...αντ' αυτού θα δούμε τους βασικούς εκπροσώπους του να μεταμορφώνονται σε ιστορικά πρόσωπα, βασιλείς, δούλους και μπερμπάντηδες συζύγους. Από τον Ακύλα Καραζήση και τον Σταμάτη Κραουνάκη μέχρι τη Μαρία Καβογιάννη και τη Λυδία Κονιόρδου, οι πρωταγωνιστές του καλοκαιριού παίζουν εντός κι εκτός Αττικής σε κωμωδίες, τραγωδίες και «πειραγμένα» έργα.
Μαξιμαλισμός χειμώνα-καλοκαίρι! Αυτό είναι πλέον το σύνθημα. Οι πρεμιέρες του χειμώνα, σύμφωνα με την έγκυρη βάση του «α», ξεπέρασαν τις οκτακόσιες πενήντα. Κατ’ αναλογία οι παραστάσεις της θερινής σεζόν ξεπερνούν τις πενήντα. Ας το δούμε ως (ακόμη ένα) σημάδι των παγωμένων κρατικών επιχορηγήσεων και της αυξημένης ζήτησης των θεατρόφιλων. Κάπως έτσι, με τη μορφή πανελλαδικής περιοδείας, ορισμένες χειμερινές παραγωγές επαναλαμβάνονται: «Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου», «Μάντεψε ποιος θα πεθάνει απόψε», «Συμπέθεροι από τα Τίρανα», «Οι φόνισσες της Παπαδιαμάντη», «Δείπνο με φίλους», «Η ζωή μπροστά σου» και «Toc toc». Παράλληλα νέες παραγωγές οργώνουν την ελληνική περιφέρεια. Γερό χαρτί αποδεικνύονται για πολλοστή φορά όχι τόσο τα έργα, τα οποία –με εξαίρεση εκείνα του Φεστιβάλ Αθηνών– ανακυκλώνονται εδώ και δεκαετίες, όσο οι πρωταγωνιστές, οι οποίοι επίσης ανακυκλώνονται, αλλά τουλάχιστον με… πιο ενδιαφέροντα τρόπο. Πόσες από αυτές τις παραστάσεις άραγε θα εκπληρώσουν το αυτονόητο ζητούμενο της εμπορικής και καλλιτεχνικής επιτυχίας; Ο λόγος ανήκει σε εσάς, τους θεατές. Εμείς σας δίνουμε ένα πανόραμα του «πού παίζει ποιος» κι εσείς αποφασίζετε...
Θίασοι πολλών αστέρων
Η ανάγκη συσπείρωσης δυνάμεων έχει ως αποτέλεσμα δημοφιλείς θιάσους, όπως εκείνος των «Τρωάδων», που ενώνει τους Φιλαρέτη Κομνηνού, Στέλιο Μάινα, Μαρία Πρωτόπαππα, Άρη Λεμπεσόπουλο, Ιωάννα Παππά, Λουκία Μιχαλοπούλου και Λένα Παπαληγούρα. Ο Θέμης Μουμουλίδης σκηνοθετεί και υπογραμμίζει πως το βασικό θέμα των «Τρωάδων» είναι η μετανάστευση που εμπεριέχει διαχρονικά την έννοια της αδικίας. Ο Ευριπίδης υμνεί τους ηττημένους, τους Τρώες, και καταγγέλλει τους Έλληνες για γενοκτονία (η περιοδεία ξεκινά από το Θέατρο Βράχων, στις 29/6). Εξίσου δυνατοί είναι οι θίασοι στις «Θεσμοφοριάζουσες» του Αριστοφάνη, Γιώργος Κιμούλης, Δημήτρης Πιατάς, Θανάση Αλευράς και Φαίη Ξυλά (Πόρτο Ράφτη, 29/6), όσο και στη «Λυσιστράτη», με τη Μαρία Καβογιάννη και τους Αντώνη Λουδάρο, Καίτη Κωνσταντίνου, Θανάση Τσαλταμπάση και Νάντια Κοντογεώργη, σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις (Θέατρο Βράχων, 3/7). Στην παρωδία «Ωχ… Ηλέκτρα» του Αλέξη Καλλίτση, ο Πέτρος Φιλιππίδης ηγείται ενός θιάσου που αποτελείται από τους Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Γεράσιμο Σκιαδαρέση, Κρατερό Κατσούλη κ.ά. (Βεάκειο, 4/7). Μια ξεχωριστή τριανδρία πρωταγωνιστεί στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή, που ανεβαίνει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Επιδαύρου από τον Κώστα Φιλίππογλου: Φιλοκτήτης ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, Οδυσσέας ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Νεοπτόλεμος ο Αιμίλιος Χειλάκης (Επίδαυρος, 18-19/7).
Ντουέτα με άποψη
Οι… ισόβια ενωμένοι –εντός κι εκτός σκηνής– Γιάννης Μπέζος και Ναταλία Τσαλίκη καταπιάνονται με το θέμα «όλα του γάμου δύσκολα», και δη με την κωμωδία του Νικολάι Γκόγκολ «Τα παντρολογήματα», έχοντας άξιους συμπρωταγωνιστές τους Χρήστο Λούλη και Κατερίνα Λυπηρίδου (πρεμιέρα στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, 27-28/6). Ένα άλλο ντουέτο με εξακριβωμένη θεατρική (όσο και κινηματογραφική) χημεία, οι Βασίλης Χαραλαμπόπουλος και Φάνης Μουρατίδης, ενώνονται υπό τη σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα στους «Βατράχους» του Αριστοφάνη (Επίδαυρος, 1-2/8). Για πρώτη φορά μαζί, οι Κατερίνα Λέχου και Τάσος Ιορδανίδης αλληλοεξημερώνονται στο σαιξπηρικό «Ημέρωμα της στρίγγλας», (παίζεται ήδη στο Αίθριο του Ελληνικού Κόσμου). Μια βετεράνος του θεάτρου, η Ράνια Οικονομίδου, και η νεότατη κάτοχος του φετινού Βραβείου «Μελίνα Μερκούρη» Γιούλικα Σκαφιδά μοιράζονται τη σκηνή στην πολύκροτη «Πάπισσα Ιωάννα» του Εμμανουήλ Ροΐδη, διά χειρός Δημήτρη Μαυρίκιου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών (Πειραιώς 260, 30-31/7).
Αλλάζοντας φύλο
Στην –κατά Μποστ– Μαρία Πενταγιώτισσα μεταμορφώνεται ο γιος του συγγραφέα, ο Γιάννης Μποσταντζόγλου, ο οποίος και σκηνοθετεί το ομώνυμο έργο του πατέρα του (Παπάγου στις 30/6, Ηλιούπολη στη 1/7), ενώ τη Μάνα από τον «Ματωμένο Γάμο» του Λόρκα υποδύεται ο Νίκος Καραθάνος, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, και σε σκηνοθεσία Λένας Κιτσοπούλου (Πειραιώς 260, 23-24/7). Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Επιδαύρου, Προμηθέας γίνεται η Στεφανία Γουλιώτη στον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου που ανεβάζει ο Έκτορας Λυγίζος (12/7), θεός Διόνυσος η Αγλαΐα Παππά στις «Βάκχες» που σκηνοθετεί η Άντζελα Μπρούσκου, με τον Άρη Σερβετάλη ως Πενθέα (8-9/8), και βασίλισσα της Περσίας Άτοσσα ο Άκης Σακελλαρίου, δίπλα στους Γιάννη Φέρτη και Λάζαρο Γεωργακόπουλο, στους «Πέρσες» του Αισχύλου διά χειρός Νικαίτης Κοντούρη (15-16/8).
Σε ρόλους-φετίχ
Δύο ιστορικά πρόσωπα της αρχαιότητας… διακτινίζονται στο θεατρικό παρόν. Ο Σταμάτης Κραουνάκης ταυτίζεται με τον Σωκράτη στην –κατά Κώστα Βάρναλη– «Αληθινή απολογία του Σωκράτη» (Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης», 10-19/7) και ο Δημήτρης Λιγνάδης με τον Περικλή στην –κατά Ρούλα Πατεράκη– εξιστόρηση του Πελοποννησιακού Πολέμου βάσει του Θουκυδίδη (Μικρή Επίδαυρος, 25-26/7). Εξήντα χρόνια μετά την ανεπίσημη έναρξη του Φεστιβάλ Επιδαύρου με τον Αλέκο Αλεξανδράκη ως Ιππόλυτο στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη, θα δούμε ως Ιππόλυτο τον Νίκο Κουρή.
Η Λυδία Κονιόρδου σκηνοθετεί κι ερμηνεύει τη μητριά του Φαίδρα (σε περιοδεία, πρεμιέρα στην Επίδαυρο, 25-26/7). Το «Ατλαζένιο γοβάκι» του Πολ Κλοντέλ παρουσιάστηκε το 1964 στο Εθνικό Θέατρο με τους Έλλη Λαμπέτη και Πέτρο Φυσσούν και φέτος η Έφη Θεοδώρου το σκηνοθετεί με τους Μαρία Σκουλά και Μάξιμο Μουμούρη (Πειραιώς 260, 30-31/7). Σε διαφορετική ατμόσφαιρα, στην ταράτσα του Θεάτρου Λαμπέτη, ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης παίζει ένα ρόλο με τον οποίο άφησε εποχή ο Βασίλης Λογοθετίδης: τον μπερμπάντη Λαλάκη στο «Ούτε γάτα... ούτε ζημιά» (πρεμιέρα: 26/6). Από τη Λίμνη Βουλιαγμένης, τέλος, θα δούμε να αναδύεται η Βασιλική Τρουφάκου ως Νεράιδα, στο ομώνυμο παραμυθόδραμα του Ζαν Ζιροντού που σκηνοθετεί η Φρόσω Λύτρα (πρεμιέρα: 30/6).
Φεστιβαλικοί superstars
Το Φεστιβάλ Αθηνών συνεχίζει τις ελληνικές παραγωγές, με την υπογραφή σκηνοθετών κυρίως της νεότερης γενιάς. Η Κατερίνα Ευαγγελάτου καθοδηγεί εκατόν εννέα άτομα (!) με επικεφαλής τον Ακύλα Καραζήση στον «Ιδομενέα» του Ρόλαντ Σίμελπφενιχ (Πειραιώς 260, 20-22/7). Ένας επίσης νέος σκηνοθέτης, ο Θάνος Παπακωνσταντίνου, δίνει οδηγίες στην Αμαλία Μουτούση στο έργο του βραβευμένου Γιάννη Μαυριτσάκη «Μετατόπιση προς το ερυθρό» (Πειραιώς 260, 6-7/7). Τέσσερις προσφιλείς ηθοποιοί της νεότερης γενιάς, οι Γιώργος Γάλλος, Δημήτρης Ήμελλος, Δέσποινα Κούρτη και Αργύρης Ξάφης, πρωτοστατούν στους «Ληστές» του Φρίντριχ Σίλερ που ανεβάζει η Ιώ Βουλγαράκη (Πειραιώς 260, 9-12/7). Ο Γιάννης Μόσχος θέλει τους Αλέξανδρο Μυλωνά, Μιχάλη Οικονόμου, Εύη Σαουλίδου και Λυδία Φωτοπούλου ως τσεχοφικούς ήρωες στις «Διασκεδαστικές ιστορίες περί θνητότητας» (Πειραιώς 260, 18-20/7). Μία από τις πιο πολλά υποσχόμενες παραγωγές, τέλος, είναι η εκδοχή του Δημήτρη Τάρλοου, εγγονού του Μ. Καραγάτση, στο περίφημο μυθιστόρημα του παππού του «Μεγάλη Χίμαιρα», με τους Νίκο Ψαρρά, Αλεξάνδρα Αϊδίνη και Όμηρο Πουλάκη ως ερωτικό τρίγωνο του 1936 (Πειραιώς 260, 14-17/7).
Περισσότερες πληροφορίες
Μετατόπιση προς το ερυθρό
Ένα μελλοντολογικό παραμύθι για το τέλος του ανθρώπου, την αλλαγή της ροής των πραγμάτων και την έλευση ενός νέου καταστροφικού είδους
Οι Φόνισσες της Παπαδιαμάντη
Έξι γυναίκες μηχανεύονται κάθε λογής ψυχικές ασθένειες προκειμένου να αποφύγουν μια καταδίκη
Λυσιστράτη
Οι γυναίκες καταλαμβάνουν την Ακρόπολη, όπου φυλάσσεται ο θησαυρός της πόλης, αναλαμβάνουν τη διακυβέρνησή της και κατεβαίνουν σε σεξουαλική απεργία
ωχ... Ηλέκτρα
Ο συγγραφέας στέλνει την τραγική ηρωίδα του Ευριπίδη στον ψυχολόγο για να βρει λύση στα προβλήματά της μετά και την αδυναμία του αδερφού της Ορέστη να εκδικηθεί τη μητέρα τους
Τρωάδες
Η πιο δημοφιλής από τις σωζόμενες τραγωδίες του Ευριπίδη, κείμενο κατεξοχήν αντιπολεμικό, αποτυπώνει την αλαζονεία της εξουσίας και τις ολέθριες συνέπειές της
Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου
Το βιβλίο της Ρέας Μανέλη «Η γιαγιά μου η Ευτυχία» γίνεται η αφετηρία για να ξεδιπλωθεί η πολυκύμαντη ζωή της μεγάλης στιχουργού, σε ένα ρεσιτάλ ερμηνείας από τη Ν. Μεντή.
Toc Toc
Έξι άτομα με ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή μοιράζονται τις σκέψεις και τις εμμονές τους περιμένοντας στο σαλονάκι ενός διάσημου ψυχιάτρου
Συμπέθεροι από τα Τίρανα
Οι Έλληνες συμπέθεροι δίνουν ρεσιτάλ υποκρισίας, ξιπασιάς και πονηριάς μπροστά στον αλλοδαπό μέλλοντα γαμπρό τους και στην οικογένειά του.
Το ημέρωμα της στρίγγλας
Αυτήν την εμπνευσμένη «στρίγκλα», που φτάνει στα όρια του «δαιμονισμού» και τρομοκρατεί μια ολόκληρη πόλη, επιχειρεί να εξημερώσει ένας ατρόμητος άντρας, σαν σύγχρονος κυνηγός μαγισσών
Ούτε γάτα... ούτε ζημιά
Μια σειρά συμπτώσεων φέρνει δύο παράνομα ζευγάρια πρόσωπο με πρόσωπο κι έτσι η κατάσταση βγαίνει εκτός ελέγχου, ενώ οι κωμικές σκηνές διαδέχονται η μία την άλλη
Παντρολογήματα
Γκροτέσκο αλληγορική διακωμώδηση των ηθών της νεοσύστατης μικροαστικής τάξης στη Ρωσία του 19ου αιώνα
Μαρία Πενταγιώτισσα
Ο θρύλος της Μαρίας Πενταγιώτισσας είναι ο καμβάς πάνω στον οποίο ο Μποστ κέντησε με το δικό του χαρακτηριστικό τρόπο μια παρωδία ηθών.
Μάντεψε ποιος θα πεθάνει απόψε
Το μυστήριο μιας εξαφάνισης σε ένα ορεινό γαλλικό θέρετρο του ’50 δεν ξεδιαλύνεται παρά μόνο την τελευταία στιγμή.
Η ζωή μπροστά σου
Συγκινητική και τρυφερή η συγκλονιστική ιστορία ενός μικρού Άραβα, τον οποίο αναλαμβάνει να μεγαλώσει μια Εβραία πόρνη
Δείπνο με φίλους
Δύο γυναίκες και δύο άντρες, ζευγάρια και φίλοι μεταξύ τους, ζουν την κοινή τους καθημερινότητα ως ερωτευμένοι, ως αντίπαλοι, ως εχθροί και σύντροφοι. Ο ένας όμως αποφασίζει να σπάσει αυτόν το δεσμό και η ζωή τους θα αλλάξει για πάντα.
Θεσμοφοριάζουσες
Ο Ευριπίδης στέλνει τον μεταμφιεσμένο σε γυναίκα Συγγενή να τον υπερασπιστεί ενώπιον των γυναικών, οι οποίες ετοιμάζονται να τον καταστρέψουν επειδή τις κατηγορεί στις τραγωδίες του