« Τώρα, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, είναι η στιγμή που το ελληνικό κρασί πρέπει να κάνει αισθητή την παρουσία του, να υπενθυμίσει σε όλους πως είναι η αυθεντική πρόταση. Το κρασί, μέρος αναπόσπαστο της ελληνικής γης, πρέσβης της ιστορίας μας και του πολιτισμού μας, θα βγει κερδισμένο από αυτήν την κρίση γιατί κάθε μέρα που περνά καταρρέουν τα δήθεν που το οδηγούσαν σε λάθος δρόμους ενώ σε λίγο όλοι θα αναγνωρίζουν πως έχει αξία μοναδική γιατί αντιπροσωπεύει αξίες πραγματικές.» μου λέει ο Ντίνος Στεργίδης, καθώς συζητάμε την κατάσταση του Ελληνικού κρασιού.
Ο Ντίνος Στεργίδης είναι πρόεδρος της ΕΛΔΟΙΝ (Έλληνες Δημοσιογράφοι Οίνου), κριτής σε διεθνείς διαγωνισμούς και διευθύνει την εταιρία Vinetum που εξειδικεύεται στην οινική επικοινωνία σε όλους τους τομείς (από την διοργάνωση εκθέσεων και γευσιγνωσιών, μέχρι την έκδοση της εφημερίδας Αμπελοτόπι). Σπούδασε πολιτικές επιστήμες στην Αμερική και χωροταξία στην Γαλλία, για να αφοσιωθεί τελικά αποκλειστικά στο κρασί. Όλα ξεκίνησαν στο Παρίσι όταν μια μέρα αγόρασε ένα φτηνό γνωστό κόκκινο κρασί από το Λίγηρα. «Είχε εκρηκτικά αρώματα. Μου έκανε εντύπωση και σιγά σιγά άρχισα να ενδιαφέρομαι για το κρασί και να το παρακολουθώ. Επειδή η δημοσιογραφία μου άρεσε πάντα, τελικά πάντρεψα το γράψιμο με το χόμπι μου, το κρασί». Στην αρχή έστελνε στο Αθηνόραμα, οινικές ανταποκρίσεις από το Παρίσι. Όταν στην συνέχεια γύρισε στην Ελλάδα, 20 χρόνια πριν, η κατάσταση εδώ έμοιαζε περισσότερο με εκείνη στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης- του παραπετάσματος- και πολύ λιγότερο με της υπόλοιπης Ευρώπης, όπως μου εξηγεί. «Στην αγορά δέσποζαν 4 μεγάλες εταιρίες (Μπουτάρη, Τσάνταλη, Κουρτάκη, Αχαΐα Κλάους) και οι συνεταιρισμοί. Δεν υπήρχε μεγάλη προσφορά ενώ υπήρχε μεγάλος συγκεντρωτισμός σε αντίθεση με την Ευρώπη που υπήρχε πανσπερμία χιλιάδων μικρών οινοποιείων. Με τα χρόνια άρχισε να αλλάζει το σκηνικό. Ο κόσμος ξεκίνησε να πίνει και να προτιμά το εμφιαλωμένο κρασί, ενώ πλέον υπάρχουν κάπου 600 οινοποιεία και πάνω από 3000 ετικέτες.»
Η κρίση
«Το κακό βέβαια είναι ότι πάνω που άρχισε να αλλάζει το σκηνικό και το ελληνικό κρασί είχε φτάσει σε πολύ καλό σημείο αναγνώρισης και καταξίωσης, ήρθε η κρίση. Αυτή την στιγμή η κατάσταση είναι κακή. Οι περισσότεροι παραγωγοί εκτιμούν ότι η εσωτερική αγορά έχει καταρρεύσει, ενώ οι πωλήσεις εμφιαλωμένων στα εστιατόρια έχουν πέσει πάρα πολύ. Ότι είναι premium και super premium υποφέρει, ενώ κρατά ακόμη το φτηνό κρασί στο supermarket.»
Τον ρωτώ για την έκθεση σε σχέση με την κρίση. «Η πτώση της συμμετοχής φέτος ήταν της τάξης του 30%, έτσι έχουμε την συμμετοχή περίπου 100 οινοποιείων. Ταυτόχρονα, αυτή την στιγμή τρεις είναι οι τάσεις που επικρατούν στον χώρο του κρασιού. Μια μερίδα οινοπαραγωγών δηλώνει ότι δεν τους ενδιαφέρει η ελληνική αγορά και κατευθύνεται μόνο σε εξαγωγές, οπότε δεν συμμετέχουν καν στο Οινόραμα. Κάποιοι άλλοι έρχονται στην έκθεση με ομαδικό περίπτερο (ενταγμένοι σε περιοχές παραδείγματος χάριν), και κάποιοι τρίτοι έρχονται, αλλά με πολύ μικρό περίπτερο».
«Αυτό που με προβληματίζει είναι το πόσο μοιρολατρικά αντιμετωπίζουν κάποιοι από αυτούς της κατάσταση. Από την άλλη εξοργίζομαι με εκείνους που σνομπάρουν την ελληνική αγορά. Τους έχω στείλει επιστολή μάλιστα και τους λέω «Ο καταναλωτής τόσα χρόνια σε στήριζε και σου πλήρωνε ότι τιμή του ζητούσες αδιαμαρτύρητα και σε έκανε αυτό που είσαι. Και τώρα που λόγω της συγκυρίας δεν μπορεί να σε αγοράσει –όχι επειδή δεν θέλει αλλά επειδή δεν μπορεί- εσύ του γυρνάς την πλάτη; Δεν εμφανίζεσαι ούτε στην έκθεση που θα ψάχνει να δοκιμάσει τα κρασιά σου; Πιστεύω ότι αυτή είναι λάθος κίνηση γιατί όποιος έχει ανακαλύψει το εμφιαλωμένο κρασί δεν μπορεί να γυρίσει στο χύμα. Έτσι όλοι αυτοί που μυήθηκαν στο κρασί την τελευταία δεκαετία, θα ξαναγυρίσουν, μόλις βοηθήσουν οι συνθήκες. Και θα γυρίσουν και αυτοί τις πλάτες τους στους οινοπαραγωγούς που δεν τους σεβάστηκαν».
Η επίσκεψη στην Έκθεση
Ο Ντίνος Στεργίδης οργάνωσε το πρώτο Οινόραμα το 1994. «Η ιδέα της διοργάνωσης των εκθέσεων μου γεννήθηκε όταν, επιστρέφοντας στην Ελλάδα από το Παρίσι συνειδητοποίησα ότι υπήρχε μονάχα η έκθεση εκείνη των τροφίμων και ποτών, όπου το κρασί εμφανιζόταν σαν φτωχός συγγενής. Τηρουμένων των αναλογιών, η επισκεψιμότητα μεγαλώνει με μικρούς ρυθμούς. Αυτό που έχει αλλάξει είναι η συμπεριφορά του κόσμου. Όταν ξεκινήσαμε, ο κόσμος δεν δοκίμαζε καν. Δεν είχε συνηθίσει. Πόσο μάλλον να φτύνει (στα ειδικά δοχεία) ή να κρατά σημειώσεις. Τώρα το κάνουν οι περισσότεροι. Έχουν καταλάβει τι σημαίνει γευστική δοκιμή.»
Ποιος όμως είναι ο καλύτερος τρόπος να επωφεληθεί κάποιος της επίσκεψη του στην έκθεση; Ο κύριος Στεργίδης επιμένει σε ένα θέμα «Να φτύνετε. Σε αυτή την έκθεση ο καταναλωτής έρχεται να δοκιμάσει και όχι να πιει. Δεν είναι γιορτή του κρασιού που πίνεις και τρως. Μόνο αν δοκιμάζοντας το κρασί το φτύνετε, θα έχετε την δυνατότητα να δοκιμάσετε πολλά κρασιά και να τα ευχαριστηθείτε.»
Όσο για το τι θα δοκιμάσετε; Οι κανόνες λένε να επιλέξετε μια ποικιλία και να δοκιμάσετε αυτήν την ποικιλία ή περιοχή και μετά κάποια άλλη, ή να δοκιμάσετε πρώτα λευκά, μετά τα κόκκινα. Πρακτικά ,όμως, αυτό δεν είναι εύκολο. Όποτε η συμβουλή είναι μία. «Δοκιμάστε απενεχοποιημένα». Σας αρέσουν τα γλυκά, πηγαίνετε το περίπτερο της Σάμου για παράδειγμα και ευχαριστηθείτε τα. Θέλετε να γνωρίσετε κάποιους συγκεκριμένους οινοπαραγωγούς και τα κρασιά τους; Πηγαίνετε στα περίπτερά τους και δοκιμάστε τα (ακόμη και να μπερδεύονται λευκά με κόκκινα κλπ). Αλλά να είστε απαιτητικοί. Να ζητάτε τις τιμές και να απαιτείτε, το κρασί που σας άρεσε να μπορείτε να το βρείτε σε κάβες. Τα τελευταία χρόνια οι διανομείς δεν αναλαμβάνουν νέα οινοποιεία, έτσι πολλά κρασιά είναι εκτός της Αθηναϊκής και όχι μόνο, αγοράς.»
Κοιτώντας το πρόγραμμα, βλέπουμε ότι το φετινό Οινόραμα έχει ένα πολύ πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων, σεμιναρίων, γευσιγνωσιών, τέτοιο που πραγματικά αξίζει να περάσεις εκεί όλο το τριήμερο αν είσαι λάτρης του κρασιού.
Μην χάσετε
Στην είσοδο, στο περίπτερο της Ένωσης Οινοχόων, οι εστιάτορες θα έχουν την δυνατότητα να δοκιμάσουν συγκεντρωμένα φτηνά ελληνικά κρασιά κάτω των 6€.
Θα υπάρχει και φέτος για τους επαγγελματίες η Πλατεία Γευσιγνωσίας, ένα σημείο στην έκθεση όπου είναι συγκεντρωμένα τα καλύτερα κρασιά που επιλέγουν οι εκθέτες. Τα κρασιά εδώ είναι χωρισμένα ανά περιοχή , χρώμα ποικιλία κλπ.
Μπείτε στο site της έκθεσης www.oenorama.gr για να κατεβάσετε το αναλυτικό πρόγραμμα των εκδηλώσεων. Ξεχωρίζουν η γευστική δοκιμή των Ελληνικών Αφρωδών (Σάββατο 12.00-13.30), Τα πράσινα Ελληνικά κρασιά (Σάββατο 14.00-15.30), Σεμινάριο- Γευστική Δοκιμή Φυσικών Κρασιών (Κυριακή 14.00-15.00), Σεμινάριο Τυφλής Γευστικής Δοκιμής Οίνων (Κυριακή, 17.30-18.30), Η Κρίση στην Ελληνική Αγορά (Δευτέρα 13.00-14.00), Έξυπνοι Τρόπο Τιμολόγησης Κρασιού στο Εστιατόριο (Δευτέρα 14.30-15.30), Σεμινάριο Αξιολόγησης Κρασιών Μέσω Γευστικής Δοκιμής (Δευτέρα 16.00-17.00).
Ωράριο & Τοποθεσία
Το Οινόραμα πραγματοποιείται στο ΕΚΕΠ της Mεταμόρφωσης (12ο χλμ. Αθηνών – Λαμίας και Οδυσσέως). Ο ευκολότερος τρόπος να πάτε (καθότι δεν υπάρχει μεγάλο parking και για να μην κινδυνεύετε από Alcotest) είναι με τον προαστιακό τον Σταθμό Μεταμόρφωση και από εκεί με το shuttle bus της Έκθεσης.
Το Οινόραμα διαρκεί 3 ½ μέρες, την Παρασκευή 16, Σάββατο 17, Κυριακή 18 και Δευτέρα 19 Μαρτίου. Οι ώρες λειτουργίας της έκθεσης είναι 15:00-19:00 την Παρασκευή, 10:00-19:00 το Σάββατο και την Κυριακή και 10:00-18:00 τη Δευτέρα.