Ήταν μία πολύ κακή εβδομάδα για την τηλεοπτική ενημέρωση και τον άμεσο λόγο έχουν πλέον το ΕΣΡ και η εισαγγελία – το πρώτο έχει ζητήσει αναλυτικά στοιχεία από τους τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας για την κάλυψη των δύο πλευρών του δημοψηφίσματος, ενώ το ίδιο θέμα θα ερευνήσει η εισαγγελία μετά τις καταγγελίες πολιτών και του ΣΥΡΙΖΑ. Έμμεσα, πάντως, η μονομερής στάση της ιδιωτικής τηλεόρασης δεν αποκλείεται να έφερε το αντίθετο αποτέλεσμα στην κάλπη, ενώ η δυσαρέσκεια του κοινού θα έχει σίγουρα μακροπρόθεσμες συνέπειες.
Το δελτίο Τύπου του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης σχετικά με παραβίαση της εκλογικής νομοθεσίας από τα ηλεκτρονικά Μ.Μ.Ε.:
Το ΕΣΡ έγινε αποδέκτης πληθώρας καταγγελιών εκ μέρους πολιτών για παραβίαση της εκλογικής νομοθεσίας από τα ηλεκτρονικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης καθ΄ όλη την εβδομάδα προ της διεξαγωγής του δημοψηφίσματος της 5ης Ιουλίου 2015.
Από τις 29 Ιουνίου 2015 το ΕΣΡ είχε απευθύνει με Δελτίο Τύπου στους τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς της χώρας σύσταση για την τήρηση της ισομέρειας, της αντικειμενικότητας και της συμμόρφωσής τους με τους κανόνες της δημοσιογραφικής δεοντολογίας στη μετάδοση κάθε ειδήσεως σχετικά με το δημοψήφισμα.
Την 1η Ιουλίου 2015 το ΕΣΡ με Δελτίο Τύπου εφιστούσε την προσοχή των υπευθύνων των ειδησεογραφικών εκπομπών των τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών της χώρας ως προς την τήρηση της παραγράφου 8 της ΚΥΑ 10930/29.06.2015 που αφορά στην ισομερή μετάδοση των απόψεων του ΝΑΙ και του ΟΧΙ.
Στις 3 Ιουλίου 2015 το ΕΣΡ εξέδωσε την υπ’ αριθ. 2/03.07.2015 Πράξη του σύμφωνα με την οποία υποδείκνυε σε όλους τους τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς της χώρας «κατά την διάρκεια της προ του δημοψηφίσματος ημέρας, καθώς και κατά την ημέρα διεξαγωγής του δημοψηφίσματος της 5ης Ιουλίου 2015 και μέχρι τις 19:00 να μην μεταδίδουν διαφημιστικά μηνύματα και συγκεντρώσεις ή άλλες εκδηλώσεις των Επιτροπών Υποστήριξης ή των κομμάτων με εξαίρεση τις δηλώσεις των επικεφαλής των Επιτροπών Υποστήριξης και των αρχηγών κομμάτων που γίνονται κατά την διάρκεια της δημοψηφισματικής διαδικασίας. Κατά τον ίδιο χρόνο δεν επιτρέπεται η μετάδοση δημοσκοπήσεων και η διοργάνωση συζητήσεων με προδημοψηφισματικό περιεχόμενο».
Την ίδια ημέρα το ΕΣΡ απέστειλε έγγραφο στους τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας με το οποίο τους ζήτησε α) να αποστείλουν το 24ώρο πρόγραμμα τους από την Δευτέρα 29 Ιουνίου έως και την Κυριακή 5 Ιουλίου 2015, και β) να συμπληρώσουν και να προσκομίσουν στο ΕΣΡ έντυπο με τα στοιχεία παρουσίασης (εμφανίσεις εκπροσώπων του ΝΑΙ και του ΟΧΙ) της προδημοψηφισματικής δραστηριότητας των Επιτροπών Υποστήριξης ή των κομμάτων ή οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών που υποστηρίζουν το ΝΑΙ ή το ΟΧΙ.
Ήδη από τις 2 Ιουλίου 2015 το ΕΣΡ προχωρεί αυτεπαγγέλτως και κατόπιν των καταγγελιών σε έλεγχο όλων των στοιχείων για παραβάσεις, προκειμένου να προβεί στη λήψη αποφάσεων επ’ αυτών σύμφωνα με το νόμο.
Πρώτο αναδείχτηκε το STAR στις ενημερωτικές εκπομπές που ξεκίνησαν στις 18:00 της Κυριακής 5/7, και ακολούθησαν το MEGA, η ΕΡΤ1, ο ALPHA, ο ΣΚΑΪ και ο ΑΝΤ1. Αναλυτικά τα στοιχεία για την πρωτιά του STAR:
Στην κρίσιμη βραδιά του δημοψηφίσματος, οι τηλεθεατές εμπιστεύθηκαν και πάλι το δημοσιογραφικό και τεχνικό επιτελείο του Star για την ενημέρωσή τους. Η χθεσινή μαραθώνια μετάδοση της εκπομπής «Ναι ή Όχι; Η ώρα της απόφασης» του STAR, κέρδισε το ενδιαφέρον του τηλεοπτικού κοινού όλων των ηλικιών και χάρισε στο STAR την πρωτιά στο δυναμικό κοινό 15-44 αλλά και στο σύνολο του κοινού.
Συγκεκριμένα, ο μέσος όρος τηλεθέασης στο δυναμικό κοινό ήταν 21,3% ενώ στο σύνολο 19,7%.
Την τρίτη θέση στη συνολική τηλεθέαση της Κυριακής 5/7 μεταξύ των σταθμών πανελλαδικής εμβέλειας κατέκτησε η ΕΡΤ, ενώ υψηλές ήταν οι επιδόσεις της στην επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας της και στη δραστηριότητα στα social media. Αναλυτικά:
Μεγάλη μερίδα των πολιτών επέλεξε το δημόσιο τηλεοπτικό φορέα για την ενημέρωσή τους, καθώς την κεντρική ενημερωτική εκπομπή της ΕΡΤ1 με τον Πάνο Χαρίτο και Αντώνη Αλαφογιώργο παρακολούθησαν κατά μέσο όρο 422.311 τηλεθεατές (3.145.794 για τουλάχιστον ένα λεπτό), με το μέσο μερίδιο τηλεθέασης να κυμαίνεται στο 13,3%.
Στους άντρες ηλικίας 25-44 ετών η ΕΡΤ1 έφτασε στην δεύτερη θέση τηλεθέασης με μέσο μερίδιο για όλη την ημέρα 13,3%, το οποίο άγγιξε το 19,9% κατά τη διάρκεια των ανακοινώσεων από τους πολιτικούς αρχηγούς (23.00-23.59).
Και στο χώρο του Διαδικτύου και των social media, η ΕΡΤ έδωσε το στίγμα της έγκυρης και αντικειμενικής ενημέρωσης, κερδίζοντας υψηλή επισκεψιμότητα.
Συγκεκριμένα, το Σάββατο 4 και την Κυριακή 5 Ιουλίου η ιστοσελίδα της ΕΡΤ www.ert.gr είχε 621.248 μοναδικούς επισκέπτες και η υπηρεσία WebTV (webtv.ert.gr/ert1-live) 337.690.
O λογαριασμός της ΕΡΤ στο Twitter @ertsocial, με 43.000 followers, είχε τις τρεις τελευταίες ημέρες 943.000 impressions.
Στο Facebook αυξήθηκαν κατά 8% τα likes στη σελίδα της ΕΡΤ. Πάνω από 500.000 έφτασε το post reach το διήμερο 4-5 Ιουλίου, ενώ οι χρήστες μας, το ηλικιακό εύρος των οποίων διευρύνθηκε αγγίζοντας σημαντικά μερίδια στις νέες ηλικίες, διέδρασαν 5.800 φορές το Σαββατοκύριακο.