Βυσσινόκηπος

3,5

Με βαθύ αίσθημα, υποκριτική θέρμη και αχαλίνωτη φαντασία, μια ιδιοσυγκρασιακή, άνιση, αλλά πολύ ενδιαφέρουσα εκδοχή στο κύκνειο άσμα του Τσέχοφ, που εγκαλεί το γκροτέσκο του Γκόγκολ, το αλλόκοτο του Μπουλγκάκοφ και τη φλύαρη εκκεντρικότητα του μεταμοντέρνου.

Βυσσινόκηπος

Με βαθύ αίσθημα, υποκριτική θέρμη και αχαλίνωτη φαντασία, μια ιδιοσυγκρασιακή, άνιση, αλλά πολύ ενδιαφέρουσα εκδοχή στο κύκνειο άσμα του Τσέχοφ, που εγκαλεί το γκροτέσκο του Γκόγκολ, το αλλόκοτο του Μπουλγκάκοφ και τη φλύαρη εκκεντρικότητα του μεταμοντέρνου.

Βυσσινόκηπος - εικόνα 1

Ένα κτήμα σπάνιας ομορφιάς βγαίνει σε πλειστηριασμό και ο γιος των χωρικών καρπώνεται την περιουσία των χρεοκοπημένων αριστοκρατών. Ο Τσέχοφ επέμενε πως όλο αυτό είναι κωμωδία, ο Στανισλάφσκι το σκηνοθετούσε σαν τραγωδία. Εκατόν έντεκα χρόνια μετά τη συγγραφή του ο υφολογικός τόνος του «Βυσσινόκηπου» παραμένει αίνιγμα. Ο Νίκος Καραθάνος το αντιπαρέρχεται με την οδηγία «παίξτε απαρηγόρητα», επιτείνοντας το κωμικοτραγικό υπόβαθρο κι εδράζοντας την αισθητική/υφολογική γραμμή του στο τετράπτυχο: λαϊκότητα, ποιητικότητα, εκκεντρικότητα και υπερβατικότητα.

Πιο εικονοκλάστης από ποτέ, απευθύνεται εναγωνίως στο θυμικό και τονίζει την αντιηρωική συγκίνηση περισσότερο από την τσεχοφική ρητορική ή τους χαρακτήρες. Αποδεσμεύει έτσι τον «Βυσσινόκηπο» από την παράδοση του ψυχολογικού ή/και κοινωνικού ρεαλισμού και τον εκτοξεύει στο σύμπαν των παραισθήσεων και των ονείρων, του παραλόγου και του αλλόκοτου.

Εκτρέπεται όμως σε κάποιες παρερμηνείες και αστοχίες. Κινείται διαρκώς στις παρυφές του γκροτέσκο και του κλαυσίγελου, θαρρείς και ανεβάζει Γκόγκολ ή Μπουλγκάκοφ, και δεν αποφεύγει τη διάσπαση, τη φλυαρία, το χαλαρό ρυθμό και κάποια «αναίτια εκκεντρικά» ευρήματα της μεταμοντέρνας ομογενοποίησης. Αντιρεαλιστικές προσεγγίσεις στον «Βυσσινόκηπο» δοκιμάζονται ήδη από το 1980 και, μάλιστα, από σκηνοθέτες διεθνούς κύρους (Π. Μπρουκ, Εϊμ. Νεκρόσιους, Τ. Σουζούκι κ.ά.)

Πρόκειται για εγχειρήματα συνταγμένα από τους προσωπικούς δαίμονες κάθε καλλιτέχνη και για συνεκδοχές που εγκαλούν στο εκάστοτε σήμερα την υπαρξιακή αγωνία των μεταβατικών καιρών του Τσέχοφ. Η έντονη προσωπικότητα τέτοιων παραστάσεων αναπόφευκτα διχάζει. Ανάλογη περίπτωση είναι και αυτός ο «Βυσσινόκηπος».

Βυσσινόκηπος - εικόνα 2

Στο ημίφως του απόκοσμου σκηνικού της Έλλης Παπαγεωργακοπούλου –θολωτή εκκλησία, σιλό ή μπούνκερ;– συμβαίνουν πολλά. Απροσδόκητα αντικείμενα επιστρατεύονται: από πράσα και μπουζούκια μέχρι αγιογραφίες. Η φόρμα ανοίγει. Αντί όμως να πλαταίνει, ξεχειλώνει για να χωρέσουν, λόγου χάρη, τρεις βουβοί Μίκι Μάους κι ένας ελέφαντας. Οι σουρεαλιστικές αυτές μορφές, αντίστοιχα αμερικάνικης και ασιατικής καταγωγής, αν και άσχετες με το έργο, νομιμοποιούνται από το –συμβολικό και οριακά παγανιστικό– χειρισμό τους, όπως στην τελική εικόνα καθαρτηρίου: μια λουσμένη στο εκτυφλωτικό φως μαύρη Disneyland. Περιττή φαντάζει όμως η προσθήκη της πορνογραφικής σάτιρας διά χειρός Λένας Κιτσοπούλου.

Υπερτροφικά είναι επίσης τα γκανγκ και η γενικευμένη διάθεση παλιμπαιδισμού – εξαίρεση οι επιτυχημένες «γκάφες» του Χρήστου Λούλη. Η αίσθηση ενός βιωματικά δεμένου θιάσου πρυτανεύει. Καθένας ξεχωρίζει με ένα μικρό «νούμερο». ορισμένα είναι παράταιρα, κάποια άλλα έχουν μια διεστραμμένη χαρμολύπη που απογειώνει τη θεατρικότητα, όπως ο «γυμναστικός» χορός βάσει του μινιμάλ –αλά Στιβ Ράιχ– μουσικού μοτίβου (Άγγελος Τριανταφύλλου). Κι ενώ όλοι προσφέρουν εξίσου τη ζέση και τις δεξιότητές τους, ξεχωρίζουν –και όχι μόνο λόγω της προχωρημένης τους εγκυμοσύνης– η Γαλήνη Χατζηπασχάλη (η αριστοκράτισσα ως μια πανίσχυρη τοσοδούλα) και η Έμιλυ Κολιανδρή (η υπηρέτρια ως σκεπτόμενη σουμπρέτα).

ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ Λεωφ. Συγγρού 107-109, Νέος Κόσμος, 2109005800. Διάρκεια: 150΄. Μέχρι 9/5.

Περισσότερες πληροφορίες

Βυσσινόκηπος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 150 '

Ο σκηνοθέτης, υπονομεύοντας τα στερεότυπα που βαραίνουν τις τσεχοφικές αναγνώσεις, προσεγγίζει το έργο ως «μια αιρετική κωμωδία μέσα σε ένα υπέροχο δράμα»

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι θεατρικές πρεμιέρες της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε πέντε παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία την εβδομάδα 18 έως 24/4 και ξεχωρίζουν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
18/04/2024

Updated | Ίσα που προλαβαίνεις αυτές τις 24 θεατρικές παραστάσεις

Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε έργα για κάθε γούστο που κατεβάζουν αυλαία την εβδομάδα 18 έως 24 Απριλίου.

Το πολυταξιδεμένο "Lemon" γιορτάζει 6 χρόνια στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Στην Κεντρική Σκηνή του ΔΘΠ παρουσιάζεται η πρωτότυπη, χειροποίητη παράσταση για την απίστευτη ιστορία του πιανίστα 1900 που έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα περισσότεροι από 16.000 θεατές, σε μια ξεχωριστή βραδιά που θα ολοκληρωθεί με ένα ατμοσφαιρικό live από τον καταξιωμένο Σταύρο Λάντσια.

Generation lost

Η "χαμένη γενιά" των millennials διεκδικεί τη φωνή της σε ένα θεατρικό έργο που στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό σε δικές τους μαρτυρίες. Ανεβαίνει στη σκηνή με δόσεις αυτοαναφορικότητας και φλυαρίας, όχι όμως χωρίς θέρμη και ταλέντο.

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος

Μια συναρπαστική ερμηνεία από τον Αργύρη Ξάφη σε ένα ενδιαφέρον σύγχρονο έργο, που με τη μορφή πολυπρόσωπης αφήγησης, προσεγγίζει ζητήματα ομοφοβίας, βίας και ενοχής μιας κλειστής κοινωνίας.

"The doctor": 11 ακόμη παραστάσεις στο Αμφι-θέατρο

Το συνταρακτικό mind game για τα όρια της πολιτικής ορθότητας και την παντοδυναμία της cancel culture σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου κατεβάζει αυλαία μέσα στον Απρίλιο.

"Ο κύκλος των χαμένων ποιητών" ανεβαίνει Θεσσαλονίκη

Μετά την επιτυχία στην Αθήνα και το θέατρο Βρετάνια, η παράσταση σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ασπιώτη με τον Άκη Σακελλαρίου στον ρόλο του αντισυμβατικού Τζον Κίτινγκ "μετακομίζει" στη συμπρωτεύουσα.