Η δύναμη του σκότους

3,5

Ωραίο σκηνικό παράδειγμα σύγχρονης ανάγνωσης ενός παλαιού έργου, το οποίο όμως δεν μπορεί να κρύψει εντελώς την ηλικία του.

Η δύναμη του σκότους

Ωραίο σκηνικό παράδειγμα σύγχρονης ανάγνωσης ενός παλαιού έργου, το οποίο όμως δεν μπορεί να κρύψει εντελώς την ηλικία του.

Η δύναμη του σκότους - εικόνα 1

Γνωστό παλαιότερα ως «Το κράτος του ζόφου», το έργο είναι ένα χαρακτηριστικό δείγμα του νατουραλισμού, που μιλάει για την εξαθλίωση της αγροτικής τάξης, την απουσία ηθικών κανόνων εξαιτίας της φτώχειας και της αμορφωσιάς, αλλά και τη διαβρωτική επίδραση του χρήματος.

Η συγγραφή του εμπνεύστηκε από αληθινό περιστατικό, την ομολογία ενός μουζίκου ότι δολοφόνησε το παιδί που είχε αποκτήσει με την προγονή του. Στο έργο, ο Νικήτας έχει δεσμό με τη γυναίκα του αφέντη του, την Ανίσια, ενώ παράλληλα ερωτοτροπεί και με την κόρη του, την Ακουλίνα. Η Ανίσια θα σκοτώσει τελικά τον άντρα της, με την καθοριστική συμβολή της μητέρας του Νικήτα, της Ματριόνα. Έτσι, η Ανίσια και ο Νικήτας θα παντρευτούν, μόνο που εκείνος θα αποδειχθεί δύστροπος και αδιάφορος, αλλαγμένος και λόγω της περιουσίας που έχει έρθει στα χέρια του, ενώ η παράλληλη σχέση του με την Ακουλίνα θα καταλήξει σε μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη. Η Ανίσια, θέλοντας να αποφύγει το σκάνδαλο, θα πιέσει, πάλι με τη βοήθεια της Ματριόνα, τον Νικήτα να θάψει το νεογέννητο και θα προχωρήσει σε έναν όπως όπως γάμο της Ακουλίνα με κάποιον γείτονα. Ο Νικήτας, συντετριμμένος, θα διακόψει το γαμήλιο γλέντι για να ομολογήσει τα γεγονότα.

Η δύναμη του σκότους - εικόνα 2

Κι όμως, από αυτό το άκρως δραματικό έργο προέκυψε μια παράσταση με θεατρικότητα, παιγνιώδη διάθεση, ακόμη και χιούμορ, που παραμέρισε τη ρεαλιστική γραμμή ερμηνείας, χωρίς να προδώσει την ουσία. Η υποκριτική διακρίνεται από υποδόριο χιούμορ, ο κινησιολογικός κώδικας αποτυπώνει συχνά την ψυχολογία της στιγμής ή φωτίζει ένα δραματικό πρόσωπο, υποκαθιστώντας την ανάγκη να χρησιμοποιηθούν ρεαλιστικά στοιχεία, η εικόνα καθορίζεται μονάχα από ένα σύνολο μαύρων γεωμετρικών όγκων που διαμορφώνουν τους χώρους και τα σκηνικά αντικείμενα. Η μουσική παίζεται από τους ηθοποιούς και έχει ενεργητική συμμετοχή, κάποτε υπακούοντας τις ανάγκες της δράσης και σε άλλες στιγμές λειτουργώντας αποστασιοποιημένα ή σχολιαστικά προς τα δρώμενα. Οι στιγμές της πολυφωνίας και η ομαδικότητα από την οποία γεννιέται η δράση είναι από τα ωραία στοιχεία της παράστασης, όπως και κάποιες άλλες λεπτομέρειες, π.χ. τα κοστούμια που, χωρίς να είναι εποχής, φέρουν ρωσικά φολκλόρ στοιχεία.

Το δεύτερο μέρος μετατοπίζεται αισθητά. Γι’ αυτό ευθύνεται βέβαια και το έργο, καθώς τότε κορυφώνονται τα γεγονότα και οι ήρωες βιώνουν τις επιπτώσεις των πράξεών τους. Η παράσταση δεν είναι εύκολο να συνεχίσει στο ίδιο παιγνιώδες ύφος και το έργο δείχνει την ηλικία του, γίνεται διδακτικό (χαρακτηριστική η σκηνή με τη συζήτηση για το τραπεζικό σύστημα, που αν και απολύτως καίρια, ακούγεται «ξύλινη»), ίσως και μελοδραματικό.

Οι ερμηνείες, ακολουθώντας τη σκηνοθετική γραμμή, υιοθετούν ένα ύφος μεταξύ θεατρικότητας και ταύτισης και, σωστά, αποφεύγουν να προσδώσουν ηθικό πρόσημο στους χαρακτήρες, αλλά στο δεύτερο μέρος βαραίνουν και αποκτούν ρεαλιστικότερο ύφος. Η Αγορίτσα Οικονόμου στο ρόλο της –απολύτως χειριστικής– Ματριόνα και ο Γιώργος Παπαγεωργίου (Νικήτας) είναι απολαυστικοί και επιδεικνύουν σημαντική εκφραστική γκάμα, όμως και οι υπόλοιποι καταλήγουν σε καλές ερμηνείες. Η Πέγκυ Τρικαλιώτη (Ανίσια) με τη δραματικότητά της ξεφεύγει από την ενιαία γραμμή, ενώ κάποιες σημερινές εκφράσεις της μετάφρασης ακούγονται ως παραφωνία.

ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΘΕΑΤΡΟ Ευμολπιδών 45, Γκάζι, 2103464380. Διάρκεια: 130΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Η δύναμη του σκότους

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 130 '

Σε αυτό το κοινωνικό δράμα, ο Τολστόι μας οδηγεί στα δικά του συμπεράσματα για τα σκοτεινά και τα δυσβάσταχτα που διέπουν την ανθρώπινη φύση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.