«Quidam»: Ένας τσιρκολάνικος ύμνος στην παιδική ηλικία

Ονειρικό, αστείο αλλά και παράδοξα μελαγχολικό, το «Quidam» μπορεί να πείσει ακόμη και τους πιο δύσπιστους να ενδώσουν στη γοητεία του.

«Quidam»: Ένας τσιρκολάνικος ύμνος στην παιδική ηλικία

Ονειρικό, αστείο αλλά και παράδοξα μελαγχολικό, το «Quidam» μπορεί να πείσει ακόμη και τους πιο δύσπιστους να ενδώσουν στη γοητεία του.

«Quidam»: Ένας τσιρκολάνικος ύμνος στην παιδική ηλικία - εικόνα 1

Η φαντασμαγορία δεν με συγκίνησε ποτέ. Δεν έχω, λοιπόν, παρακολουθήσει πολλά ακροβατικά υπερθεάματα. Τα θεωρώ αρκούντως προβλέψιμα. Νιώθω, δηλαδή, πως ξέρω προκαταβολικά τι θα δω: εναέριες τούμπες, κατακόρυφα άλματα από δυσθεώρητα ύψη και αθλητικές επιδόσεις που αρμόζουν σε Ολυμπιονίκες. Η εικόνα ενός ανθρώπινου σώματος που ξεπερνά τα συνήθη του όρια προκαλεί αυτόματα δέος – μόνο που κι αυτό ακόμη το έζησα (και το ξεπέρασα) όταν ήμουν παιδί παρακολουθώντας, λόγου χάρη, τη Νάντια Κομανέτσι.
Η ιδέα, επίσης, ενός θιάσου που κάνει τσίρκο χωρίς ζώα και περιοδεύει ανά την υφήλιο με εξίταρε μέχρι την εφηβεία μου, όταν δηλαδή ακόμη δεν είχα αντιληφθεί πως η έννοια της συλλογικότητας, της ομοψυχίας και του νομαδικού βίου μπορεί να αποκτήσει εμπορευματική αξία ισότιμη δισεκατομμυρίων –δεν είναι τυχαίο πως το Cirque du Soleil, αυτή η κολοσσιαία σήμερα επιχείρηση παραγωγής οικογενειακών θεαμάτων που συνδυάζουν την ακροβασία, τα ταχυδακτυλουργικά, το juggling, την κλοουνερί, το θέατρο και το χορό, ξεκίνησε προ τριακονταετίας ως ένας τέτοιος πλανόδιος θίασος από έναν αλλοτινό ζογκλέρ. Στην περίπτωση, ωστόσο, του «Quidam», το οποίο παρακολούθησα στην πρεμιέρα του στο Ολυμπιακό Στάδιο, είδα πράγματα που δεν περίμενα.
Είδα φιγούρες που ήταν σαν να ξεπήδησαν από πίνακα του Ρενέ Μαγκρίτ, όπως εκείνη η ανδρική ακέφαλη μορφή με το αδιάβροχο και την ομπρέλα, και άλλες που θαρρείς και ανακαλούσαν στη μνήμη μου ολόκληρα κομμάτια της παιδικής μου ηλικίας, όπως ο απίθανος κλόουν με τη φωτογραφική μηχανή –ένας συνδυασμός Μπάστερ Κήτον, Τσάρλι Τσάπλιν και «Χοντρός και Λιγνός». Είδα σκηνές που θα ‘λεγες πως ξέφυγαν από κάποια ταινία του Φεντερίκο Φελίνι, όπως εκείνη η –βουτηγμένη στην τσιρκολάνικη χαρμολύπη- παρέλαση του θιάσου.

«Quidam»: Ένας τσιρκολάνικος ύμνος στην παιδική ηλικία - εικόνα 2

Είδα, τελικά, σώματα που χαίρονται, μελαγχολούν, ριψοκινδυνεύουν και δοκιμάζονται συνομιλώντας διαρκώς με ένα μεγάλο θέμα της ανθρώπινης περιπέτειας: την παιδική ηλικία, εκείνα τα πρώτα πέντε-δέκα χρόνια της ζωής μας που θα είναι πάντα το σπίτι μας, το καταφύγιο από τη βαρυχειμωνιά της ενηλικίωσης, η γωνιά στον κόσμο όπου θα ξαποσταίνουμε λησμονώντας για λίγο το σφυροκόπημα του χρόνου. Αυτός ήταν ίσως και ο …υπερβατικός στόχος του «Quidam», αυτού του επετειακού έργου που δημιούργησε το –ήδη μακρινό- 1996 το Cirque du Soleil έχοντας σαν πρωταγωνίστρια ένα κοριτσάκι που δραπετεύει με τη φαντασία του σε έναν κόσμο γεμάτο αλλόκοτα όντα, ονειρικές αλλά και εφιαλτικές φιγούρες.
Μολονότι το Cirque du Soleil δεν φημίζεται για τις δραματουργικές ικανότητές του ή το βαθυστόχαστο της new-age φιλοσοφίας του, το «Quidam» λειτουργεί κάλλιστα σαν μια «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» ή ένας «Καρυοθραύστης» των δεκαετιών του ’80 και του ’90^ εκεί εδράζεται εξάλλου η αισθητική της παράστασης, αγγίζοντας εξίσου το glam-rock όσο και το kitchy-baroque αλλά ενέχοντας και τις πιο σοφιστικέ αναφορές της. Τέτοιες, λοιπόν, σκέψεις μου προκάλεσε αυτό το μαζικό σκηνικό σύμπαν, πείθοντάς με πως, για τα δεδομένα του, διαθέτει κάτι πολύ πιο ιδιοσυγκρασιακό πέρα από τα (ομολογουμένως άψογα εκτελεσμένα) ακροβατικά: μια απολεσθείσα θεατρική μαγεία.

Το «Quidam» θα παίζεται στο ΟΑΚΑ έως τις 28 Σεπτεμβρίου.

Περισσότερες πληροφορίες

Quidam

  • Πολυθέαμα

Η μικρή Zoe κάνει ένα μαγικό ταξίδι στον κόσμο της φαντασίας, σε έναν τόπο γεμάτο κλόουν, παράξενα πλάσματα, ιπτάμενους ποδηλάτες και άλλες περιπετειώδεις υπάρξεις

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
23/04/2024

"I am falling in love | Εκδοχές πάνω στη Δωδέκατη Νύχτα": Πειραγμένος Σαίξπηρ στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά από τον Γιώργο Βαλαή

Ο ανήσυχος δημιουργός αποσυναρμολογεί τη "Δωδέκατη νύχτα" του Ουίλιαμ Σαίξπηρ στη Σκηνή Ωμέγα, εστιάζοντας στις σχέσεις των ηρώων και την ερωτική έλξη που δεν γνωρίζει πρότυπα.

Το "Αλ Τσαντίρι Νιουζ" σε μία και μοναδική παράσταση

Η καυστική, αλλά πάντα χαρούμενη και ξεκαρδιστική, σάτιρα του Λάκη Λαζόπουλου ζωντανά στο Christmas Theater!

"Περιμένοντας τον Γκοντό": Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση με το αριστούργημα του Μπέκετ

Ο καταξιωμένος διεθνώς Έλληνας σκηνοθέτης και το έργο σταθμός του 20ού αι για πρώτη φορά στη σκηνή της Στέγης σε μια μεγάλη συμπαραγωγή του Emillia Romagna Teatro.

Η Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου έρχεται ξανά στο Εθνικό Θέατρο

Τρεις παραγωγές από την Κύπρο "ταξιδεύουν" αυτόν τον Μάιο στην Αθήνα και τη σκηνή "Νίκος Κούρκουλος" του Εθνικού.

Updated | Πέντε θέατρα αποχαιρετούν έξι παραστάσεις

Έργα μερικών από τους καλύτερους Έλληνες συγγραφείς (Ρέππας-Παπαθανασίου, Άκης Δήμου, Γιάννης Τσίρος), ένα του Φλομπέρ αλλά και μία διαδραστική κωμωδία κατεβάζουν αυλαία την Κυριακή των Βαΐων.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Ελλάδα και Τουρκία ανεβάζουν από κοινού την ερωτική τραγωδία του Σαίξπηρ

Μια μεγάλη διεθνής συμπαραγωγή μεταξύ του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών ετοιμάζεται αυτή την περίοδο πάνω σε ένα από τα σπουδαιότερα κλασικά κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας.