Η Δήμητρα Χατούπη ηθοποιός θερμοκρασίας και ακρίβειας, προσδίδει κύρος και βάθος στο ρόλο της Ραραού, η οποία μέσα από το χρονικό των αναμνήσεών της οδηγεί τον σύγχρονο θεατή στην σκέψη πως τελικά, σε κάθε γενιά είναι σκληρό το τίμημα των κοινωνικών και πολιτικών αδιεξόδων.
Η Ρουμπίνη Μέσκαρη, η ηρωίδα του Μάτεσι ξεκαθαρίζει από την αρχή τη θέση της για το ποια είναι ή δεν είναι: «Λέγε με Ραραού καλύτερα. Ρουμπίνη είναι το βαφτιστικό μου, πλην ουσιαστικώς βαφτίστηκα Ραραού όταν βγήκα στο θέατρο και με αυτό το όνομα έφτασα όπου έφτασα και στο βιβλιάριο ΙΚΑ έχω προσθέσει «δεσποινίς Ραραού, ηθοποιός», έτσι θα με γράψουν στον επιτύμβιό μου. Τη Ρουμπίνη την έχω διαγράψει», έτσι όπως την ξέγραψε η ίδια η ζωή σε μια χώρα που αδιάκοπα μετρά τις πληγές της. Η Ραραού απόμαχη ηθοποιός των μπουλουκιών μέσα από την ψυχιατρική κλινική στην οποία νοσηλεύεται, ξανά ζει το παρελθόν με φλας μπακ και μεταφέρει εικόνες της κοινωνίας στην κατοχική και μεταπολεμική Ελλάδα. Η μάνα της, η Ασημίνα, βρέθηκε να μεγαλώνει μόνη τα παιδιά της τη δεκαετία του ’40, συνήθισε να χαρίζει τη σεξουαλική ηδονή σε έναν Ιταλό στρατιώτη με αντάλλαγμα λίγη τροφή και διαπομπεύτηκε από την τοπική κοινωνία μπροστά στα μάτια όλων.
«Η μητέρα του σκύλου» είναι ένα από τα συγκλονιστικότερα μυθιστορήματα της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας (εκδόσεις Καστανιώτης) γιατί μέσα από τον συνταρακτικό κλαυσίγελο αυτής της «μεγάλης αρτίστας της επιθεώρησης», όπως λεει η ίδια, αναβιώνουν αριστοτεχνικά κομμάτια της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας. Ταυτόχρονα το χρονικό των αναμνήσεών της αποκαλύπτει με ένα τρόπο τις παθογένειες: εκμετάλλευση, μικροπολιτική, σύγχυση, απάτες που οδήγησαν τη χώρα στη σημερινή κατάσταση. Το έργο απαιτεί μια αποδεδειγμένα καλή ηθοποιό στο ρόλο της Ραραού αλλά και μια σκηνοθεσία συνόλου, συντονισμένη στη θερμοκρασία του κειμένου. Ο σκηνοθέτης της παράστασης Σταύρος Τσακίρης το πέτυχε. Υπάρχουν ωστόσο σκηνές που μαγνητίζουν και σκηνές που θα μπορούσαν να αποφευχθούν επιτυγχάνοντας έτσι μεγαλύτερη οικονομία στη διάρκεια της παράστασης ιδιαίτερα στο πρώτο μέρος.
Η Δήμητρα Χατούπη θυελλώδης όσο και μετρημένη, σε κάνει να αναρωτιέσαι που σταματά ο ρεαλισμός και που ξεκινά το παράλογο, με ένα βλέμμα που καίει και μια φωνή σταθερή, αλλά ικανή να ξεστομίζει λόγια φοβερά, πετυχαίνει με σεμνότητα και δίχως μελοδραματισμούς μία γερή ερμηνεία στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Οι ερμηνείες των υπόλοιπών ηθοποιών (Νίκος Γιαλελής, Γιάννης Δρίτσας, Χρήστος Ευθυμίου, Ηλίας Ζερβός, Άννα Κολιοφώτη, Στεφανία Κριεζή, Μαριλίτα Λαμπροπούλου Ελίνα Μάλαμα, Τζίνη Παπαδοπούλου, Έφη Ρευματά) αν και όχι απαραίτητα συντονισμένες στο ίδιο τέμπο, είναι ανά στιγμές άκρως γοητευτικές.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ, Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου, 2104143310-20. Διάρκεια 150΄.
Περισσότερες πληροφορίες
Η μητέρα του σκύλου
Η κεντρική ηρωίδα του έργου, η Ραραού, ξεδιπλώνει τη ζωή της και ταυτόχρονα την Ιστορία της νεότερης Ελλάδας με αφετηρία την Κατοχή