Υπηρέτης δύο αφεντάδων

3,5

Ευφάνταστη απόδοση της κλασικής, λαϊκής κωμωδίας που έχει σύγχρονο ενδιαφέρον, αλλά βαραίνει από την πληθώρα των σκηνοθετικών ευρημάτων.

Υπηρέτης δύο αφεντάδων

Ευφάνταστη απόδοση της κλασικής, λαϊκής κωμωδίας που έχει σύγχρονο ενδιαφέρον, αλλά βαραίνει από την πληθώρα των σκηνοθετικών ευρημάτων.

Υπηρέτης δύο αφεντάδων - εικόνα 1

Ο Κώστας Γάκης παραδίδει μια παράσταση-γιορτή του θεάτρου, που πατάει στη μεγάλη θεατρική παράδοση της Αναγέννησης και, παράλληλα, υπογραμμίζει την κοινωνική ταυτότητα του έργου, χωρίς καθόλου να του στερεί τον κωμικό οίστρο. Ο «Υπηρέτης δύο αφεντάδων» είναι μια τυπική κωμωδία ερωτικής ίντριγκας και παρεξηγήσεων που δομείται γύρω από τους χαρακτηριστικούς τύπους της κομέντια ντελ άρτε (της αυτοσχέδιας λαϊκής κωμωδίας που γεννήθηκε στην ιταλική Αναγέννηση), τον Πανταλόνε, τον Ντοτόρε, τους Ερωτευμένους και τον, κατεργάρη και μονίμως πεινασμένο, Αρλεκίνο-Υπηρέτη, που μπαίνει στην υπηρεσία δύο αφεντικών προκαλώντας σειρά μπερδεμάτων και ευτράπελων. Ως πρώτης τάξεως εργαλείο θεατρικότητας, το έργο είναι άξιος συμπαραστάτης της σκηνοθετικής ευρηματικότητας.

Ο Γάκης και η ομάδα του ανέτρεξαν στις λαϊκές ρίζες του θεάτρου, όχι μόνο του αναγεννησιακού, και στα εκφραστικά μέσα που έχουν εξοπλίσει τη φαρέτρα του ηθοποιού, αποδίδοντας φόρο τιμής στην τέχνη του. Φέροντας το χαρακτηριστικό μακιγιάζ-μάσκα του θεατρίνου/γελωτοποιού, οι ηθοποιοί ερμηνεύουν το έργο μέσα από κινησιολογικό στιλιζάρισμα και με μεγάλες δόσεις παντομίμας, το εμπλουτίζουν με ευφάνταστα σκηνικά ευρήματα, γκαγκ και αυτοσχεδιασμούς, του προσδίδουν αέρα επιθεώρησης με τις επίκαιρες προσθήκες τους, παίζουν με τα θεατρικά κλισέ, σαρκάζουν και αυτοσαρκάζονται, αξιοποιούν πολλαπλώς τη (ζωντανή) μουσική. Όλα αυτά μέσα σε ένα γυμνό χώρο που ορίζεται από το κατεξοχήν χαρακτηριστικό του θεάτρου: την κόκκινη αυλαία.

Υπηρέτης δύο αφεντάδων - εικόνα 2

Η παράσταση χαρακτηρίζεται από τη σκηνοθετική ιδέα να δοθεί το έργο ως «θέατρο εν θεάτρω», ως θέαμα, δηλαδή, που στήνουν κατά παραγγελία μιας αριστοκράτισσας οι υπηρέτες της και το οποίο συντελεί στην αλλαγή της στάσης τους απέναντί της, από τη δουλική υποταγή στην στην ανυπακοή. Το εύρημα εντάσσεται ωραία σε ένα έργο που, ούτως ή άλλως, έχει προοδευτικό κοινωνικό πρόσημο και το φωτίζει υπό νέο, πιο σύγχρονο πρίσμα. Επιπλέον, προσφέρει ευκαιρίες για περαιτέρω παιχνίδια με τη θεατρική σύμβαση και για πειραματισμούς με το σκηνικό ύφος, ενώ ειδικό νόημα έχει το εύρημα που χτίζεται γύρω από τη στρυφνή αριστοκράτισσα που κρατάει στην «παράσταση» το ρόλο της Κλεαρέτης.

Στους ηθοποιούς ανήκει δικαιωματικά η επιτυχής εφαρμογή της σκηνοθετικής ιδέας. Αποτελούν μια καλοκουρδισμένη ομάδα, είναι απολαυστικοί στο σωματικό παίξιμο, άνετοι στους αυτοσχεδιασμούς, επιδεικνύουν ταλέντο και αφοσίωση (Γ. Δρακόπουλος, Χρ. Ευθυμίου, Γ. Κοψιδάς, Στ. Λιλικάκης, Λ. Μανιατάκου, Αθ. Μουστάκα, Κ. Παπουτσάκη, Άκ. Φιλιός). Ο Κωνσταντίνος Μπιμπής στο ρόλο του Υπηρέτη Τρουφαλδίνο δεν είναι, απλώς, εξαιρετικός. Όντας στο μεταίχμιο μεταξύ κωμωδίας και δράματος, προσδίδει έναν, πολύτιμο για το ειδικό βάρος της παράστασης, σκεπτικισμό.

Αυτό που ζημιώνει την παράσταση είναι ο υπερβάλλων ζήλος. Ο πλουραλισμός των ευρημάτων και των εξωκειμενικών προσθηκών και οι παύσεις που επιφέρει το εύρημα της «παράστασης μέσα στην παράσταση» επιβαρύνουν το ρυθμό και αποσπούν την προσοχή του θεατή από το ίδιο το έργο, που κάποιες στιγμές μοιάζει να λειτουργεί απλώς ως αφορμή. Αν η παράσταση τιθασεύσει τον πλουραλισμό της, θα αποτελέσει σημείο αναφοράς.

ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΦΑ-ΙΔΕΑ 28ης Οκτωβρίου 37 & Στουρνάρη 51, Πολυτεχνείο, 2105238742. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Υπηρέτης δύο Αφεντάδων

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η πασίγνωστη, ευφρόσυνη βενετσιάνικη κωμωδία με πρωταγωνιστές τον απερίσκεπτο αλλά και παμπόνηρο υπηρέτη και τα δύο ερωτευμένα αφεντικά του

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.