"Ολεάννα": Διερευνώντας τα όρια εξουσιαστή και εξουσιαζόμενου

"Ολεάννα": Διερευνώντας τα όρια εξουσιαστή και εξουσιαζόμενου

Ο Φίλιππος Σοφιανός αγγίζει το επίκαιρο θέμα της παρενόχλησης, σκηνοθετώντας και πρωταγωνιστώντας στη διαχρονική "Ολεάννα" του Ντέιβιντ Μάμετ.

Με έναν εξαιρετικά αριστοτεχνικό τρόπο ο Ντέιβιντ Μάμετ ανοίγει ένα θέμα συζήτησης γύρω από τη σεξουαλική παρενόχληση, την έλλειψη επικοινωνίας και τη συναισθηματική αποξένωση με την «Ολεάννα», έργο που άνοιξε συζητήσεις και δέχτηκε επαίνους, αλλά και επικρίσεις. Αυτό το συγκλονιστικό έργο ανεβάζει ο Φίλιππος Σοφιανός στο θέατρο Άνεσις, για δεύτερη χρονιά και με νέα παρτενέρ, τη Δένια Μιμερίνη.

Θέμα του έργου, η κατηγορία μιας φοιτήτριας ότι την παρενόχλησε σεξουαλικά ο καθηγητής της, ονόματι Τζον (Φίλιππος Σοφιανός), ο οποίος μάλιστα βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας του. Η νεαρή Κάρολ (Δένια Μιμερίνη) δεν μπορεί να περάσει το μάθημά του και ζητά τη βοήθειά του. Συναντιούνται στο γραφείο του και εμπλέκονται σ’ ένα παιχνίδι βαθιάς αντιπαράθεσης που καθιστά αδύνατη την όποια επικοινωνία μεταξύ τους, αφού η ανάγκη τους για εξουσία και ασφάλεια κυριαρχεί πάνω απ’ όλα. Οι συναντήσεις τους όχι μόνο δε έχουν καλό τέλος, αλλά αμέσως μετά την πρώτη κιόλας η Κάρολ τον κατηγορεί για σεξουαλική παρενόχληση. 

Η παράσταση σύμφωνα με τον Φίλιππο Σοφιανό σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή που επωμίζεται τον φορτισμένο ρόλο του καθηγητή αποτελεί μια αφετηρία κι έναν προορισμό για το #MeToo. Είναι μια συγκλονιστική ιστορία, η οποία πολλές φορές σε μπερδεύει, σε διχάζει και σου δημιουργεί σοβαρή ανασφάλεια για την κρίση σου. Το έργο είναι μια μηχανή παραγωγής ερωτημάτων τα οποία συνοδεύουν τον θεατή μέρες μετά την παρακολούθηση της παράστασης κι αυτό το καθιστά μοναδικό και απολύτως επίκαιρο. 

φωτό: Αντώνης Μιμερίνης©

TIPS

Ταλαντούχος και με σημαντική καριέρα στο χώρο του θεάτρου του σινεμά και της τηλεόρασης ο Φίλιππος Σοφιανός πρεσβεύει ένα χρήσιμο θέατρο που δεν στοχεύει στη διασκέδαση, αλλά στην ψυχαγωγία. Αναζητά έργα και συγγραφείς που έχουν στο επίκεντρο τον άνθρωπο, γίνονται ο καθρέφτη της κοινωνίας και του πώς λειτουργεί. Η διεισδυτική ματιά και ο δυναμικός λόγος του Ντέιβιντ Μάμετ τον γοήτευσαν και για το λόγο αυτό επανέρχεται για δεύτερη χρονιά με μια ανανεωμένη σκηνοθετική ματιά και νέα συμπρωταγωνίστρια στην «Ολεάννα».
Τα αντανακλαστικά του Αμερικανού συγγραφέα Ντέιβιντ Μάμετ είναι αξεπέραστα. Το 1992, μετά από δίκη, εισήχθη για πρώτη φορά ο όρος σεξουαλική περανόχληση στη νομολογία. Ένα χρόνο μετά, ο Μάμετ γράφει την «Ολεάννα» έργο που προκαλεί συζητήσεις και αντιδράσεις. Ο λόγος, άμεσος, λιτός, τραχύς, αντανακλά το ρυθμό και την επιθετικότητα των μεγάλων αστικών κέντρων. Ο ίδιος ο συγγραφέας το μετέφερε και στον κινηματογράφο.
Το ντεμπούτο της κάνει η νεαρή ηθοποιός Δένια Μιμερίνη από τη Θεσσαλονίκη. Ο Φίλιππος Σοφιανός της εμπιστεύεται στο ρόλο της φοιτήτριας, Κάρολ, και με τη σκηνοθετική καθοδήγηση του ενσαρκώνει έναν ολοκληρωμένο χαρακτήρα συμμετέχοντας στις δεξιοτεχνικά φτιαγμένες και φαινομενικά απλές, μα ιδιαίτερα φορτισμένες, λεκτικές αντιπαραθέσεις.