Βασιλιάς Ληρ

3

Μνημειώδης εικονοποιία, πάλλουσες ερμηνείες, αλλά ασαφής σκηνοθετική προσέγγιση.

Βασιλιάς Ληρ

Μνημειώδης εικονοποιία, πάλλουσες ερμηνείες, αλλά ασαφής σκηνοθετική προσέγγιση. Η κοσμολογική τραγωδία του Σαίξπηρ γίνεται θύμα μιας μεταμοντέρνας ανάγνωσης που την αντιμετωπίζει ταυτόχρονα σαν μεσαιωνικό θρύλο, οικογενειακό θρίλερ, φαντασμαγορικό ονειρόδραμα και θέατρο της εικόνας.

Βασιλιάς Ληρ - εικόνα 1

«Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας βασιλιάς που είχε τρεις κόρες». Αυτή είναι η πρώτη φράση του Γιώργου Κιμούλη ως Βασιλιά Λιρ. Τα τρία κοριτσάκια με τα πριγκιπικά μαύρα φουστάνια, που στην καθηλωτική εναρκτήρια σκηνή έτρεχαν, γελούσαν και τον φώναζαν «μπαμπά», έχουν σκαρφαλώσει στην αγκαλιά του. Η εικόνα, καθηλωτική, απροσδόκητη και συγκινητική, δηλώνει πως ο Χρόνος (ναι, με το «Χ» κεφαλαίο) λειτουργεί αποκαλυπτικά. Οι δύο από τις τρεις αθώες παιδίσκες, μεγαλώνοντας, θα εξελιχτούν σε εξουσιομανείς μέγαιρες. Ο Λιρ, όπως θα δούμε ευθύς αμέσως, προκειμένου να μοιράσει το βασίλειό του, καλεί τις τρεις κόρες του να του εκφράσουν διαδοχικά το μέγεθος της αγάπης τους. «Σ’ αγαπώ πέρα από κάθε αγάπη» ορκίζεται η Γκόνεριν (Κόρα Καρβούνη) και κάτι ανάλογο η Ρέγκαν (Στεφανία Γουλιώτη).

Η μικρότερη όμως, η Κορντέλια (Πηνελόπη Τσιλίκα), αρνείται να ξεστομίσει τέτοιες κούφιες υπερβολές. Έξαλλος ο Λιρ, και θύμα της μεγαλοστομίας του, την εξορίζει. Όπως όμως προδίδει τη μικρότερη κόρη του, έτσι θα προδοθεί από τις δύο μεγαλύτερες. Η σαιξπηρική τραγωδία πραγματεύεται με όρους αρχαίου δράματος την κρίση –ατομική, οικογενειακή, κοινωνική, ηθική, πολιτική και ιδεολογική– ενός ολόκληρου κόσμου. Και τον ανθρώπινο σπαραγμό για τούτη την κρίση.

Ο Λιρ, ως βασιλιάς­-κοσμοκράτορας υπό το φως της αναγεννησιακής αντίληψης, βιώνει κατάσαρκα την αυτοκαταστροφή της εξουσίας. Η σταδιακή αποστροφή του για την οικογένεια, το κράτος, τον πολιτισμό, τον ίδιο τον άνθρωπο θα τον οδηγήσουν, εν μέσω σεληνιακών εκλείψεων και καταιγίδων, στην τρέλα και τη μόνη αδιαπραγμάτευτη σοφία: εκείνη της αδιάφορης και αδιάφθορης φύσης.

Βασιλιάς Ληρ - εικόνα 2

Ο Γιώργος Κιμούλης είναι ένας Λιρ επιβλητικός, ικανός να διατρέχει ιλιγγιωδώς το φάσμα από το τραγικό στο γκροτέσκο. Ίσως όμως βιάστηκε. Το φυσικό γήρας ενδεχομένως προσέδιδε στην ερμηνεία του την πολυπόθητη βαθύτητα. Το βάθος ήταν κάτι που συνολικά έλειπε από τη σκηνοθεσία του διακεκριμένου Σλοβένου. Η μεταμοντέρνα εικαστικότητα με τις βιβλικές, γκόθικ, μπουρλέσκ και πανκ αναφορές ήταν το μεγάλο προσόν της δραματουργικής κατασκευής του, που βασιζόταν μόνο σε οκτώ πρόσωπα και σε ένα αδόμητο συμπίλημα σκηνών. Μολονότι οι εικόνες του Παντούρ, όπως η εναρκτήρια ή εκείνη της νάιλον θύελλας, συνοδεία των ηχητικών τοπίων των Silence, είναι πολύσημες κι εναργείς, ό,τι άλλο διαμείβεται επί σκηνής παραμένει στην επικράτεια του θεάματος. Κυριαρχεί το ρευστό, το ανόργανο, το χαοτικό και το αυθαίρετο.

Το να σκηνοθετείς όμως ένα έργο σημαίνει πρωτίστως να μιλάς τη γλώσσα του κι έπειτα να το αποκρυπτογραφείς με εικόνες, κώδικες, ρυθμούς­ και σύμβολα. Εδώ η γλώσσα του Σαίξπηρ –λόγος, στίχος, ρητορική και δράση– χάνεται ανάμεσα στα φουρό, τα βίντεο, τα ψεύτικα αίματα, τις νίντζα σπάθες, τα γυμνά και τα ανδρόγυνα σώματα – όπως ο Τρελός (Αργύρης Πανταζάρας), ο οποίος ήταν σαν να ξεπόρτισε από το «Rocky Horror Show». Γι’ αυτό­ και οι ηθοποιοί, τόσο οι προαναφερθέντες όσο και οι Γιώργος Γάλλος, Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Χάρης Τζωρτζάκης, έδωσαν μια φιλότιμη κι εν μέρει νικηφόρα μάχη να μεταγγίσουν στους θεατές όσα η σκηνοθεσία αρνήθηκε να διαχειριστεί.

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 Πειραιώς 260, Ταύρος, 2109282900. Διάρκεια: 150΄. Μέχρι 3/5.

Περισσότερες πληροφορίες

Βασιλιάς Ληρ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 150 '

Με επίκεντρο τον τραγικό ήρωα, η παράσταση εστιάζει στην εγκατάλειψη, τη μοναξιά και την «εξ αποκαλύψεως» συνειδητοποίηση από τους ήρωες αξιών όπως είναι η αγάπη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Αίμα στη σκηνή": Μια ανατρεπτική κωμωδία για το ίδιο το θέατρο σκηνοθετεί ο Τάσος Πυργιέρης

Το έργο του Αμερικανού συγγραφέα και ηθοποιού Τσαρλς Λάντλαμ, που ανεβαίνει τον Μάιο, παρακολουθεί τη ζωή ενός οικογενειακού θιάσου τρίτης κατηγορίας που ετοιμάζεται να παρουσιάσει τον "Άμλετ".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/04/2024

"Human Requiem in Eleusis": Παγκόσμια πρεμιέρα για την ταινία της εμβληματικής παράστασης της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Την παράσταση - ύμνο στη θνητότητά μας με την υπογραφή του σκηνοθέτη Γιόχεν Ζάντιγκκαι της χορογράφου Σάσα Βαλτς έχουμε ακόμα μια ευκαιρία να δούμε στο Σινέ Ελευσίς και στο Μέγαρο Μουσικής.

"Το μπουφάν της Χάρλεϊ ή πάλι καλά": Last call για την παράσταση με τη Μαριάννα Τουμασάτου

Το έργο του Βασίλη Κατσικονούρη σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σταύρου, που έχει ως ηρωίδα μια μάνα που μιλά στον εύζωνα γιο της, μετρά τις τελευταίες του παραστάσεις στο Coronet.

"Μήδειας μπούρκα": Το Θεσσαλικό Θέατρο στην Αθήνα με τη βραβευμένη παράσταση για την ηρωίδα - σύμβολο

Η θεατρική παράσταση που ταξίδεψε μέχρι τη Νέα Υόρκη και βραβεύτηκε, σε κείμενο του Ανδρέα Φλουράκη, σκηνοθεσία της Κυριακής Σπανού και τη Μαρσέλα Λένα στον επώνυμο ρόλο, έρχεται το Μάιο για λίγες παραστάσεις στο Θέατρο Εν Αθήναις.

"#Free Prometheus": Όταν ο Αισχύλος συνάντησε τους Fem tettix

Μία κωμωδία παραλόγου που δανείζεται στοιχεία από τον "Προμηθέα Δεσμώτη" είναι το τρίτο πρωτότυπο έργο της ανατρεπτικής ομάδας το οποίο παρουσιάζεται στο studio Μαυρομιχάλη.

Έξι θεατρικές παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου κατεβάζουν αυλαία

Ο πρώτος θεατρικός οργανισμός της χώρας αποχαιρετά το "Goodbye, Lindita" και πέντε ακόμη παραγωγές του που φτάνουν στο τέλος του φετινού τους κύκλου.

"Ιnk": Η παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου επιστρέφει!

Ύστερα από ένα χρόνο παγκόσμιας περιοδείας, η τελευταία δουλειά του Δημήτρη Παπαϊωάννου ξανά στο Μέγαρο Μουσικής.