Είδαμε τον «Γάμο του Καραχμέτη»

Πώς παίζεται η λογοτεχνία; Σ’ αυτό το ερώτημα που παραμένει δημιουργικά ανοιχτό η Όλια Λαζαρίδου απαντά με τον «Γάμο του Καραχμέτη», μια παράσταση γεμάτη από τους χυμούς της  γλώσσας του Παπαδιαμάντη.

Είδαμε τον «Γάμο του Καραχμέτη»

Ένα ατμοσφαιρικό ξέφωτο που αναδύει την ομορφιά του παλιού και του παραδοσιακού πλάι στις σύγχρονες τάσεις της τέχνης είναι η παράσταση που παρουσιάζει η Όλια Λαζαρίδου στο Παλαιό Πανεπιστήμιο. Πάνω σ’ ένα πατάρι, με μια σειρά από φαναράκια και μερικά απλωμένα ασπρόρουχα, οι ήχοι του χωριού, το θρόισμα των φύλλων το θαλασσινό αεράκι εισβάλουν μαγικά σαν φως που γλιστράει από χαραμάδες. Εκεί, διαδραματίζεται «Ο γάμος του Καραχμέτη» το -μεταφυσικής χροιάς- διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, που προβάλλει την ιδεολογία και το όραμα της αγάπης.
Ο Κουμπής, προεστός ενός χωρίου στη Σκιάθο μετά από δεκαπέντε χρόνια στείρου γάμου με τη Σεραϊνώ, διψά από την επιθυμία να αποκτήσει παιδιά. Δεν ήθελε όμως να το κάνει με μια παλλακίδα. Έτσι, απαγάγει την «ωραία, ροδόπλαστος, σεμνή, ταπεινή, πτωχή και άμεμπτος, απροστάτευτη και πεντάρφανη» Λελούδα και με δόλο την παντρεύεται πάνω στη ναυαρχίδα του τούρκου στόλου. Δεν αποκαλύπτει στη Σεραϊνώ το σχέδιο του όμως εκείνη το καταλαβαίνει, αποδέχεται χωρίς πίκρα την απόφαση του συζύγου της και, όταν εκείνος την διώχνει από το σπίτι, εκείνη υπάκουη έως θανάτου τον παρακαλεί να της επιτρέψει να μείνει μαζί του μόνο και μόνο για να του αναθρέψει τα παιδιά. Η Σεραϊνώ άγιασε μας αφήνει να καταλάβουμε ο Παπαδιαμάντης.

Είδαμε τον «Γάμο του Καραχμέτη» - εικόνα 1

Η παράσταση μας φέρνει σε επαφή με τα υπόγεια ρεύματα και τις δυνάμεις του έργου. Με τρυφερότητα και συναίσθημα η Ιφιγένεια Γρίβα, με αυθεντικότητα ο Νίκος Χαλδαιάκης, πετυχαίνουν να μας συγκινήσουν δίχως να διαταράξουν την σκηνοθετική γραμμή που «αφηγείται» το έργο. Ο λόγος του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη φτάνει σ’ εμάς με όλους τους χυμούς και τη μουσικότητα που τη διακρίνει. Οι δυο ηθοποιοί υπενθυμίσουν ότι το ανθρώπινο σώμα μπορεί να γίνει να τέλειο σκηνικό εργαλείο, ο ηθοποιός να γίνει αγωγός και κοινωνός -όχι απλώς του λόγου, της φωνής ή κάποιων ιστοριών- αλλά της ίδιας της πολιτισμικής του ταυτότητας. Ο κόσμος της παράδοσης με τους μύθους και τους θρύλους, τα ήθη στην Ελλάδα της τουρκοκρατίας, ο κόσμος των γυναικών, ο κόσμος του πραγματικού αλλά και μια ιδέα αυτού που μπορεί να υπάρχει πέρα από αυτόν είναι οι εννοιολογικοί πυρήνες γύρω από τους οποίους η Όλια Λαζαρίδου συγκρότησε τη σκηνοθεσία της. Τους πυρήνες αυτούς πρόβαλε σε μια παράσταση που ανιχνεύει το υποκείμενο και επαληθεύει τα θεωρήματα για την ανθρώπινη συνείδηση, για το θαύμα της αγιότητας στον παράλογο κόσμο μας. Σκηνικά παίζει με την πυκνότητα του λόγου και την περιγραφικότητα και με τον πιο διακριτικό τρόπο αφήνει να φανούν οι ιδέες του κοσμοκαλόγερου της ελληνικής πεζογραφίας, του Παπαδιαμάντη, ο οποίος ταυτίζεται με την εσχατολογική σκέψη. Η Σεραϊνώ απαρνείται την ταυτότητά της και τον εαυτό της. Ουσιαστικά η αγάπη είναι το κοινό στοιχείο, που μοιράζεται το έργο του με τη θεολογική σκέψη. Δεν είναι ένα θέατρο αυτοενδοσκόπησης, παθητικών εξάρσεων ή κοινωνικών ερωτημάτων. Είναι μια παράσταση θεμελιωμένη στη λογοτεχνικότητα του κειμένου, που αναζωπυρώνει σκέψεις γύρω από τον άνθρωπο και αποθεώνει την ζωντανή γλώσσα και τον ποιητικό λόγο.

Είδαμε τον «Γάμο του Καραχμέτη» - εικόνα 2

«Ο γάμος του Καραχμέτη» παρουσιάζεται, για λίγο ακόμα στο Παλαιό Πανεπιστήμιο, στο πλαίσιο του εορτασμού των 180 χρόνων λειτουργίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η οργάνωση έγινε από το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με τον συντονισμό-επιμέλεια του Ιωσήφ Βιβιλάκη και είναι υπέροχη η ιδέα του να κλείνει η βραδιά με την παράσταση θεάτρου σκιών «Ο Καραγκιόζης νεκροθάπτης» από τον Άθω Δανέλλη και τον συνεργάτη του Νικόλα Τζιβελέκη. Θα το απολαύσετε! Σημειώστε πως από 20/10 θα ξεκινήσει νέος κύκλος παραστάσεων του «Γάμου του Καραχμέτη» στο Από Μηχανής Θέατρο.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο γάμος του Καραχμέτη

  • Δραματοποιημένο Διήγημα
  • Διάρκεια: 60 '

Το συναρπαστικό διήγημα λαμβάνει χώρα στη Σκιάθο την εποχή της Τουρκοκρατίας και αφορά τη Σεραϊνώ, που έκανε βίωμα το όραμα της αγάπης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.