Είδαμε τον «Προμηθέα Δεσμώτη»

Η τραγωδία του Αισχύλου συναντιέται με μια άκρως ενδιαφέρουσα, θαρραλέα σκηνική προσέγγιση, που παρά τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα, μαρτυρά ταλέντο και κατάφερε να φέρει 7000 θεατές στην Επίδαυρο δικαιώνοντας την επιλογή του Γιώργου Λούκου.

Είδαμε τον «Προμηθέα Δεσμώτη»

Η υπόθεση του αρχαίου δράματος είναι η υπόθεση του καθενός και είτε πρόκειται για κωμωδία, είτε για τραγωδία η παρουσίαση του εύκολα, μπορεί να γίνει ένα καταναλωτικό προϊόν με κυρίαρχη την εισπρακτική λογική. Ούτε κατά διάνοια δεν περιμέναμε κάτι τέτοιο από τον Έκτορα Λυγίζο. Δεν είναι άλλωστε ένα τηλεοπτικό πρόσωπο που θα παρασυρόταν σε αντίστοιχες πρακτικές. Λόγω της ενασχόλησης του με το ερευνητικό θέατρο όσο και λόγω την μικρής του εμπειρίας στο αρχαίο δράμα-ο «Προμηθέας Δεσμώτης είναι η τρίτη παράσταση αρχαίου δράματος με την οποία καταπιάνεται- δεν περιμέναμε να προσελκύσει στην Επίδαυρο επτά χιλιάδες κόσμο. Κι όμως τα κατάφερε και δικαίωσε την απόφαση του Γιώργου Λούκου να δοκιμάσει νέες προτάσεις για τα Επιδαύρεια. Ήταν έκπληξη η προσήλωση με την οποία παρακολούθησε το ετερόκλητο κοινό την παράσταση το βράδυ του Σαββάτου και ο σεβασμός που έδειξαν προς τους ηθοποιούς ακόμα κι εκείνοι που δεν τους άρεσε η συγκεκριμένη προσέγγιση. Κάτι αλλάζει στον τρόπο που οι νέοι σκηνοθέτες αντιμετωπίζουν την τραγωδία, βγαίνουν από τα στεγανά, πειραματίζονται δημιουργικά. Κάτι αλλάζει και στην στάση και το σκεπτικισμό των θεατών ακόμα κι εκείνων που αναζητούν δοκιμασμένες πρακτικές στο ανέβασμα μιας τραγωδίας.
Η παράσταση κέρδισε απόλυτα σε λιτότητα, συνοχή, καθαρότητα των σκηνικών μορφών. Ο Λυγίζος έθεσε σαν προτεραιότητα το ίδιο το κείμενο που μετέφρασε ο Παναγιώτης Μουλλάς κι αυτό ακούστηκε καθαρά, χωρίς ρητορείες και εστετισμούς, σαν παραμύθι για ένα κόσμο οικείο αλλά και ανοίκειο, που μπορεί να είναι ορατός αλλά και εσωτερικός. Ο νοηματικός ειρμός της παράστασης είχε σημείο εκκίνησης το σώμα, οι ηθοποιοί άλλαζαν συνεχώς θέσεις, χειρονομούσαν, ακουμπούσαν, κινούσαν τα κορμιά τους πάνω στο ξύλινο ανάγλυφο σώμα που κείτονταν στο κέντρο της σκηνής. Οι λέξεις παρήγαγαν μουσική, δεν υπήρχε χορός, υπήρχε όμως πολυφωνία καθώς οι ηθοποιοί (Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Στεφανία Γουλιώτη, Τζίνα Θλιβέρη, Μιχάλης Κίμωνας, Έκτορας Λυγίζος, Άννα Μάσχα, Θάνος Τοκάκης, Γαλήνη Χατζηπασχάλη) μοιραζόντουσαν ανά δυο τον κάθε ρόλο. Αυτό όμως αποδείχτηκε δίκοπο μαχαίρι καθώς δεν τους βοήθησε να αγγίξουν τα έσχατα όρια της εκφραστικότητας. Στην ερμηνεία του Προμηθέα μάλιστα, αν ο στόχος του Λυγίζου ήταν να τονιστεί η αρσενική και η θηλυκή πλευρά του ήρωα, δεν το νιώσαμε.
Πρέπει πάντως να επαινέσουμε τον συγκεκριμένο Προμηθέα γιατί είχε νέες ιδέες, μεράκι στην επεξεργασία κάθε στοιχείου, αυταπάρνηση και ήθος, αρμονικό δέσιμο και αξιοποίηση από το σκηνοθέτη όλων των συντελεστών. Το σίγουρο είναι οτι οι τραγωδίες συνεχίζουν να παράγουν νόημα πέρα από κάθε ερμηνευτικό όραμα, όταν ακούγεται καθαρά ο λόγος. Μπράβο στο Φεστιβάλ που πήρε την απόφαση να μπουν υπέρτιτλοι στην αγγλική γλώσσα. Έτσι, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την παράσταση και θεατές από ξένες χώρες!

Περισσότερες πληροφορίες

Προμηθέας Δεσμώτης

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 80 '

Αρχετυπική μορφή κατά της τυραννίας, ο τιτάνας που έκλεψε τη φωτιά από τους θεούς για να τη δώσει στους ανθρώπους τιμωρείται ανελέητα από τον Δία. Ο σκηνοθέτης μοιράζει το ρόλο σε δύο ηθοποιούς, επιχειρώντας έτσι να ανιχνεύσει τη σύγκρουση του ήρωα με τον ίδιο του τον εαυτό

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
25/04/2024

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".