Η παρουσίαση της παράστασης «Αυτή η νύχτα μένει» (έως 19/2) δίνει την ιδανική αφορμή για επίσκεψη στην έκθεση «GR80. Η Ελλάδα του 80 στην Τεχνόπολη». Διαβάστε τη συνέντευξη που είχε δώσει η δημιουργός της παράστασης στο «α».
Τι σε γοήτευσε στο βιβλίο του Θάνου Αλεξανδρή;
Διαβάζοντάς το, καταλαβαίνεις ότι από τις εμπειρίες του συγγραφέα, που ξεκίνησε απ’ τη Νομική, συνέχισε στο Θέατρο Τέχνης και στη Μέδουσα με τον Γιώργο Μαρίνο και έφυγε για τα σκυλάδικα της επαρχίας στις αρχές του ’80, μπορούν να γίνουν δέκα κινηματογραφικές ταινίες κι άλλα τόσα θεατρικά έργα. Όλα τους κωμικοτραγικά, συγκινητικά, αστεία, κάπως νουάρ, με ήχους από θρυλικά λαϊκά σουξέ, με κάτι από Αλμοδόβαρ και κάτι από Φελίνι.
Τι μπορεί να πει σε ένα κορίτσι όπως εσύ η εποχή με τα λαμέ και τα πεντοχίλιαρα-πετσετάκια;
Αυτό που με γοήτευσε, και θέλησα να το δραματοποιήσω σε συνεργασία με την Αναστασία Τζέλλου, είναι η αίσθηση απελευθέρωσης που δεν υπάρχει πια. Το κέφι, η αισιοδοξία, ο έρωτας που ξεκινάνε και τελειώνουν με ένα βλέμμα, με ένα τραγούδι, με μια θυσία κι όχι μ’ ένα sms. Απ’ την άλλη, η βία και τα σκοτεινά σημεία των ιστοριών του αφορούν πραγματικά γεγονότα, κι αυτό είναι συνταρακτικό. Οι άνθρωποι που γνώρισε διαθέτουν πείσμα, έχουν τη λάμψη και την υπομονή να κυνηγήσουν το όνειρό τους, για να φτάσουν μια μέρα στη Λάρισα, τη μέκκα της νύχτας, ή στην αθηναϊκή Συγγρού. Σ’ αυτή την άσωτη δεκαετία, στους μικρούς ναούς της νύχτας που παρηγόρησαν και εκτόνωσαν χιλιάδες Έλληνες, αναφέρεται η παράστασή μας.
Είναι αλήθεια ότι μετατρέπεις τη σκηνή σε μπουζουξίδικο;
Η παράστασή μας διατηρεί τους όρους ενός προγράμματος πίστας: έχει ένα ελαφρύ πρώτο πρόγραμμα κι ένα πιο βαρύ δεύτερο, έχει λουλούδια και πιάτα που σπάνε. Έχει στιγμές που σε πάνε 30 χρόνια πίσω και άλλες που σε κάνουν να σκεφτείς ότι δεν πέρασε ούτε μια μέρα από τότε. Θα παρακολουθήσετε την πορεία δέκα χαρακτήρων μέσα στη δεκαετία: τις τραγουδίστριες Μπέμπα Ντόλυ (Μαρία Διακοπαναγιώτου) και Πόπη Λαμπέτη (Λίλα Μπακλέση), τα κορίτσια του μπαλέτου Γιούλα (Μάγδα Πένσου) και Έλενα (Μυρτώ Γκόνη), τον καλλιτεχνικό μάνατζερ Αλέπογλου (Σήφης Πολυζωίδης), τον ξεχωριστό Μάριο (Όμηρος Πουλάκης), το δεύτερο όνομα της μαρκίζας Νίκο (Νίκος Μαγδαληνός), τον μπουζουξή Λύσανδρο (Νικόλας Μακρής), τον πλούσιο πελάτη Δημήτρη (Νίκος Λεκάκης), τον Ρένο, το alter ego του συγγραφέα που ξεκίνησε με όραμα να τραγουδήσει Χατζιδάκι στα κέντρα της επαρχίας και κατέληξε στον Καφάση (Ρένος Ρώτας) και, φυσικά, τον ίδιο τον συγγραφέα, Θάνο Αλεξανδρή, που παρακολουθεί μέρος της ζωής του επί σκηνής, εμπλέκεται στις αφηγήσεις παίρνοντας άλλους ρόλους και ξανακάνει το «σόου» του όπως τότε.
Με αφορμή τη μαγεία της νύχτας, τις μεταμορφώσεις των ανθρώπων της και τα περαστικά τους πάθη, μπλέξαμε στιγμές απ' το «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας» του Σαίξπηρ. Σαν η ελληνική επαρχία εκείνης της εποχής να ήταν το «δάσος έξω απ' την Αθήνα», με τα ξωτικά και τα μαγικά βοτάνια του (βλέπε αλκοόλ). Παράλληλα, με έμπνευση τα «Αποσπάσματα ερωτικού λόγου» του Ρολάν Μπαρτ, οι ερωτευμένοι ήρωες είναι σε θέση να αφηγηθούν τα της «καψούρας» τους με δύο τρόπους: με την εξωστρέφεια που έχει η αμεσότητα ενός λαϊκού τραγουδιού, αλλά και με την εσωστρέφεια που έχει η υπαρξιακή αναζήτηση που προτείνει ο Μπαρτ.
Περισσότερες πληροφορίες
Αυτή η νύχτα μένει
Ένα οδοιπορικό στη νύχτα κατά την άσωτη δεκαετία του ’80, βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Θάνου Αλεξανδρή.