Τ. Τζαμαργιάς: «Στη μικροαστική κοινωνία Ελλάδα οι οικογενειακές σχέσεις εκφράζονται ‘προς τα έξω’ απροκάλυπτα και ακραία»

Ο σκηνοθέτης Τάκης Τσαμαργιάς μας μίλησε για τη συνεργασία του με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου στο «Τρίτο στεφάνι» που θα παιχτεί στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά 1 με 5/4.

Τ. Τζαμαργιάς: «Στη μικροαστική κοινωνία Ελλάδα οι οικογενειακές σχέσεις εκφράζονται ‘προς τα έξω’ απροκάλυπτα και ακραία»

Ο σκηνοθέτης Τάκης Τσαμαργιάς μας μίλησε για τη συνεργασία του με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου στο «Τρίτο στεφάνι» του Κώστα Ταχτσή. Το έργο-σταθμός στη νεοελληνική λογοτεχνία θα παιχτεί στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά 1 με 5/4.

Τ. Τζαμαργιάς: «Στη μικροαστική κοινωνία Ελλάδα οι οικογενειακές σχέσεις εκφράζονται ‘προς τα έξω’ απροκάλυπτα και ακραία» - εικόνα 1

H πρόταση ήρθε απρόσμενα στις αρχές του καλοκαιριού και ομολογώ ότι σοκαρίστηκα, ο ενθουσιασμός ήρθε αργότερα. Στην αρχή τα συναισθήματά μου ήταν αντιφατικά, γιατί καλλιτεχνικά βρίσκομαι σε μια φάση που τα βιωματικά αυτά κείμενα ήθελα να τα αφήσω πίσω μου. Επιστρέφοντας στο κείμενο, όμως, οι εμβληματικές φιγούρες των δύο γυναικών, η θερμοκρασία της γλώσσας και των γεγονότων σε μια εποχή κρίσης αξιών και επαναπροσδιορισμού ταυτότητας γρήγορα παραμέρισε τις όποιες επιφυλάξεις μου για μια νέα αναμέτρηση στην κρατική σκηνή της Κύπρου.

Τ. Τζαμαργιάς: «Στη μικροαστική κοινωνία Ελλάδα οι οικογενειακές σχέσεις εκφράζονται ‘προς τα έξω’ απροκάλυπτα και ακραία» - εικόνα 2

Ήθελα ο θεατής στην Κύπρο να νιώσει την ίδια ντροπή με εμένα για τις αλήθειες που αποκαλύπτει ο Ταχτσής στη δομή των σχέσεων της ελληνικής οικογένειας. Η διαφορά έγκειται όχι τόσο στο βαθμό έντασης, αλλά στο βαθμό έκφρασης αυτών των σχέσεων. Στη μικροαστική κοινωνία της Ελλάδας οι οικογενειακές σχέσεις εκφράζονται «προς τα έξω», «χύμα», απροκάλυπτα και ακραία, κύριο χαρακτηριστικό της νεοελληνικής κοινωνίας. Στην Κύπρο αναπτύσσεται εντός των τειχών, στα «εν οίκω». Εδώ έγκειται η σχέση Ελλαδιτών και Κυπρίων με την οικογένεια, τρυφερή και βίαιη ταυτόχρονα. Όλα αυτά που ντρεπόμαστε να αποκαλύψουμε και που νομίζουμε πως έχουμε ξεπεράσει και αφήσει πίσω μας και που τελικά σκάνε μύτη σε κάθε βήμα μας στο μέλλον.
Η παράσταση σε μια ισόρροπη σχέση λογοτεχνίας – Θεάτρου κατάφερε να διατηρήσει αμείωτο το ενδιαφέρον του κυπριακού κοινού σε αυτή την δίνη την κοινωνική και ιστορική της νεότερης Ελλάδας. Αυτή τη ρευστότητα που ρύθμισε και απορύθμισε γενιές αδικοχαμένων ανθρώπων.

Τ. Τζαμαργιάς: «Στη μικροαστική κοινωνία Ελλάδα οι οικογενειακές σχέσεις εκφράζονται ‘προς τα έξω’ απροκάλυπτα και ακραία» - εικόνα 3

Τους κύριους αφηγηματικού πόλους, την Εκάβη και τη Νίνα ερμηνεύουν δύο ελλαδίτισσες, Αννίτα Σαντοριναίου και Στέλα Φυρογένη, κορυφαίες ηθοποιοί του Κυπριακού Θεάτρου, που συνειδητά ή μη φέρουν την ελληνικότητα. Με άξονα τους βίους των δύο γυναικών διαμορφώθηκαν οι αντίστοιχοι κόσμοι, δίνοντας έμφαση στην αξία της αφήγησης στο πρώτο μέρος και στη συνέχεια αναπτύχθηκαν δραματικές σκηνές για αυτά τα οκτώ χρόνια της κοινής ζωής τους. Η μετα-γραφή του Σάββα Κυριακίδη ελάχιστα συγκλίνει με το κείμενο του Νιάρχου που αξιοποίησε ο Σταμάτης Φασουλής στην πετυχημένη παράσταση του Εθνικού.

Περισσότερες πληροφορίες

Το τρίτο στεφάνι

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα

Έργο-σημείο αναφοράς για τη νεότερη ελληνική πεζογραφία το οποίο αφηγείται την Ιστορία της χώρας μέσα από τη ζωή δύο γυναικών με φόντο τον Μεσοπόλεμο και την Κατοχή

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.