνοθεσίας, υπογράφει την έρευνα και τη δραματουργία. Το συγκλονιστικό σκηνικό που μετατρέπει τη σκηνή του θεάτρου σε αίθουσα μουσείου ανατομίας είναι της Εύας Μανιδάκη, ενώ τα υπέροχα τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη. Η μουσική είναι του Σταύρου Γασπαράτου σε συνεργασία με τον Γιώργο Μυζήθρα και τα βίντεο του Παντελή Μάκκα.

Κλείστε τα εισιτήριά σας, εδώ

TIPS

Οι σύγχρονες ιατρικές μελέτες αποδίδουν την ατεκνία της Αμαλίας σε μια αφανή απλασία που, αν γινόταν γνωστή εκείνη την εποχή, η πρώτη βασίλισσα της Ελλάδας θα θεωρούνταν ένα «τέρας» και κακός οιωνός για τη λαμπρή επανεκκίνηση του ελληνισμού. Οι θεραπείες που της επιβλήθηκαν κράτησαν δεκαέξι χρόνια, ενώ ακόμη και νεκρό το σώμα της Αμαλίας υποβλήθηκε, κατόπιν εντολής, σε νεκροψία προκειμένου να διαλευκανθεί το ζήτημα. Ωστόσο, επίσημο έγγραφο δεν βρέθηκε ποτέ, ενώ η εξέταση αποκάλυψε ευρήματα τα οποία κρίθηκε σκόπιμο να αποσιωπηθούν.
Το κείμενο της παράστασης βασίζεται στις 887 επιστολές της Αμαλίας προς τον πατέρα της, Παύλο Φρειδερίκο Αύγουστο του Ολδεμβούργου, που συνιστούν ένα ιδιότυπο προσωπικό ημερολόγιο ενηλικίωσης, αλλά και σε διάφορες μαρτυρίες και στα απόρρητα έγγραφα των γιατρών που ασχολήθηκαν με την περίπτωσή της.
Το «παιδί» που χάρισε η Αμαλία στο ελληνικό έθνος ήταν ο Εθνικός Κήπος και ειδικά οι φοίνικές του, ένα επίτευγμα που λίγοι θεωρούσαν ότι μπορούσε να γίνει εφικτό στη ρημαγμένη Αθήνα των μέσων του 19ου αιώνα. Η Αμαλία αγαπούσε τα αειθαλή φυτά και τους φοίνικες, ιδίως τις ουασινγκτόνιες, και τις έφερε στην Ελλάδα για να ομορφύνει τον σημερινό Εθνικό Κήπο. Μέσα σε αυτόν, παρά τις τόσες προτομές επιφανών ανδρών, δεν υπάρχει ούτε μία επίσημη αναφορά, στη γυναίκα που τον ονειρεύτηκε και τον δημιούργησε.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Θέατρο Οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής»

 Κυκλάδων 11 & Κεφαλληνίας, Κυψέλη
 2108217877