Δείπνο ηλιθίων

3

Μια σκεπτόμενη anti-bullying κωμωδία ενηλίκων, διάσημη από τον κινηματογράφο, σε μια προσεγμένη παραγωγή, με ωραία ατμόσφαιρα κι ερμηνείες στην κόψη του κωμικοτραγικού. Ο Σπύρος Παπαδόπουλος αποδεικνύεται ταιριαστός στον χαριτωμένο και αξιαγάπητο χαρακτήρα του καλοκάγαθου εφοριακού/υποψήφιου κορόιδου.

Δείπνο ηλιθίων

Μια σκεπτόμενη anti-bullying κωμωδία ενηλίκων, διάσημη από τον κινηματογράφο, σε μια προσεγμένη παραγωγή, με ωραία ατμόσφαιρα κι ερμηνείες στην κόψη του κωμικοτραγικού. Ο Σπύρος Παπαδόπουλος αποδεικνύεται ταιριαστός στον χαριτωμένο και αξιαγάπητο χαρακτήρα του καλοκάγαθου εφοριακού/υποψήφιου κορόιδου.

Δείπνο ηλιθίων - εικόνα 1

Η εκδίκηση του βλάκα.­ Πάνω σε αυτό το κλασικό φαρσικό σχήμα­ στηρίζεται το «Δείπνο ηλιθίων», το οποίο ξεκίνησε την καριέρα του ως επιτυχημένο νεο-μπουλβάρ το 1993, μεταγράφηκε σε σενάριο το 1998 και αποδείχτηκε μια ταινία-φαινόμενο, ένας καλλιτεχνικός και εισπρακτικός θρίαμβος με πολυάριθμα ριμέικ τόσο στο Χόλιγουντ όσο και στο Μπόλιγουντ. Τα πάντα διαδραματίζονται σε ένα παρισινό σαλόνι (έξοχο το «μπλε» σκηνικό της Αθανασίας Σμαραγδή, λιγότερο εμπνευσμένα τα κοστούμια της Νικόλ Παναγιώ­του). Ο μπον βιβέρ εκδότης Πιέρ­ Μπροσνάν έχει με την παρέα του ένα μάλλον ανήθικο, αλλόκοτο χόμπι: κάθε Πέμπτη στήνουν ένα δείπνο στο οποίο ο καθένας τους προσκαλεί και από έναν «ηλίθιο» για να σπάσουν πλάκα. Εκείνος, μάλιστα, που θα φέρει τον πιο «τέλειο ηλίθιο» κερδίζει. Αυτήν τη φορά όμως ο Πιέρ θα την πατήσει. Λόγω ενός λουμπάγκο θα ξεμείνει στη μεγαλοαστική οικία του παρέα με τον τελευταίο «ηλίθιό» του. Μόνο που αυτός ο τελευταίος, με τις αθέλητες γκάφες του, θα φέρει τον Πιέρ σε απόγνωση – ίσως όμως και σε μια πρωτόγνωρη αυτογνωσία.

Δείπνο ηλιθίων - εικόνα 2

«Οι φίλοι μου μου κάνουν συχνά πλάκες», ομολογεί ο Φρανσουά. Υπάρχει κάτι βαθιά τραγικό στην παραδοχή του, ειδικά αν την αντιπαραβάλουμε με εκείνην του Πιέρ: «Δεν είναι και τόσο κακό να διασκεδάζεις με τους ηλίθιους». Πέρα από την «πλάκα» του πράγματος και παρά το γέλιο που προξενεί στους θεατές της, η κωμωδία του Βεμπέρ ξεπερνά τα στενά όρια του νεο-μπουλβάρ και θίγει ένα αρκούντως σοβαρό ζήτημα – το φασισμό που εμφιλοχωρεί ακόμη και στους «καλύτερους» αστικούς κύκλους. Διότι ο καλοκάγαθος Φρανσουά γίνεται το θύμα ενός ενήλικου bullying, αποκαλυπτικού της κακοήθειας, της υφέρπουσας βίας και του ενδόμυχου ρατσισμού του οικοδεσπότη θύτη του.

Με μέτρο στα γκαγκ και σωστό timing στις αστείες ατάκες, με χορογραφημένες κλοτσοπατινάδες (κίνηση: Σοφία Σπυράτου), δουλεμένο σκέρτσο και ταυτόχρονα υπόγεια δραματικότητα και απροσδόκητο λυρισμό, ο Σπύρος Παπαδόπουλος σκηνοθετεί εύστοχα την παράσταση. Ερμηνεύει επίσης με αναπάντεχο λυρισμό τον χαριτωμένο και αξιαγάπητο χαρακτήρα του γκαφατζή Φρανσουά, ενός ιδιοσυγκρασιακού κι ευχάριστου τύπου, οπωσδήποτε «δια­φορετικού», τον οποίο κάποιοι κάλλιστα θα τοποθετούσαν στο λεγόμενο «ευρύ φάσμα του αυτισμού»: ένας εφοριακός-μανιώδης κατασκευαστής μακετών μνημείων από σπίρτα με φανερή διάσπαση προσοχής.

Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης προσδίδει έναν εξίσου κωμικοτραγικό τόνο στον Πιέρ: είναι μεν ο κακομαθημένος ανώριμος πλούσιος εκμεταλλευτής των πάντων, ο οποίος όμως ξαφνικά, από ένα μήνυμα στον τηλεφωνητή, ηττάται κατά κράτος. Σωστός καρατερίστας ο Τάκης Παπαματθαίου, είναι μεν κάπως υπερβολικός ως τρελογιατρός με κόκκινο περουκίνι, αλλά αξιέπαινος ως ποδοσφαιρόφιλος εφοριακός. Ο Βασίλης Ρίσβας, με τη σειρά του, στο ρόλο του παλιού φίλου, ξέρει να φέρνει τη σωστή, μελαγχολικά κωμική θερμοκρασία ήδη με την είσοδό του. Λιγότερο δυνατές ερμηνευτικά είναι οι Άννα Μενενάκου και Ξανθή Γεωργίου. Συνεπής η μετάφραση της Νικολέτας Κοτσαηλίδου.

ΚΑΠΠΑ Κυψέλης 2, 2107707227. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Δείπνο ηλιθίων

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Ένας κακομοίρης γκαφατζής εισβάλλει στο οργανωμένο σύμπαν ενός μεγαλοεκδότη και το διαλύει σε μια στιγμή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.