«O Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας»: Όταν το θέατρο νίκησε το απαρτχάιντ

Με μια ιστορική παράσταση επιστρέφει στη Στέγη ο διεθνούς κύρους Νοτιοαφρικανός σκηνοθέτης και εικαστικός Ουίλιαμ Κέντριτζ, το «Ο Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας».

«O Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας»: Όταν το θέατρο νίκησε το απαρτχάιντ

Με μια ιστορική παράσταση επιστρέφει στη Στέγη ο διεθνούς κύρους σκηνοθέτης και εικαστικός Ουίλιαμ Κέντριτζ. Στο «Ο Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας», ο μέγας αυτός Νοτιοαφρικανός μπλέκει με ντανταϊστική τρέλα ένα εμβληματικό έργο του 19ου αιώνα με τις μαρτυρίες των θυμάτων αλλά και των θυτών του απαρτχάιντ αναζητώντας, ως γνήσιος ουμανιστής, την αλήθεια και τη δικαιοσύνη.

«O Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας»: Όταν το θέατρο νίκησε το απαρτχάιντ - εικόνα 1

Το απαρτχάιντ, η αποικιοκρατία και το συλλογικό τραύμα αποτελούν κεντρικά ζητήματα στο έργο του Ουίλιαμ Κέντριτζ. Κι όμως, παρά τη σοβαρότητα των θεμάτων του, ο 59χρονος Νοτιοαφρικανός αντιμετωπίζει τη σκηνή με την τρέλα του ντανταϊστή και τον ιδεαλισμό του ουμανιστή, μέσω μιας απόλυτα προσωπικής αισθητικής γλώσσας, που συνδυάζει την παράδοση της Mama Africa με εκείνη του ρώσικου κονστρουκτιβισμού και την εφευρετικότητα του ready made με τις hi tech εφαρμογές των multimedia.
Πριν από δύο χρόνια στη Στέγη, στην πρώτη του εμφάνιση στην Ελλάδα με το sold out «Refuse the hour», ο Κέντριτζ μας πρότεινε να αρνηθούμε το χρόνο και μαζί όλα όσα μας καταδυναστεύουν. Αυτήν τη φορά επανέρχεται, σε συμπαραγωγή με τη Στέγη, με την ιστορική παράστασή του «Ο Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας» (1997). Ηθοποιοί, χειροκίνητες κούκλες, βιντεο-προβολές και ηχητικές μαρτυρίες βασανιστών και θυμάτων της περιόδου του απαρτχάιντ και, βέβαια, τα μοναδικά χειροποίητα «πρωτόγονα animations» του ίδιου του Κέντριτζ, συμμετέχουν στο ευφάνταστο αυτό ανθρωποκεντρικό χάπενινγκ.

«O Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας»: Όταν το θέατρο νίκησε το απαρτχάιντ - εικόνα 2

Ένα εμβληματικό θεατρικό έργο, ο «Βασιλιάς Υμπύ» (1896) του Αλφρέ Ζαρί, αποτελεί το σημείο εκκίνησης. Μην ξεχνάμε πως η μορφή του Ιμπί, με το κωνικό κεφάλι και την παραφουσκωμένη κοιλιά, όπως δηλαδή τον συνέλαβε ο ίδιος ο Ζαρί, εισβάλλει εδώ και μία εικοσαετία στο έργο του Κέντριτζ ως συνώνυμο του ολοκληρωτισμού. Η υπόθεση του έργου του Ζαρί αφορά την πορεία ενός γελοίου, λαίμαργου και ματαιόδοξου τύπου ο οποίος αρπάζει το θρόνο από τον βασιλιά της Πολωνίας δολοφονώντας τον και αρχίζει να βασανίζει και να φορολογεί με κτηνώδη αναισθησία τον λαό του.

Στην εκδοχή του ­Κέντριτζ ο Υμπύ διακτινίζεται στον 20ό αιώνα και μετατρέπεται σε έκπτωτο καταπιεστή της Νότιας Αφρικής, ο οποίος διέπραξε σωρεία εγκλημάτων κατά την περίοδο του απαρτχάιντ και πλέον βρίσκεται αντιμέτωπος με τη δικαιοσύνη. συγκεκριμένα με τις ανακρίσεις της Επιτροπής Αλήθειας και Συμφιλίωσης (Truth and Reconciliation Commision), του δικαστικού σώματος που συστήθηκε στη Νότια Αφρική με την εκλογή του Νέλσον Μαντέλα (1994). Δύο υπέροχοι ηθοποιοί, οι Νταβίντ Μινάαρ και Μπούσι Ζοκούφα, συμπρωταγωνιστούν στο ιδιότυπο αυτό θέαμα με τρεις κουκλοπαίκτες και τις «ζωντανές» μαριονέτες της πολυβραβευμένης νοτιοαφρικανικής Handspring Puppet Company, ­μιας από τις διασημότερες ομάδες κουκλοθεάτρου στον κόσμο, η οποία μάλιστα θα κάνει στη Στέγη κι ένα εργαστήριο για τη δουλειά της στις 20-21/12.

Η παράσταση «Ο Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας» παρουσιάζεται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στις 17-21/12.

Περισσότερες πληροφορίες

O Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 60 '

Ηθοποιοί και κουκλοπαίκτες, το έργο «Ο Βασιλιάς Υμπύ» του Αλφρέ Ζαρί και οι μαρτυρίες από την περίοδο του απαρτχάιντ ενώνονται σε ένα ουμανιστικό χάπενινγκ με θέμα τον παραλογισμό του ρατσισμού.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
25/04/2024

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".