Μαύρο χιόνι - Το ημερολόγιο ενός μακαρίτη

3

Η λειτουργία και η οργάνωση των σοβιετικών θεάτρων επί εποχής Στάλιν διακωμωδείται έξυπνα και πικρά σ’ αυτή την παράσταση που έχει μελετημένη σκηνοθεσία, πλην όμως κουράζει με τα αλλεπάλληλα, έντονα κινησιολογικά μοτίβα.

Μαύρο χιόνι - Το ημερολόγιο ενός μακαρίτη

Η λειτουργία και η οργάνωση των σοβιετικών θεάτρων επί εποχής Στάλιν διακωμωδείται έξυπνα και πικρά σ’ αυτή την παράσταση που έχει μελετημένη σκηνοθεσία, πλην όμως κουράζει με τα αλλεπάλληλα, έντονα κινησιολογικά μοτίβα.

Μαύρο χιόνι - Το ημερολόγιο ενός μακαρίτη - εικόνα 1

Τα όρια για την τέχνη δεν ήταν όλες τις εποχές ανοιχτά. Στη Ρωσία, την εποχή της σταλινικής καταπίεσης, σάτιρες και έργα που έθιγαν αρνητικά την κυρίαρχη ιδεολογία εξαφανίστηκαν από το ρεπερτόριο των σοβιετικών σκηνών. Πολλά θεωρήθηκαν διεστραμμένα και οι συγγραφείς τους αρνητικά πρόσωπα για την κοινωνία. Αυτές οι απαγορεύσεις και οι καταναγκασμοί έκαναν τους συγγραφείς να αυτολογοκρίνονται και οδήγησαν κάποιες πένες σε κατά παραγγελία κατασκευάσματα. Αυτή την πρακτική της λογοκρισίας αλλά και το όραμα ενός θεάτρου ικανού να καθρεφτίσει τη ζωή καταγράφει ο Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ στο ημιτελές αυτοβιογραφικό «Θεατρικό μυθιστόρημα», το οποίο μετέπλασαν για το θέατρο με τον τίτλο «Μαύρο χιόνι - Το ημερολόγιο ενός μακαρίτη» η Δήμητρα Κονδυλάκη κι ο Κώστας Φιλίππογλου. Το έργο, με αναζωογονητικό κυνισμό και σαρδόνιο χιούμορ, λειτουργεί ως μαύρη σάτιρα της εξουσίας και της πολιτικής των δεκαετιών του ’20 και του ’30 αλλά όχι μόνο.

Μαύρο χιόνι - Το ημερολόγιο ενός μακαρίτη - εικόνα 2

Η ιστορία πλέκεται γύρω από ένα νεαρό δημοσιογράφο-συγγραφέα, ο οποίος στην προσπάθειά του να εισχωρήσει στους κύκλους της διανόησης ξεβράζεται από η λογοκρισία και την αυταρέσκεια του συστήματος. Ο Φιλίππογλου, μέσα από το χτίσιμο έντονων, εναλλασσόμενων κινηματογραφικών εικόνων, αυτό που τονίζει είναι ότι στον πυρήνα της κριτικής του Μπουλγκάκοφ δεν βρίσκεται μόνο το σταλινικό καθεστώς όσο το ίδιο το πλέγμα της εξουσίας και η νοσηρή συμπεριφορά του ανθρώπου όταν την αποκτά.

Πολλές είναι οι αρετές του σωματικού θεάτρου τις οποίες αξιοποιεί αρκετά, ωραία η γκροτέσκα ατμόσφαιρα και η πινακοθήκη χαρακτήρων που δημιουργεί – κι ας μην έχουν όλοι οι ηθοποιοί την ίδια ενέργεια. Ωστόσο, αν το πρώτο μέρος της παράστασης ήταν τόσο περιεκτικό και σύντομο όσο το δεύτερο, το αποτέλεσμα θα έκοβε η ανάσα. Εκπληκτική είναι η κίνηση και η εκφραστικότητα του Τάσου Δημητρόπουλου στον πρωταγωνιστικό ρόλο του αντιήρωα Σεργκέι Λεόντιεβιτς Μαξούντοφ και γεμάτες έξαψη και πάθος οι ερμηνείες των έμπειρων Γιάννη Στεφόπουλου και Κώστα Φιλίππογλου.

ΠΟΡΤΑ Λεωφ. Μεσογείων 27, 2107711333. Διάρκεια 110΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Μαύρο χιόνι - Το ημερολόγιο ενός μακαρίτη

  • Μαύρη Κωμωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Με βάση το αυτοβιογραφικό «Θεατρικό Μυθιστόρημα» του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, η παράσταση αποτυπώνει με χιούμορ τη θέση του καλλιτέχνη σε ένα ολοκληρωτικό καθεστώς

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
24/04/2024

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.

"I am falling in love | Εκδοχές πάνω στη Δωδέκατη Νύχτα": Πειραγμένος Σαίξπηρ στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά από τον Γιώργο Βαλαή

Ο ανήσυχος δημιουργός αποσυναρμολογεί τη "Δωδέκατη νύχτα" του Ουίλιαμ Σαίξπηρ στη Σκηνή Ωμέγα, εστιάζοντας στις σχέσεις των ηρώων και την ερωτική έλξη που δεν γνωρίζει πρότυπα.

Το "Αλ Τσαντίρι Νιουζ" σε μία και μοναδική παράσταση

Η καυστική, αλλά πάντα χαρούμενη και ξεκαρδιστική, σάτιρα του Λάκη Λαζόπουλου ζωντανά στο Christmas Theater!

"Περιμένοντας τον Γκοντό": Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση με το αριστούργημα του Μπέκετ

Ο καταξιωμένος διεθνώς Έλληνας σκηνοθέτης και το έργο σταθμός του 20ού αι για πρώτη φορά στη σκηνή της Στέγης σε μια μεγάλη συμπαραγωγή του Emillia Romagna Teatro.