Απολογισμός Εθνικού θεάτρου από τον Σωτήρη Χατζάκη

Στα μισά της θητείας του και ενώ φουντώνουν τα σενάρια διαδοχής του, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού θεάτρου, Σωτήρης Χατζάκης, γνωστοποίησε με συνέντευξη Τύπου τον απολογισμό του έργου του από τον Μάιο του 2013 μέχρι σήμερα.

Απολογισμός Εθνικού θεάτρου από τον Σωτήρη Χατζάκη

Στο ποσό των 5.586.010, 66 ευρώ ανέρχονται τα έσοδα από τα εισιτήρια, τα προγράμματα και τα βιβλία που πούλησε το Εθνικό θέατρο κατά το διάστημα 1/6/2013-28/2/2015. Από 491 άτομα απαρτίζεται σήμερα το προσωπικό της μεγάλης κρατικής σκηνής της χώρας, έναντι των 251 που υπήρχαν τον Αύγουστο του 2013, δείχνοντας έτσι μια αύξηση θέσεων εργασίας κατά 98% (240 νέες θέσεις εργασίας). Συγκεκριμένα, κατά το διάστημα Αύγουστος 2013-Φεβρουάριος 2015, οι ηθοποιοί έφτασαν από τους 74 στους 199 και το διοικητικό-τεχνικό προσωπικό από τους 177 στους 292. Τις 36 παραγωγές που παρουσιάστηκαν σε αυτό το διάστημα, τις είδαν 432.848 θεατές. Όσο για το αποθεματικό, δηλαδή τα ταμειακά διαθέσιμα, υπολογίζονται στα 3.720.248, 53 ευρώ. Κι όπως επανειλημμένως τόνισε ο Σωτήρης Χατζάκης στην απολογιστική του συνέντευξη Τύπου: «η αύξηση των θέσεων εργασίας δεν σήμανε μείωση των ταμειακών διαθεσίμων».

Τα νούμερα, όμως, δεν λένε τα πάντα, ειδικά όταν στους δημοσιογράφους, αντί για τον ισολογισμό, παραδίδονται απλώς κάποια επιλεγμένα στοιχεία. Η εικόνα ενός ασαφούς business plan για το Εθνικό θέατρο, με έκδηλη την αγωνία της πολιτιστικής/τουριστικής του ανάπτυξης και της κατοχύρωσης του ίδιου του Σωτήρη Χατζάκη ως επιτυχημένου διευθυντή προς αποστόμωση των διαφόρων φημών διαδοχής του, φοβάμαι πως υπερισχύει εκείνης του οικονομικού θαύματος σε καιρούς ανθρωπιστικής κρίσης. Ακούσαμε, λόγου χάρη, για κάποιες συνεργασίες του Εθνικού θεάτρου με το εξωτερικό. Πρωτίστως, για εκείνη με το Κρατικό Θέατρο του Αζερμπαιτζάν (Azerbaijan State Academic National Drama Theatre), εξ αφορμής του διαδρατικού αγωγού φυσικού αερίου (TAP: Trans Adriatic Pipeline). Αναρωτιέμαι, λοιπόν, γιατί αποφάσισε ο κύριος Χατζάκης να εμπλέξει το Εθνικό σε ένα διάβημα τέτοιας σουρεαλιστικής γεωπολιτικής εμπνεύσεως, με αμφίβολο πολιτιστικό και αναπτυξιακό κύρος. Τέλος πάντων -μακάρι οι αμφιβολίες μου για την ουσία αυτής της συνεργασίας να αποδειχθούν σύντομα λανθασμένες. Διαβάσαμε, επίσης, στο πολυσέλιδο ντοσιέ που μας δόθηκε και για άλλα πρωτόκολλα συνεργασίας, όπως εκείνο με το Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου και τις επιμέρους συναντήσεις του καλλιτεχνικού διευθυντή με τον Μητροπολίτη Νικηφόρο και τις επικείμενες παραστάσεις των τριών επιστολών του Αποστόλου Παύλου σε συνεργασία με κάποιο θέατρο του Ισραήλ, για το σύμφωνο συνεργασίας που υπογράφηκε με το Ρωσικό Φεστιβάλ St Peterburg Theatre Season και για τη συμφωνία επισφράγισης της συνεργασίας του Εθνικού με την Πρεσβεία της Μπολιβαριανής Δημοκρατίας της Βενεζουέλας με ένα Μνημόνιο ισχύος δύο ετών αλλά και για την αμοιβαία ανταλλαγή παραστάσεων με το Beijing People’s Art Theatre: «Τρωάδες» του Ευριπίδη θα ανεβάσει αυτόν τον Αύγουστο στο Πεκίνο ο ίδιος ο Χατζάκης, το «Δείπνο» του Ιάκωβου Καμπανέλλη θα μας παρουσιάσουν κινέζοι ηθοποιοί στην Αθήνα τον ερχόμενο Σεπτέμβριο κ.α.

Ακούσαμε εξίσου μεγαλόπνοα σχέδια για τον –πραγματικά, ανοικονόμητο- πολυχώρο οχτώ στρεμμάτων στον Ταύρο, το «Σχολείον» της Ειρήνης Παππά, το οποίο το Εθνικό θα διαχειρίζεται μέχρι το 2027 για πολιτιστική και τουριστική ανάπτυξη, πληρώνοντας ενοίκιο 700€/μήνα: τη δημιουργία ενός εκθεσιακού χώρου για τα κοστούμια του Εθνικού και ενός πωλητηρίου όπου επισκέπτες και τουρίστες θα μπορούν να αγοράσουν είδη σχετικά με το Εθνικό θέατρο, έχει γίνει εκδήλωση ενδιαφέροντος για να στεγαστεί ένα εστιατόριο αλλά και ένα θερινό σινεμά, ενώ εκεί οι τουρίστες θα μπορούν να σχηματίζουν μια ιδέα για το αρχαίο δράμα παρακολουθώντας μια σύντομη παράσταση (ένα απόσπασμα, είτε χορικό είτε στάσιμο αρχαίας τραγωδίας). Ο Σωτήρης Χατζάκης μας υπενθύμισε, επίσης, τις αξιόλογες δράσεις της κοινωνικής πολιτικής του Εθνικού: από το Θέατρο κατ’ Οίκον (σε ασθενείς, ηλικιωμένους κ.α.) μέχρι το αντιρατσιστικό Φόρα-STOP (στα σχολεία) και από το Επισκεπτήριον (στα νοσοκομεία) μέχρι το αρματαγωγό «Ρόδος», με το οποίο περιοδεύει στα ακριτικά νησιά. Και όλα αυτά, με ένα Εθνικό θέατρο απλωμένο σε εννέα σκηνές και ένα ρεπερτόριο δίχως ούτε ένα δείγμα ουσιαστικής έρευνας. Γιατί μπορεί ο κύριος Χατζάκης να χαρακτήρισε την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού στο Rex ως ένα χώρο «ρηξικέλευθου ρεπερτορίου», αλλά το ίδιο το ρεπερτόριο που έχει μέχρι τώρα στεγάσει εκεί μόνο ρηξικέλευθο δεν είναι – πρόκειται για έργα που ανήκουν κάλλιστα πλέον στο λεγόμενο «κλασικό ρεπερτόριο» («Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» του Φασμπίντερ, οι «Ευτυχισμένες μέρες» του Μπέκετ και οι «Δούλες» του Ζενέ). Αυτό είναι, όμως, ίσως το λιγότερο. Το πιο σοβαρό είναι η σύγχυση και η έλλειψη σαφούς προσανατολισμού που προξενούν οι προαναφερθείσες εξαγγελίες.

Τίποτα από όσα ακούσαμε δεν συνιστά μεγάλη είδηση. Τι θα ήταν, λόγου χάρη, μια σοβαρή επένδυση για το Εθνικό θέατρο; Πρώτα απ' όλα, ένα έργο υποδομής που εκκρεμεί εδώ και χρόνια: η μετακόμιση της Δραματικής Σχολής του από το –οριακά ακατάλληλο- κτίριο της οδού Πειραιώς στο Σχολείον. Η συγκεκριμένη, μάλιστα, πρόταση έγινε, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, από έναν βετεράνο πρωταγωνιστή του ελληνικού θεάτρου, τον Γιώργο Μιχαλακόπουλο. Με εξαίρεση, λοιπόν, τους «καλούς» αριθμούς (εσόδων, εργαζομένων, θεατών κ.λ.π.), έχω την εντύπωση πως το Εθνικό αναλώνεται σε μυριάδες δράσεις αλλά απουσιάζει το σκεπτικό που τις συγκροτεί. Ο ίδιος ο κύριος Χατζάκης έχει εμπλακεί σε συγκρούσεις και εμπάθειες με συνεργάτες και εργαζόμενούς του, συνθέτοντας έτσι ένα κατά βάση αρνητικό προφίλ για τη μορφή που διοικεί το Εθνικό. «Aναπόφευκτες και δημιουργικές» αποκάλεσε πάντως ο ίδιος τις συγκρούσεις, τονίζοντας πως «η ελληνική καλλιτεχνική κοινότητα είναι μικρή, θα ‘συγχωρέσουμε’ ο ένας τον άλλο, όπως λέμε και στην Κρήτη».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.