Το φιντανάκι

2,5

Σαφής και καλοεκτελεσμένη, όχι όμως και απόλυτα δικαιωμένη σκηνική δοκιμή πάνω σε ένα άνισο έργο.

Το φιντανάκι

Σαφής και καλοεκτελεσμένη, όχι όμως και απόλυτα δικαιωμένη σκηνική δοκιμή πάνω σε ένα άνισο έργο.

Το φιντανάκι - εικόνα 1

Αν και φαινομενικά παράδοξη, είναι εύλογη η επιλογή να παρουσιαστεί σήμερα, ακόμη και σε μια πειραματική σκηνή­, ένα έργο που διαδραματίζεται το 1921 σε μια πλακιώτικη αυλή, εκεί όπου ο Γιάγκος εγκαταλείπει την Τούλα, αφού την έχει αφήσει έγκυο, για να παντρευτεί την Εύα η οποία διαθέτει γνωριμίες. Η Τούλα θα βρεθεί χρεωμένη λόγω της αναγκαστικής έκτρωσης, κάτι που θα οδηγήσει τον βιοπαλαιστή πατέρα της να καταχραστεί χρήματα και την Τούλα σε έναν ανεπιθύμητο γάμο για να τον σώσει. Όλα αυτά ακούγονται μελοδραματικά, όμως τα διλήμματα και η ηθική αλλοτρίωση που επιφέρει η ανέχεια δεν μπορούν να θεωρηθούν ξεπερασμένα. Το τρίπτυχο «ηθική, έρωτας, χρήμα» είναι αυτό­ που ορθώς απασχόλησε τον Ανέστη­ Αζά, μαζί με το ερώτημα πώς θα αναδειχτεί επί σκηνής με σύγχρονο, ενδιαφέροντα τρόπο, καθώς το έργο, αν και διακρίνεται για τις δραματουργικές αξίες τού (έστω πρώιμου) νατουραλισμού, χαρακτηρίζεται επίσης από μελοδραματισμό και ηθογραφικές τυποποιήσεις.

Η σκηνοθετική πρόταση, σαφής και καλοεκτελεσμένη, χαρακτηρίζεται από την αποβολή κάθε ηθογραφικού, μελοδραματικού και σε μεγάλο βαθμό ρεαλιστικού σκηνικού ύφους. Η γραμμή ερμηνείας που υιοθετεί είναι αυτή της –πολυεφαρμοσμένης στην Ελλάδα– γερμανικής «σχολής», που βασίζεται στην εξπρεσιονιστική ερμηνεία, τη μετα-δραματικότητα και τις διδαχές του επικού θεάτρου. Σε αυτό το πλαίσιο ανάγνωσης, π.χ., οι ηθοποιοί περιγράφουν το σκηνικό του έργου, αποδίδουν ομαδικά τον ρόλο της κυρα-Κατίνας, ως μια συλλογική φωνή της μικρής κοινωνίας της αυλής, διακόπτουν τη δράση για να κάνουν συνδέσεις με το σήμερα.

Το φιντανάκι - εικόνα 2

Η συγκεκριμένη γραμμή ερμηνείας, ωστόσο, δεν αποδεικνύεται απαραίτητα καλός σύντροφος του έργου, καθώς λειτουργεί κόντρα στο ρεαλιστικό ύφος του και αποδυναμώνει τη θεατρικότητά του (μια ωραία επιλογή που ανεβάζει καλοδεχούμενα τη θερμοκρασία, η μουσική απόδοση μιας ολόκληρης σκηνής στο ύφος των blues, τραβάει πολύ και τελικά αποδυναμώνεται). Έπειτα οι μετα-δραματικές διακοπές δίνουν τελικά στον θεατή έτοιμη τροφή, αφού του υπαγορεύουν πράγματα που θα μπορούσε να σκεφτεί μόνος του (όπως οι πελατειακές σχέσεις ως διαχρονική παθογένεια του νεοελληνικού κράτους), ενώ η απόφαση να σχηματοποιηθούν σε βαθμό παρωδίας οι ρόλοι που αποτελούν τον παρηκμασμένο κοινωνικό περίγυρο (κυρίως η Εύα και ο Γιάγκος) αδικεί το έργο. Αυτή η ανάγνωση, βέβαια, αναδεικνύει την αλήθεια που φέρουν η Τούλα και ο πατέρας της, οι οποίοι διαφοροποιούνται αισθητικά με εσωτερικές, λιτές ερμηνευτικές αναγνώσεις.

Ουσιαστικά αυτή είναι και η απόλαυση της παράστασης: η φρεσκάδα με την οποία ερμηνεύει η Ηρώ Μπέζου την Τούλα και η ουσιαστικά δραματική παρουσία του Κώστα Κουτσολέλου στον ρόλο του κυρ-Αντώνη, σημεία καμπής σε μια παράσταση που κινδυνεύει να ισοπεδωθεί κάτω από το ψυχρό ύφος ερμηνείας. Πάντως και οι υπόλοιποι ηθοποιοί (Β. Καμαράτου, Φ. Παπαχριστοπούλου, Ρ. Προδρόμου, Θ. Σκυφτούλης, Μ. Τιτόπουλος, Ν. Χανάκουλας) υπηρετούν με πίστη και ικανότητα τη σκηνοθετική γραμμή.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ -1 Πανεπιστημίου 48, κέντρο, 2103301881. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το φιντανάκι

  • Κωμωδία Ηθών
  • Διάρκεια: 105 '

Το ηθογραφικό έργο των αρχών του 20ού αιώνα μοιάζει να είναι εξαιρετικά οικείο, με κομβικό σημείο τη σύγκρουση της οικονομικής ανάγκης των ηρώων με τις επιθυμίες τους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.