Blitz: Όταν ο Τσέχοφ συναντά το θέατρο-ντοκιμαντέρ

Οι πιο διάσημοι κι «εξαγώγιμοι» πειραματιστές της νεότερης γενιάς­ του θεάτρου εμπνέονται από τον «Θείο Βάνια», ανεβάζουν το «Vanya. Δέκα χρόνια μετά» γιορτάζοντας τα δεκάχρονα της ομάδας τους και μας μιλούν για το πώς οι αγωνίες τους συνδέονται με εκείνες των τσεχοφικών ηρώων.

Blitz: Όταν ο Τσέχοφ συναντά το θέατρο-ντοκιμαντέρ

Είναι πιθανότατα οι πιο διάσημοι κι «εξαγώγιμοι» πειραματιστές της νεότερης γενιάς­ του θεάτρου. Οι Γιώργος Βαλαής, Αγγελική Παπούλια και Χρήστος Πασσαλής ή Blitz εμπνέονται από τον «Θείο Βάνια», ανεβάζουν το «Vanya. Δέκα χρόνια μετά» γιορτάζοντας τα δεκάχρονα της ομάδας τους και μας μιλούν για το πώς οι αγωνίες τους συνδέονται με εκείνες των τσεχοφικών ηρώων.

Blitz: Όταν ο Τσέχοφ συναντά το θέατρο-ντοκιμαντέρ - εικόνα 1

Τι σας έστρεψε σε ένα τόσο κλασικό έργο όσο ο «Θείος Βάνιας»;
Αγγελική Παπούλια
Η περιέργεια και η ανάγκη της εξερεύνησης.
Γιώργος Βαλαής Θέλαμε να δουλέψουμε πάνω σε ένα καλογραμμένο έργο. Μας ενδιέφερε το υπαρξιακό βάρος του Βάνια, του Αστρόφ, της Έλενα, της Σόνια. Το πώς βλέπουν τη ζωή και πώς μιλούν γι’ αυτήν.
Αγγ.Π. Μοιραζόμαστε μαζί τους μια κοινή απογοήτευση και μια κοινή επιθυμία για ζωή.

Στο σκηνοθετικό σας σημείωμα λέτε πως «οι τσεχοφικοί ήρωες κουράστηκαν έπειτα από 100 χρόνια θαυμασμού». Τι θα κάνετε για να τους απαλλάξετε από αυτήν την «κούραση»;
Γ.Β.
Τίποτα, κανείς δεν μπορεί να πάρει την κούραση του άλλου. Ο «Θείος Βάνιας», όπως και ολόκληρος ο Τσέχοφ, έχει σημαδευτεί από ρεαλιστικές, νατουραλιστικές και «ατμοσφαιρικές» σκηνοθεσίες.
Γ.Β. Ο ρεαλισμός του έργου δεν μας ενδιαφέρει. Αντιμετωπίσαμε­ τον «Θείο Βάνια» ως μια πρώτη­ ύλη για μια άλλη παράσταση. Στην πορεία συμπεριλάβαμε και άλλα κείμενα που μιλούν για τα ίδια ζητήματα με τελείως διαφορετικό τρόπο.
Χρήστος Πασσαλής Η ατμόσφαιρα είναι πολύ σημαντικός παράγοντας στο θέατρο. Είναι το ύφος της παράστασης ο οδηγός που υπαγορεύει πώς θα κινηθείς, πώς θα μιλήσεις, πώς θα δράσεις. Το πρόβλημα είναι ότι –όσον αφορά τον Τσέχοφ– η ατμόσφαιρα έχει ταυτιστεί με ένα χαμηλόφωνο συναισθηματισμό. Στο «Vanya. Δέκα χρόνια μετά» προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα χωροχρόνο και μια ατμόσφαιρα που δεν βασίζονται στην αιτιοκρατία ή την ψυχολογία, αλλά μάλλον στην ποιητική σύνδεση των πραγμάτων.

Blitz: Όταν ο Τσέχοφ συναντά το θέατρο-ντοκιμαντέρ - εικόνα 2

Τι απαντήσεις έχετε δώσει στο ιδρυτικό σας ερώτημα «τι μπορεί να σημαίνει θέατρο στον 21ο αιώνα;»
Αγγ.Π.
Προσπαθήσαμε να ξεφύγουμε από τον τυπικό ρεαλισμό και να εξερευνήσουμε τη θεατρική φόρμα και το περιεχόμενό της.
Χρ.Π. Δεν υπάρχουν απαντήσεις – μόνο η προσπάθεια να βρεις κάποιες. Οπωσδήποτε προσπαθούμε κάθε φορά να μετατοπίσουμε τον εαυτό μας και τον θεατή ως προς τον τρόπο αντίληψης της πραγματικότητας.

Οι θεωρητικοί μιλούν για το ­τέλος του μεταμοντερνισμού και την ιδρυματοποίηση της πρωτοπορίας. Τι λέτε εσείς για όλα αυτά;
Χρ.Π.
Έχει έρθει το τέλος του μετα­μοντερνισμού χωρίς να έχει καν ξεπεραστεί ο μοντερνισμός. Είναι ούτως ή άλλως χαρακτηριστικό ότι ο όρος «μεταμοντέρνο» έχει ως σημείο αφετηρίας και αναφοράς το μοντέρνο, πράγμα που σημαίνει ότι αυτό που ζούμε δεν μπορεί να αυτο-προσδιοριστεί, δεν έχει βρει την ταυτότητά του. Ο κόσμος βρίσκεται σε στάση αναμονής, οπότε αναγκαστικά και η τέχνη. Όλο και περισσότερο, πάντως, αυτό που μας συγκινεί είναι παραστάσεις, ταινίες κι έργα τέχνης που επιχειρούν να επιβάλλουν το δικό τους ποιητικό νόημα κι έχουν πρόθεση να διαλύσουν το νόημα και την αφήγηση που μας περιβάλλει, όχι μέσω της απόδρασης από την πραγματικότητα, αλλά μέσω της διάτρησής της.
Γ.Β. Το θεατρικό τοπίο στην Ευρώπη δεν έχει καμία σχέση με το ελληνικό. Τα ερωτήματα είναι­ τελείως διαφορετικά. Το Φεστιβάλ Αθηνών έχει δείξει με τον καλύτερο τρόπο αυτήν τη διαφορά. Εδώ υπάρχει μια επαρχιώτικη λογική που εξαντλείται σε νέες εκδοχές παλιών τραγωδιών, ελληνικών ταινιών και «πειράγματα» κλασικών έργων. Γενικότερα η φαντασία είναι κάπως περιορισμένη στην Ελλάδα.
Τι έχετε κερδίσει από τις περιοδείες σας στο εξωτερικό τα τελευταία χρόνια;
Χρ.Π. Τη χαρά του ταξιδιού, τη συνάντηση με ανθρώπους και την απόσταση από μια χώρα κι ένα κράτος που αντιμετωπίζει την τέχνη ως περιττή πολυτέλεια.

Το «Vanya. Δέκα χρόνια μετά» ανεβαίνει στις 28/11 στο Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν», σε συμπαραγωγή με την Comedie de Reims. Την επόμενη χρονιά θα περιοδεύσει στο εξωτερικό.

Περισσότερες πληροφορίες

Vanya. Δέκα χρόνια μετά

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 80 '

Οι τσεχοφικοί ήρωες ξαναθυμούνται αποσπάσματα της ζωής τους δέκα χρόνια μετά το τέλος του έργου «Θείος Βάνιας». Τα ξαναζούν και τα διορθώνουν, σε μια παράσταση που μιλά για την ερωτική επιθυμία, το φόβο του γήρατος, το θέατρο και τους διανοούμενους

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
25/04/2024

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".