Γαλλικές Άλπεις: γίνονται θαύματα; 01/02/2013

Ένα παράδειγμα marketing και πόσο απέχουμε απ’ αυτό

Ζώντας από μέσα έναν από τους πιο καλοκουρδισμένους ορεινούς προορισμούς της Ευρώπης, τη Megeve, η Ολυμπία Σαββίδου αναζητά το μυστικό της επιτυχίας των  Γαλλικών Άλπεων αλλά και πρακτικές που θα μπορούσαν τηρουμένων των αναλογιών να βοηθήσουν και στην ανάπτυξη των δικών μας (χιονο)πλαγιών.

 (Μegeve tourisme)
(Μegeve tourisme)

Για πολλά χρόνια άκουγα τους φίλους μου να μιλούν με πάθος για το σκι και τις διακοπές τους στις Άλπεις. Εγώ, από την πλευρά μου, έχοντας δει και καταγράψει τα δικά μας χειμερινά θέρετρα θεωρούσα πως μάλλον υπερβάλλουν. Μέχρι τη στιγμή που έφθασα εδώ, αναζητώντας το κλειδί της επιτυχίας των Γάλλων. Στη Megeve εγκαταστάθηκα πολύ πριν από την έναρξη της σαιζόν, έτσι είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω όλες τις προετοιμασίες και να συνομιλήσω με πολλούς ανθρώπους που εργάζονται στον τουρισμό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Mark Bechet, που υπηρέτησε χρόνια ως διευθυντής το γραφείο τουρισμού της Megeve και πλέον βρίσκεται στη θέση του επιτρόπου τουρισμού ολόκληρης της περιοχής της Σαβοΐας.

 (Μegeve tourisme)
(Μegeve tourisme)

Τελικά τα σημεία -κλειδιά είναι η συνεργασία και η αλληλοβοήθεια όλων των εμπλεκόμενων φορέων, κρατικών και ιδιωτικών αλλά και η συνέχεια και αλληλουχία των πραγμάτων. Οι γραμμές και η πολιτική του μάρκετινγκ χτίζεται από τα ίδια πρόσωπα που παραμένουν στις ίδιες επιτελικές θέσεις ή αναβαθμίζονται, υπηρετώντας, ωστόσο, πάντοτε τον τουρισμό. Αυτές οι ομάδες ανθρώπων κατορθώνουν μέσα σε λίγα χρόνια να στήσουν έναν προορισμό με τις καλύτερες δυνατές υποδομές και βάσεις. Οι ντόπιοι από την πλευρά τους σέβονται και δουλεύουν πολύ για αυτό το προϊόν που αποδεικνύεται με τα χρόνια χρυσωρυχείο. Κάπως έτσι στήθηκαν η Megeve, το Chamonix, η Courchevel, η Meribel.

Τα πάντα λειτουργούν ρολόι

 (Μegeve tourisme_jp.noisillernuts.fr)
(Μegeve tourisme_jp.noisillernuts.fr)

Η Megeve, ένα χωριό 3800 κατοίκων την περίοδο των γιορτών φιλοξένησε 40.000 επισκέπτες. Για το θέμα του πάρκινγκ έχουν προνοήσει με δύο τριώροφα υπόγεια πάρκινγκ κάτω από την πλατεία αλλά και με κάρτες περιορισμένης στάθμευσης στους κεντρικούς δρόμους. Ο επισκέπτης από τη είσοδο του στο χωριό ενημερώνεται με φωτεινές πινακίδες πόσες διαθέσιμες θέσεις βρίσκονται και που, ώστε να επιλέξει αυτή που τον εξυπηρετεί. Αν και χιονίζει πολύ, το οδικό δίκτυο παραμένει πάντοτε ανοιχτό. Τα τρία μεγάλα χιονοδρομικά κέντρα που βρίσκονται γύρω από το χωριό συνδέονται με ένα πολύ καλά οργανωμένο δίκτυο τελεφερίκ, προσφέροντας στους σκιέρ δεκάδες επιλογές για κατάβαση. Τελεφερίκ κλειστού τύπου ξεκινά και από την πλατεία του χωριού. Οι σκιέρ λοιπόν πίνουν τον καφέ τους και σε πέντε λεπτά βρίσκονται στις πίστες. Φυσικά τα τελεφερίκ λειτουργούν και το καλοκαίρι, προσφέροντας την δυνατότητα σε χιλιάδες τουρίστες να απολαύσουν πεζοπορία και άλλα αθλήματα του βουνού. Μιλάμε, λοιπόν, για ένα επιτυχημένο μοντέλο ανάπτυξης του καλοκαιρινού τουρισμού στο βουνό. Παράλληλα, οι σκιέρ έχουν τη δυνατότητα να μετακινηθούν στα χιονοδρομικά με τα τοπικά λεωφορεία ή με τις παραδοσιακές άμαξες δωρεάν, επιδεικνύοντας το πάσο τους. Οι παροχές, όμως, δεν σταματούν εδώ. Στο χωριό λειτουργεί ένα ανοιχτό παγοδρόμιο και ένα κλειστό, ένα κλειστό γυμναστήριο με προδιαγραφές Ο.Α.Κ.Α., 2 σινεμά, θέατρο και καζίνο.

Σε κάθε χωριό και ένα γραφείο

 (Μegeve tourisme)
(Μegeve tourisme)

Η προβολή και προώθηση του τουρισμού κάθε τουριστικού προορισμού στη Γαλλία γίνεται από τα γραφεία τουρισμού που συστήνονται σε σημεία εύκολα προσβάσιμα και υπάγονται στους δήμους. Και όταν μιλάμε για τουριστικούς προορισμούς, εδώ στην περιοχή των Άλπεων αλλά και στη γειτονική περιοχή της Γενεύης, κάθε χωριό είναι τουριστικό και έχει συνεπώς το δικό του γραφείο. Συνεπώς, μιλάμε για ένα τεράστιο δίκτυο γραφείων και υπηρεσιών που δρουν μεν ανεξάρτητα και παράλληλα σε κάποια πράγματα αλλά και σε απόλυτη συνεργασία όταν απαιτείται. Παράδειγμα σε μια ακτίνα τριάντα χιλιομέτρων από το Chamonix ως τη Megeve, που είναι και τα πιο διάσημα θέρετρα του Mont Blanc στη γαλλική πλευρά, συναντάμε 5-6 χωριά, επίσης τουριστικά. Μπορεί να μην έχουν την αίγλη των δύο πρώτων, έχουν, όμως, το δικό τους πελατολόγιο που στηρίζει με τη σειρά του σε μεγάλο βαθμό τις τοπικές κοινωνίες και αγορές. Θα αναρωτηθεί κάποιος γραφείο τουρισμού και ενημέρωσης κάθε 5 χιλιόμετρα. Στην Ελλάδα φαντάζει αδύνατο, η λογική αυτή, ωστόσο, μπορεί να προσαρμοστεί και στα δικά μας δεδομένα και αν μη τι άλλο να δώσει εργασία σε νέους της περιοχής δίνοντας τους την ευκαιρία να κάνουν κάτι δημιουργικό, μένοντας στον τόπο τους. Νέα παιδιά εργάζονται και στη Megeve, πάντα πρόθυμα να εξυπηρετήσουν τον καθένα.

Το μάρκετινγκ και οι χορηγίες

 (© Tristan Shu)
(© Tristan Shu)

Το marketing plan της κάθε σαιζόν στήνεται ένα χρόνο πριν. Τώρα τρέχουν το έντυπο υλικό, το πρόγραμμα εκδηλώσεων και τις χορηγίες για τον χειμώνα 2013-2014. Τα πάντα εδώ είναι μάρκετινγκ και διαφήμιση. Ο επισκέπτης παντού βλέπει το ίδιο moto «We Are Megeve». Σε διαφημιστικές πινακίδες, στα μπλουζάκια των εργαζομένων, στο χριστουγεννιάτικο δέντρο, σε όλες τις εκδηλώσεις. Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων είναι πανέξυπνα στημένο, έτσι ώστε να σηκώσει τις χαμηλές περιόδους της σεζόν σε αντίθεση με την Ελλάδα όπου οι περισσότερες γιορτές και τα πανηγύρια γίνονται τον Δεκαπενταύγουστο. Την έναρξη σηματοδοτεί η φωταγώγηση του δέντρου στις αρχές Δεκέμβρη και ακολουθούν η Μεγάλη Οδύσσεια (ένας πρωτότυπος αγώνας με έλκηθρα), ο αγώνας polo στο χιόνι τον Γενάρη και ο αγώνας golf στο χιόνι τον Φλεβάρη. Όλες πληρωμένες από μεγάλους χορηγούς και πολύ καλά οργανωμένες από την ομάδα προώθησης τουρισμού. Η επιτυχία τους αναβαθμίζει το χωριό τουριστικά, η αναβάθμιση φέρνει νέους χορηγούς αλλά και τουρίστες και αυτό το brand που λέγεται Megeve μεγενθύνει το στίγμα του στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. Ενδιάμεσα, ωστόσο, τρέχουν εκδηλώσεις στα γύρω χωριά, έτσι ώστε να παίρνουν όλοι ένα κομμάτι από την πίτα και οι τουρίστες από την πλευρά τους να φεύγουν γεμάτοι πολλές και καλές εντυπώσεις. Ακόμη και οι πολύ καλά, ομολογουμένως, ενημερωμένοι τουριστικοί οδηγοί του χωριού διατίθενται μεν δωρεάν, είναι δε γεμάτοι διαφημίσεις. Με τόση διαφήμιση και δρώμενα οι τουρίστες βρίσκονται μόνιμα σε μια εγρήγορση και η τοπική αγορά σε κίνηση…

Σχετικοί Προορισμοί