αθηνόραμα digital

Δευτέρα, 30 Νοεμβρίου 2015

VDSL στην πράξη: για τους gamers, απλώς... must!

Οι κάτοχοι PS4, Xbox One και Η/Υ για games χρειάζονται ταχύτητα στο Δίκτυο. Πόση; Όση πιο πολλή γίνεται, εννοείται

Η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων βρίσκεται "προ των πυλών" πια και, με τόσες προσφορές σχετικές, είναι πιθανώς η καλύτερη εποχή του χρόνου για να αποκτήσει κανείς ένα οικιακό σύστημα ψυχαγωγίας - όπως τα PlayStation και Xbox - ή έναν Η/Υ σχεδιασμένο για games. Είναι, άλλωστε, και η περίοδος κατά την οποία κυκλοφορούν πολλά από τα σημαντικότερα video games της χρονιάς. Η... χαρά των παικτών, με άλλα λόγια, είτε αυτοί είναι ήδη κάτοχοι κάποιου συστήματος για games, είτε σκοπεύουν να γίνουν. E, για όλους αυτούς τους ανθρώπους (που και στη χώρα μας μετρώνται σε κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες συνολικά) μία σύνδεση με το Internet αληθινά γρήγορη, κοινώς VDSL, δεν είναι απλώς... "καλή ιδέα", όπως παλιά. Όχι. Γι' αυτούς συγκεκριμένα είναι must, πλέον, και εξηγούμε αμέσως γιατί!

Διανομή games μέσω Internet. Πολύ. Μεγάλα. Μεγέθη. Αρχείων.
To... "έργο" είχαμε αρχίσει να το βλέπουμε από τα PS3/Xbox 360 και νωρίτερα στους Η/Υ με το δημοφιλές Δικτυακό κατάστημα της Steam, όμως με το PS4 και το Xbox One αληθινά... "ξέφυγε το πράγμα": πολλά από τα games των δύο νεότερων συστημάτων των Sony και Microsoft έχουν μεγέθη αρχείων από 30GB-45GB (!) έκαστο, κάτι που "μεταφράζεται" κυριολεκτικά σε... μισή μέρα λήψης τους (12 ώρες σχεδόν) από το PlayStation Store ή το Xbox Live με μία τυπική σύνδεση ADSL (8 Mbps και πάντοτε αν η γραμμή του παίκτη δεν είναι απασχολημένη με τίποτε άλλο βέβαια). Με την ταχύτερη εκδοχή μιας σύνδεσης VDSL ο απαραίτητος χρόνος λήψης μειώνεται στις 2 ώρες. Τόσο απλά. Με άλλα λόγια... ναι, θα παίξεις εκείνον τον super τίτλο (που περίμενες 3 χρόνια για να κυκλοφορήσει) το ίδιο βράδυ, όχι την άλλη μέρα το απόγευμα! Για τα σύγχρονα PC games, άλλωστε, που αγοράζουμε μέσω Steam, παρατηρείται πια κάτι παρόμοιο: αρχεία μεγέθους 35GB-40GB δεν είναι πια ασυνήθιστα. Ισχύει, λοιπόν, ακριβώς το ίδιο. Μα... είμαστε τώρα για αναμονή-βάρδια 8ώρου και πάνω, εν έτει 2015; Δεν είμαστε!

Διορθώσεις και αναβαθμίσεις. Αυτή η μάστιγα.
Άμεση σχέση με το μεγάλο μέγεθος αρχείων των games για PS4/Xbox One/PC, άλλωστε, έχει και το κάκιστο μεν, αλλά αποδεκτό απ' όλους πια καθεστώς των αναβαθμίσεων, διορθωτικών (patches) και μη. Πανελάχιστοι είναι πια οι τίτλοι που κυκλοφορούν χωρίς την ανάγκη αυτών των πρόσθετων αρχείων - από την πρώτη μέρα κυκλοφορίας τους συχνά - τα οποία δεν είναι μεν από μόνα τους τόσων GB όσο τα ίδια τα games, κυμαίνονται όμως από τα 250MB-1.5GB στην πλειοψηφία των περιπτώσεων. Αυτά φυσικά τα αρχεία... "μαζεύονται" κιόλας σιγά-σιγά, καθώς οι εταιρείες διαθέτουν σχεδόν πάντα πιο πολλά από 2-3 patches το πρώτο διάστημα εμφάνισης ενός τίτλου. Αν συνυπολογίσει κανείς όλα τα patches για τα games που παίζει, ο όγκος των δεδομένων δεν είναι αστείος (ανέρχεται σε δεκάδες GB συνολικά). Ε, με μία σύνδεση VDSL ο σχετικός... εκνευρισμός είναι σαφώς λιγότερος, καθώς τα διορθωτικά αυτά αρχεία τα λαμβάνει κανείς ταχύτερα και μπορεί μετά την εγκατάστασή τους να συνεχίσει το παιχνίδι του συντομότερα. Το ίδιο ισχύει, δε, και για το extra περιεχόμενο (DLC) που πωλείται για όλους σχεδόν τους ΑΑΑ πια και ανέρχεται επίσης σε πολλές εκατοντάδες MB κάθε φορά.

Δικτυακά "αντανακλαστικά": τόσο σημαντικά όσο και του παίκτη
Τα μεγάλα μεγέθη αρχείων στα σύγχρονα games αφορούν όλους τους καταναλωτές που αγαπούν αυτή τη μορφή ψυχαγωγίας, σε αυτούς ωστόσο περιλαμβάνεται και μία κατηγορία που χρειάζεται... απαξάπαντος την ταχύτητα των συνδέσεων VDSL. Αυτοί είναι οι αφοσιωμένοι gamers που ασχολούνται παθιασμένα (ή κι επαγγελματικά) με είδη τίτλων που απαιτούν την ελάχιστη δυνατή καθυστέρηση μετάδοσης δεδομένων ανάμεσα στο σύστημα του παίκτη και τον κεντρικό server που φιλοξενεί τον εκάστοτε Δικτυακό τίτλο. Παραγωγές όπως τα shoot' em up πρώτου προσώπου (FPS), οι Δικτυακοί τίτλοι ρόλων (online RPG) και οι τίτλοι στρατηγικής σε πραγματικό χρόνο (RTS) είναι κατηγορίες online games που θέτουν τον παίκτη σε μειονεκτική θέση αν η σύνδεσή του χαρακτηρίζεται από καθυστερήσεις (latency) λόγω χαμηλών... αντανακλαστικών της στην ανταλλαγή δεδομένων με κεντρικούς servers (ping). Σε κανέναν δεν αρέσει να χάνει επειδή ναι μεν έκανε την σωστή κίνηση για να πετύχει ή αποφύγει κάτι, αλλά λόγω Δικτυακής καθυστέρησης ο αντίπαλος (που διαθέτει καλύτερη σύνδεση) είχε όλο το χρόνο να αντιδράσει! Με σύνδεση VDSL αυτές οι καθυστερήσεις μειώνονται ενδεικτικά σε χρόνο χαμηλότερο των... 25 millisecond (με την ενεργοποίηση της λειτουργίας fast path), τη στιγμή που οι συνήθεις επιδόσεις των συνδέσεων ADSL κυμαίνονται ανάμεσα στα 50ms και τα 100ms. E, ναι: αν έχεις γρήγορα αντανακλαστικά, κρίμα είναι να σε... προδίδει η σύνδεσή σου!

Παιχνίδι χωρίς διακοπή, κι ας "είναι στο Internet" κι άλλοι
Για τους gamers όλων των ηλικιών και ικανοτήτων, φυσικά, συνεχίζει να ισχύει το πάντοτε υπολογίσιμο πλεονέκτημα που προσφέρουν οι συνδέσεις VDSL: η άφθονη ταχύτητα σύνδεσης για όλη την οικογένεια. Το γεγονός ότι μπορεί κανείς να παίζει στο σαλόνι με το PS4 ή στο δωμάτιό του με το PC του, ενόσω ο πατέρας διαβάζει Web sites με το tablet του, η μητέρα του ψάχνει για συνταγές με το δικό της και η αδελφή του βλέπει video clips τραγουδιών με το laptop της... και ο παίκτης να μην αντιλαμβάνεται καμία διαφορά στις επιδόσεις των games του, παραμένει άκρως εκτιμητέο. Σε συνδυασμό με όλα τα παραπάνω, δε; Οδηγεί σε ένα μόνο, προφανές, συμπέρασμα: για όσους και όσες ασχολούνται με τα games τακτικά και πολύωρα, μία σύνδεση VDSL είναι όντως must. Και μετά από αυτήν, επιστροφή... ποτέ!

ΔΩΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ