Λεωφορείο ο πόθος

3

Μια «γειωμένη» παράσταση, καλοδουλεμένη και στρωτή, πιστή στο έργο, αλλά δίχως ισχυρό στίγμα. Η σκηνοθεσία μοιάζει να θέλησε να ανεβάσει όσο πιο προσεγμένα γίνεται το διάσημο αυτό έργο και να μυήσει το κοινό σε αυτό. Η Κόρα Καρβούνη είναι, πάντως, μια παράδοξα σκληρή, θεατρικά όσο και ψυχαναλυτικά ενδιαφέρουσα Μπλανς.

Λεωφορείο ο πόθος

Μια «γειωμένη» παράσταση, καλοδουλεμένη και στρωτή, πιστή στο έργο, αλλά δίχως ισχυρό στίγμα. Η σκηνοθεσία μοιάζει να θέλησε να ανεβάσει όσο πιο προσεγμένα γίνεται το διάσημο αυτό έργο και να μυήσει το κοινό σε αυτό. Η Κόρα Καρβούνη είναι, πάντως, μια παράδοξα σκληρή, θεατρικά όσο και ψυχαναλυτικά ενδιαφέρουσα Μπλανς.

Λεωφορείο ο πόθος - εικόνα 1

Δεν έχει την εύθραυστη ομορφιά, τους αβέβαιους τρόπους και την εκλεπτυσμένη κομψότητα, ούτε την αίσθηση ναφθαλίνης που, σύμφωνα με τον Τενεσί Ουίλιαμς, αποπνέει. Δεν έχει καν τη φτιαξιά της ξεπεσμένης αριστοκράτισσας. Σίγουρα δεν έχει τίποτα κοινό με την κινηματογραφική Μπλανς της Βίβιαν Λι. Η Κ. Καρβούνη είναι μια «άλλη» Μπλανς. Μοντέρνα, σκληροτράχηλη, με αγέρωχο βλέμμα και αθλητικό παρουσιαστικό, όλο γωνίες και μυς. Είναι ένα άτομο έξω από τις ηθικές επιταγές: ερωτομανής και αλκοολική, ο σχιζοφρενικός συνδυασμός της πουριτανής πόρνης και της σεμνότυφης εκμαυλίστριας ανηλίκων. Νευρωτική οπωσδήποτε, αλλά αρκούντως ευφυής και πραγματίστρια, η –κατά Καρβούνη– Μπλανς «κατασκευάζει» μπροστά στα μάτια μας την εικόνα αυτού που θεωρεί ότι θα έπρεπε να είναι.

Παριστάνει την ποιητική ύπαρξη και τη ρομαντική ψυχή με την ευαίσθητη κράση. Κρίνει ότι έτσι μόνο, παίζοντας μιαν άλλη, θα κερδίσει την πολυπόθητη συμπάθεια. Παράγει μια διεστραμμένη γοητεία αυτή η ερμηνεία, έστω κι αν αποστερεί από τον ρόλο τη μυθική αινιγματικότητα και τον υπόγειο λυρισμό του, γειώνοντάς τον σε ένα αντι-μυθικό, ρεαλιστικο ψυχολογικο-κοινωνικό πλαίσιο. Οι ρόλοι, βέβαια, δεν υπάρχουν απλώς για να ενσαρκώνονται, αλλά για να σημασιοδοτούνται από την ατομικότητα, την ιδιαιτερότητα και τη σωματικότητα του εκάστοτε ερμηνευτή. Νέες σημασίες παράγονται αν η σκηνοθεσία φωτίσει αυτήν την κατεύθυνση. Να εκληφθεί δηλαδή «το σώμα ως αντικείμενο, θέμα, πηγή συμβολοποίησης, υλικό σημειοποίησης, προϊόν πολιτισμικών εγγρα­φών κ.ο.κ.» για να μιλήσω με τα λόγια της θεατρολόγου Έρ. Φίσερ-Λίχτε.

Λεωφορείο ο πόθος - εικόνα 2

Η παράσταση στο Σύγχρονο Θέατρο, ενδια­φέρουσα, καλοδουλεμένη, αλλά αναποφάσιστη, με υπερβάλλουσα συνέπεια απέναντι στο ηθογραφικό υπόστρωμα του έργου, κινείται σε γνώριμα μονοπάτια ψυχολογικού ρεαλισμού, ξεχνώντας ωστόσο πως στην περίπτωση του Ουίλιαμς ο ρεαλισμός μπορεί να είναι επίσης ποιητικός, μαγικός και ακόμη πολλά πράγματα. Τη βραδιά που είδα την παράσταση οι προβολές δεν πραγματοποιήθηκαν λόγω τεχνικού προβλήματος. Ξέρω όμως πως το ιδιαίτερο βλέμμα στο θέατρο δεν προκύπτει μόνο­ από μερικά κινηματογραφημένα πλάνα. Εδώ τα πάντα μοιάζουν ριζωμένα στο να ακουστεί και να παιχτεί το έργο όσο γίνεται πειστικά, με τα σύμβολά του σωστά βαλμένα­ στο ατμοσφαιρικό δίχωρο σκηνικό (σκηνικά-κοστούμια: Γ. Χατζηνικολάου).

Η παράσταση όμως μοιάζει να υποφώτισε τη φλόγα, το βαρύ αισθησιασμό, τις απροσδόκητες ιδιοσυγκρασίες και την ηθελημένη του εκζήτηση. Οι σκηνές είναι υποδειγματικά οργανωμένες (ειδικά το πόκερ ή οι συναντήσεις της Μπλανς με τον καλοκάγαθο Μιτς-Γ. Δαμπάση και την προσγειωμένη αδερφή της-Ηλ. Μαυρομάτη). Παραμένει αμφίβολη όμως η χημεία ανάμεσα στους κύριους φορείς της, την Μπλανς-Καρβούνη και τον κουνιά­δο της Στάνλεϊ-Γ. Τσορτέκη. Παίζουν ακόμη οι Αθ. Αλεξοπούλου, Μ. Γιαννικάκης, Γ. Γερωνυμάκης, Γ. Δαμάλας, Χρ. Δημητριάδη, Β. Κουντουριώτης.

ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΘΕΑΤΡΟ Ευμολπιδών 45, Γκάζι, 2103464380. Διάρκεια: 150΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Λεωφορείο ο πόθος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 150 '

Το βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο εστιάζει στη σχέση της ονειροπόλας και συμπλεγματικής Μπλανς Ντιμπουά με τον άξεστο άντρα της αδερφής της Στάνλεϊ Κοβάλσκι.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Αλίφειρα": Τελευταίες παραστάσεις για την πικρή κωμωδία του Ανδρέα Στάικου

Το έργο του συγγραφέα και σκηνοθέτη που αντλεί έμπνευση από την μυστηριώδη αρχαία πόλη της Αρκαδίας ολοκληρώνει τον κύκλο του.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/04/2024

"Ριχάρδος III*": Δείτε πρώτες φωτογραφίες από το έργο του Σαίξπηρ σε διασκευή Ανδρέα Φλουράκη

Ο αστερίσκος στον "Ριχάρδο ΙΙΙ*" καταδεικνύει τις σκοτεινές ιστορίες κατάχρησης εξουσίας πίσω από τις κλειστές πόρτες των προβών, που όλο και πιο συχνά πλέον έρχονται στη δημοσιότητα, στην παράσταση που σκηνοθετεί η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη.

Πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη για τη νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη "The Cenci Family"

Από το Μανχάταν ξεκινά την πορεία της η νέα παράσταση της σκηνοθέτιδας που υπογράφει το έργο μαζί με τον Άρη Ασπρούλη, αντλώντας από το ρηξικέλευθο πνεύμα του Αντονέν Αρτώ και την πραγματική ιστορία της πρώτης γυναίκας που εναντιώθηκε στην πατριαρχία και δολοφονήθηκε.

Προλάβετε το "Μια άλλη Θήβα" τον Μάιο

Η επιτυχημένη παράσταση σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου θα συνεχιστεί για λίγο ακόμη, με τους Θάνο Λέκκα και Δημήτρη Καπουράνη στο δίδυμο του έργου του Σέρχιο Μπλάνκο.

"Πόθεν έσχες" ρωτάνε οι 4Frontal στο θέατρο Βεάκη

Ένας απατεώνας που εκμεταλλεύτηκε τις παθογένειες της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, γίνεται το σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής στο νέο έργο της Νεφέλης Μαϊστράλη που έρχεται το Μάιο από την επιτυχημένη ομάδα.

"Ink": Που θα βρείτε το βιβλίο του Δημήτρη Παπαϊωάννου με αφορμή την παράσταση

"Sketches from life" είναι ο τίτλος της πρώτης έκδοσης του βιβλίου με τα σχέδια του διεθνούς φήμης δημιουργού, για το φως και το σκοτάδι του σώματος, αυτή τη φορά με την ιδιότητα του ζωγράφου.

Άνοιξε η πλατφόρμα για την υποβολή καλλιτεχνικών προτάσεων στα φεστιβάλ του Δήμου Αθηναίων

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων των φεστιβάλ θα επιμεληθεί ο ΟΠΑΝΔΑ και θα περιλαμβάνει συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, χορό και αφιερώματα, αναδεικνύοντας τις ιδιαιτερότητες επτά δημοτικών κοινοτήτων της Αθήνας.