Κάβα ή Super Market; Σε μια δύσκολη οικονομικά περίοδο που το εμφιαλωμένο κρασί για πολλούς οινόφιλους θεωρείται είδος πολυτελείας, το ερώτημα αποκτά ενδιαφέρον. Ποιο δρόμο πρέπει να ακολουθήσει ο οινόφιλος ή ο απλός καταναλωτής που θέλει να βάλει ένα μπουκάλι εμφιαλωμένο κρασί στο τραπέζι του. Τι πρέπει να κάνει για να απολαύσει όντας βέβαιος ότι το αντίτιμο για την απόκτησή του ήταν το ελάχιστο δυνατόν και το αποτέλεσμα μέγιστο. Επιλέξαμε επτά κριτήρια σύγκρισης και σας παρουσιάζουμε το «δια ταύτα». Τα τρία πρώτα κριτήρια (απόσταση, χρόνος, ωράριο) δίνουν από μια μονάδα (ένα πόντο) στο σημείο πώλησης που επικρατεί. Τα τρία επόμενα (Συνθήκες συντήρησης, ποικιλία προτάσεων, πληροφόρηση / καθοδήγηση) δίνουν δύο πόντους στον επικρατέστερο. Τέλος το κριτήριο της τιμής αγοράς θεωρήσαμε ότι αξίζει, δικαίως, τέσσερις πόντους. Ας δούμε λοιπόν τι θα προκύψει. Προφανώς όταν λέμε κάβα εννοούμε κάβα και όχι ένα πρατήριο ποτών με κάποιες όρθιες φιάλες που εδώ και πολλά χρόνια χρησιμεύουν ως ντεκόρ τοίχου.
Απόσταση
Ένα σούπερ μάρκετ έχει πιο πολλές πιθανότητες να βρίσκεται πιο κοντά στο σπίτι σας από ότι μια κάβα. Έτσι, με γνώμονα την απόσταση, το σούπερ μάρκετ κερδίζει τον πρώτο του πόντο έναντι της κάβας: Κάβα: 0 – S/M: 1
Χρόνος
Και ως προς αυτή την παράμετρο το σούπερ μάρκετ κερδίζει τον πόντο χάρη στο γεγονός ότι μια μετάβαση σε αυτό εξοικονομεί χρόνο, αφού συνδυάζεται με την ταυτόχρονη αγορά και άλλων καταναλωτικών αγαθών: Κάβα: 0 – S/M: 1
Ωράριο
Εδώ η κάβα θα σημειώσει τον πρώτο της πόντο. Κυριακές, αργίες ακόμα και μετά τις 9 το βράδυ (για μια – δυο ώρες) αποτελεί το μόνο σημείο πώλησης το οποίο διαθέτει αξιοπρεπές κρασί (και αλκοόλ) για τους αμελείς: Κάβα: 1 – S/M: 0
Συνθήκες συντήρησης.
Εδώ πάλι τα σούπερ μάρκετ φαίνεται εκ πρώτης όψεως να κερδίζουν αφού (εκ πρώτης όψεως) τα κρασιά έχουν ένα πιο σύντομο κύκλο αντικατάστασης και έτσι δεν προλαβαίνουν να απαξιωθούν λόγω των κατά κανόνα κακών συνθηκών φύλαξης. Αυτό όμως ισχύει για μικρό αριθμό ετικετών. Η θερμοκρασία του χώρου στα S/M είναι γύρω στους 22 βαθμούς Κελσίου κάθε άλλο παρά ιδανική για την φύλαξη των κρασιών τα οποία για να μην απαξιωθούν απαιτούν θερμοκρασίες γύρω στους 13 βαθμούς Κελσίου. Αντίθετα (σε κάποιες) στις καλές κάβες θα βρείτε χώρους διαμορφωμένους με ιδανικές θερμοκρασίες. Κάτι αντίστοιχο δεν υπάρχει σε κανένα σούπερ μάρκετ. Επίσης στα σούπερ μάρκετ δεν θα δείτε φιάλες πλαγιασμένες κάτι που είναι πολύ πιθανόν να συναντήσετε σε καλές κάβες. Κατά συνέπεια και αναφερόμενοι σε κάβες που πωλούν κυρίως κρασί και αλκοόλ και όχι λίγο απ’ όλα οι πόντοι πηγαίνουν σε αυτές: Κάβα: 2 – S/M: 0
Ποικιλία.
Το γεγονός ότι τα σούπερ μάρκετ κλείνουν συμφωνίες κατά κανόνα με μεγάλες εταιρείες, από τις οποίες μπορούν να έχουν και μεγαλύτερο κέρδος, στερεί από τον κύκλο των προτάσεών τους τα αρκετά ποιοτικά ελληνικά κρασιά και περιορίζει τις ανακαλύψεις. Ακόμη όμως και στα εισαγόμενα στηρίζονται σε κάποιες εισαγωγές μεγάλων διαστάσεων, κάτι που τα κάνει εξαιρετικά φτωχά σε βάθος επιλογών. Επίσης, η τάση για διανομή κρασιών ιδιωτικής ετικέτας κάνει τα πράγματα ακόμη πιο στενόχωρα για ένα σούπερ μάρκετ. Αντίθετα, θα βρείτε κάβες με αληθινά εκπαιδευμένο προσωπικό να αναζητάει κα να κάνει επιλογές ελληνικών κρασιών αλλά και απευθείας εισαγωγές, που είναι ψαγμένες, με αποτέλεσμα να διαθέτουν κρασιά που πραγματικά είναι ενδιαφέροντα: Κάβα: 2 – S/M: 0
Πληροφόρηση
Εδώ τα πράγματα είναι συντριπτικά υπέρ της κάβας αφού ο πελάτης αποκτάει προσωπικότητα και ονοματεπώνυμο. Σε ένα σούπερ μάρκετ το πολύ να βρείτε κάποιον πωλητή στο γειτονικό τμήμα απορρυπαντικών που θα σας υποδείξει που βρίσκεται ο διάδρομος με τα κρασιά. Αντίθετα σε μια καλή κάβα έχετε μεγάλη πιθανότητα έως βεβαιότητα, να βρείτε προσωπικό που θα σας καθοδηγήσει με ασφάλεια στην σωστή επιλογή. Θα σας δώσει τις πληροφορίες που χρειάζεστε για να αυξήσετε τη απόλαυσή σας, εάν μάλιστα είστε δεκτικός και του το επιτρέψετε, θα σας δώσει επί πλέον και συμβουλές με ποιο φαγητό θα το ταιριάξετε ή το αντίστροφο: Κάβα: 2 – S/M: 0
Τιμή.
Κατά τεκμήριο τα σούπερ μάρκετ έχουν κατά μέσο όρο 5-10% φτηνότερες τιμές σε σχέση με τις κάβες. Αυτό φυσικά οφείλεται στο γεγονός ότι αγοράζουν σε μεγαλύτερες ποσότητες και άρα πιο φθηνά. Επί πλέον για λόγους ανταγωνισμού πωλούν με μικρότερο μικτό ποσοστό κέρδους: Κάβα: 0 – S/M: 4
Αθροίζοντας τους πόντους που αντιστοιχούν στις δύο κατηγορίες σημείων βλέπουμε ότι η Κάβα παίρνει 7 πόντους ενώ το S/M με 6 πόντους έρχεται δεύτερο με μικρή διαφορά. Άρα, θα σκεφτείτε, από όπου και να αγοράσω το ίδιο κάνει. Λάθος. Για κρασιά που καταναλώνονται σταθερά τα ίδια και χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις από την πλευρά του καταναλωτή προτιμότερο είναι το σούπερ μάρκετ παρά το γεγονός ότι έρχεται δεύτερο. Εάν αναζητάτε όμως ένα μεγαλύτερο βάθος επιλογών, πιο σίγουρες συνθήκες συντήρησης και πληροφόρηση κάποιες (όχι όλες υποχρεωτικά) κάβες είναι μονόδρομος.