Ριχάρδος Β΄

3

Εικαστικής και μεταφυσικής υφής θέαμα-απεικόνιση του μεγαλείου της πτώσης με αφορμή τη σαιξπηρική τραγωδία, με τον Άρη Σερβετάλη και τον πενταμελή θίασο ιερατικά αλλά φλύαρα χορογραφημένους και ανεπαρκώς δουλεμένους στο λόγο.

Ριχάρδος Β΄

Εικαστικής και μεταφυσικής υφής θέαμα-απεικόνιση του μεγαλείου της πτώσης με αφορμή τη σαιξπηρική τραγωδία, με τον Άρη Σερβετάλη και τον πενταμελή θίασο ιερατικά αλλά φλύαρα χορογραφημένους και ανεπαρκώς δουλεμένους στο λόγο.

Ριχάρδος Β΄ - εικόνα 1

Εντυπώνεται μεμιάς στο νου του θεατή η εναρκτήρια σκηνή, με τον Άρη Σερβετάλη να κινείται αργά και ιερατικά στην κορυφή του ομιχλώδους λόφου, μέσα στη χρυσαφένια του πανοπλία, γρονθοκοπώντας το στήθος του ρυθμικά. Πίνακας που ζωντάνεψε για να γίνει ένα οντολογικής υφής εικαστικό υπόμνημα στον «Ριχάρδο Β΄» του Σαίξπηρ και σκηνικό τοπίο δηλωτικό ολόκληρου του έργου είναι αυτή η εικόνα. και δεν είναι η μόνη που θα σας μείνει αξέχαστη. Μια αέναη ποιητική του χώρου αναμοχλεύεται επί σκηνής, αποκαλύπτοντας τον εσωτερικό κόσμο της σαιξπηρικής τραγωδίας. Τα χαλιά που μαζεύονται για να φανεί το χωμάτινο υπέδαφος, τα ξεραμένα φυτά στη μια άκρη, οι ντουντούκες στο βάθος, η εμφάνιση του ακέφαλου σώματος στο ημίφως, σε συνδυασμό με τα ηλεκτρισμένα ηχητικά τοπία του Coti K. και τους «ζωντανούς» φωτισμούς του Θύμιου Μπακατάκη, συνθέτουν μια πανίσχυρη οπτικοακουστική δραματουργία. Πολιτική και θεολογία, οντολογία και μεταφυσική διασταυρώνονται στο πρόσωπο ενός βασιλιά-σκιάχτρο, με το «χους ει και εις χουν απελεύσει» να αποκτά σε αυτήν την παράσταση –σε σύλληψη, σκηνοθεσία, σκηνογραφία κι ενδυματολογία της Έφης Μπίρμπα–, ένα πνιγηρό μεγαλείο. Γιατί ακόμη και η πτώση ενός άθλιου όπως ο Ριχάρδος έχει ομορφιά. Αυτό μοιάζει­ να μας λέει η σκηνοθέτις με ένα ­ρομαντικό απόηχο.

Ριχάρδος Β΄ - εικόνα 2

Διατηρώντας ελάχιστο κείμενο­ –κατά βάση κάποιες φράσεις– από το πρωτότυπο, οι συντελεστές έχουν κάνει μια ελεύθερη διαχείριση της σαιξπηρικής τραγωδίας με μια αφαιρετική σκηνική σύνθεση η οποία εστιάζει σε μια εικαστικής και μεταφυσικής υφής ανάγνωσή του (επιμέλεια κειμένων: Μιχαήλα Πλια­πλιά). Απαλείφονται πρόσωπα, συγκρούσεις, μονόλογοι, στιχομυθίες και απειράριθμα επεισόδια του έργου, διαφαίνεται όμως ο πυρήνας του: το ότι η πτώση αυτού του βασιλιά είναι αναπόφευκτη όπως ο θάνατος, μοιραία όπως κάθε εξουσία, κωμικοτραγική όπως η ίδια η ζωή. Υποχείριο των κολάκων, των ανεπαρκών προσόντων του αλλά και της υπέρμετρης αλαζονείας του, ο Ριχάρδος, αυτός ο μεσαιωνικός αυτιστικός τύραννος που κυβερνά «ελέω Θεού» με παιδιάστικο εγωκεντρισμό, εξορίζοντας τους συγγενείς του, δημεύοντας τις περιουσίες των υπηκόων του, εξαπολύοντας άστοχες εκστρατείες και «ντροπιάζοντας» την Αγγλία, είναι καταδικασμένος a priori να συντριβεί.

Κι ενώ υπάρχει αυτό το πένθιμο μυσταγωγικό πλαίσιο, με τον βασικό καμβά της παράστασης να εξυφαίνεται με ένα αδρό σωματικό παίξιμο και μια κινησιολογία αρκετά φλύαρη κι επαναλαμβανόμενη αλλά απόλυτα στιλιζαρισμένη, βραδυφλεγή και τελετουργική, ο λόγος εκφέρεται αναίτια αδούλευτος. Τα θραύσματα του σαιξπηρικού κειμένου εκφωνούνται σαν να διαβάζονται από μαθητές δημοτικού σχολείου που δεν έχουν ξαναδεί μπροστά τους το κείμενο και ούτε έχουν λάβει υπόψη τα οντολογικά, πολιτικά και κοινωνικά συμφραζόμενά του. Λόγος και όψη δεν συμβαδίζουν αισθητικά κι εννοιολογικά ούτε για μια στιγμή. Γιατί; Τι ωφελεί η παιδαριώδης χρήση του λόγου ανεξαιρέτως από όλους τους ηθοποιούς; Ο θαυμαστός λόγος του Άγγλου βάρδου εκφέρεται μεν, αλλά δεν δικαιώνεται ποτέ. Αν είναι επιλογή, δεν γίνεται κατανοητή. Κάθε άλλο. εκλαμβάνεται ως ανεπάρκεια. Εκτός από τον Άρη Σερβετάλη, παίζουν επίσης οι Νίκος Καμόντος, Ερμής Μαλκότσης, Ιωάννα Τουμπακάρη και Αχιλλέας Χαρίσκος.

ΡΟΕΣ Ιάκχου 16, Γκάζι, 2103474312. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ριχάρδος Β΄

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Ο Άρ. Σερβετάλης ενσαρκώνει τον πιο άδοξο σαιξπηρικό βασιλιά, εκείνον που πρέπει να παραδώσει αμαχητί το θρόνο και το στέμμα, να αποποιηθεί τον τίτλο και μαζί την ίδια την ύπαρξή του

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.