Κριτική

Λυσσασμένη γάτα

Από -

Έντιμη δουλειά, στην οποία ξεχωρίζουν η ωραία ατμόσφαιρα και οι καλές ερμηνείες.

Από την ηχητική προειδοποίηση της έναρξης που έχει αντικαταστήσει το κουδούνι με τον ήχο της τρομπέτας και από το σκηνικό με τα παλαιωμένα έπιπλα, τα ωραία επιλεγμένα αντικείμενα, τα αέρινα παραπετάσματα που λειτουργούν ως πόρτες, όλα σε τόνους του λευκού, η παράσταση που σκηνοθέτησε ο Νικορέστης Χανιωτάκης εισάγει τους θεατές στο σύμπαν του Ουίλιαμς προτού καν ξεκινήσει η παράσταση. Επικρατεί ένας ωραίος, λιτός ρεαλισμός που δεν μπουκώνει τη σκηνή, ούτε επιβάλλεται περισσότερο από όσο χρειάζεται, αλλά δημιουργεί κλίμα και λειτουργεί συμπληρωματικά στα όσα πρόκειται να διαδραματιστούν.

Η «Λυσσασμένη γάτα» είναι ένα από τα τυπικά δείγματα γραφής του συγγραφέα, σύμφωνα με κάποιες πηγές μάλιστα και το αγαπημένο του, που έχει να κάνει με ήρωες πληγωμένους, εγκλωβισμένους στους προσωπικούς τους δαίμονες. Οι ταραγμένες σχέσεις, τα μυστικά και τα ψέματα, ο αλκοολισμός, η υφέρπουσα ομοφυλοφιλία ορίζουν τη διαδρομή τους. Στο επίκεντρο βρίσκεται η σχέση της Μάγκι, της «λυσσασμένης γάτας», και του Μπρικ, η οποία βρίσκεται σε βαθιά κρίση, καθώς ο Μπρικ αρνείται τις ερωτικές επαφές τους και καταφεύγει στο αλκοόλ μετά την αυτοκτονία του καλύτερού του φίλου.

Η απόρριψη οδηγεί τη Μάγκι στα όρια της παραφοράς, ενώ η ακληρία τους στέκεται εμπόδιο στη διεκδίκηση της μεγάλης περιουσίας του Μπιγκ Ντάντι, πατέρα του Μπρικ, στο σπίτι του οποίου έχει συγκεντρωθεί η οικογένεια για να γιορτάσει τα γενέθλιά του. Καταλληλότερος υποψήφιος για την κληρονομιά εμφανίζεται ο μεγαλύτερος γιος Γκούπερ με την καλή δουλειά, τη σύζυγο και τα έξι παιδιά, αν και δεν είναι ο αγαπημένος του πατέρα της οικογένειας. Σταδιακά θα αποκαλυφθεί –ο ίδιος θα το μάθει τελευταίος– πως ο Μπιγκ Ντάντι είναι βαριά άρρωστος, κάτι που καθιστά ακόμη πιο επιτακτική την επιθυμία της Μάγκι να μείνει έγκυος.

Ο ψυχολογικός ρεαλισμός είναι εξαντλητικά δουλεμένος σε κάθε χαρακτήρα, που έχει και από ένα δράμα να αφηγηθεί, ενώ όλοι μαζί εμπλέκονται σε ένα εκρηκτικό πλέγμα σχέσεων. Αυτός ο ψυχολογικός ρεαλισμός είναι και η κυριότερη δυσκολία στη σκηνοθετική αναμέτρηση με τον Ουίλιαμς, ώστε η παράσταση να μην περιπέσει στο μελό – κίνδυνος καθ’ όλα ορατός με τόσες προσωπικές τραγωδίες που εκτυλίσσονται επί σκηνής.

Ο Νικορέστης Χανιωτάκης ακολούθησε μια ισορροπημένη γραμμή, δραματική αλλά όχι υπερβολική, καθοδηγώντας ανάλογα τους ηθοποιούς του. Στο ρόλο της Μάγκι η Μαρία Κίτσου, πραγματοποιεί μια μεστή ερμηνεία, παράφορη αλλά μετρημένη, με εξάρσεις κι εσωτερικές ποιότητες. Ο Νικήτας Τσακίρογλου επιβάλλεται με την εμπειρία του ως Μπιγκ Ντάντι (αν και η διανομή μεγάλωσε την ηλικία του ήρωα, που στο έργο είναι ακόμη μάχιμος ερωτικά), ενώ ικανοποιητικός είναι και ο Ορέστης Τζιόβας στον δύσκολο ρόλο του Μπρικ, που βρίσκεται μονίμως στο όριο της μέθης.

Οι υπόλοιποι ηθοποιοί στέκονται στο ύψος των περιστάσεων (Γ. Σκαφίδας, Μπ. Αποστόλου, Ελ. Κρίτα, Δ. Ραφαέλος, Δ. Σταματελόπουλος), ξεχωριστή μνεία όμως αξίζει στη Μαρία Νίκα στον ρόλο του παιδιού, που δυναμίτισε τη σχέση της άκληρης Μάγκι με τα ανίψια του Μπρικ. Τα κοστούμια (Βασιλική Σύρμα), ελεύθερα επηρεασμένα από τη ’50s αισθητική, δεν λειτουργούν το ίδιο ατμοσφαιρικά με το σκηνικό (Έλλη Λιδωρικιώτη), ενώ παραφωνία αποτελούν οι σύγχρονες γόβες. Ο χώρος ταιριάζει στην παράσταση, ωστόσο η ακουστική του είναι προβληματική.

ΘΗΣΕΙΟΝ - ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ Τουρναβίτου 7, Ψυρρή, 2103255444. Διάρκεια: 110΄.

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό θεάτρου

Δώσε το σχόλιο σου

* Όνομα * e-mail
Σχόλιο

Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης