Ήμουν εκεί: «Εκκλησιάζουσες» στην Επίδαυρο

Επιτέλους! Όσοι βρεθήκαμε στο αρχαίο θέατρο το διήμερο 27 & 28/7 είδαμε μια παράσταση που ανατρέπει τον «κανόνα» να ανεβαίνουν...

Ήμουν εκεί: «Εκκλησιάζουσες» στην Επίδαυρο

Επιτέλους! Όσοι βρεθήκαμε στο αρχαίο θέατρο το διήμερο 27 & 28/7 είδαμε μια παράσταση που ανατρέπει τον «κανόνα» να ανεβαίνουν (και να κακοπαθαίνουν) οι κωμωδίες του Αριστοφάνη σαν χυδαίες, κιτσάτες, χαζο-γκέι επιθεωρήσεις της κακιάς ώρας. Οι «Εκκλησιάζουσες» (392π.Χ.) στην σκηνοθεσία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου και σε παραγωγή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου διέλυσαν τη χρόνια αυτή αριστοφανική «παρεξήγηση» και επανέφεραν στην Επίδαυρο την ποιητικότητα, την πολιτική ευαισθησία, τη λαγαρή φαντασία και την ωραία αθυροστομία του αρχαίου κωμωδιογράφου. Ο Θεοδωρόπουλος πήρε την κατεξοχήν «τραβεστί» κωμωδία του Αριστοφάνη (με την έννοια πως, στις «Εκκλησιάζουσες», οι γυναίκες ντύνονται άνδρες και οι άνδρες γυναίκες) και, αντί να εξοκείλει σε χοντροκομμένες σεξιστικές μπαλαφάρες, παρέδωσε μια παράσταση-εγκώμιο στο αληθινό θέατρο, μεστή συγκινήσεως και άφθαρτου γέλιου. Δεν είναι τυχαίο που, σχεδόν ανά δέκα λεπτά, το κοινό στην Επίδαυρο το βράδυ της Παρασκευής χειροκροτούσε ενθουσιασμένο τις ατάκες, τα γκαγκς και τις ερμηνείες του θιάσου. Κάθε επιλογή έκρυβε σκέψη και άποψη, με την έξοχη μουσική του Θάνου Μικρούτσικου να διασχίζει με μια θαυμαστή δρασκελιά τους αιώνες και τους τόπους που χωρίζουν το αρχαίο μέλος από το ζεϊμπέκικο και τον κουρτ βάιλ από το μάμπο. Η ορχήστρα της Επιδαύρου παρέμεινε άδεια, δίχως κανένα σκηνικό. Εκεί, ένας παντοδύναμος θίασος ήρθε να μας θυμίσει πως η απαξίωση του πολιτικού συστήματος, η κακοδιοίκηση και η άνιση κατανομή του πλούτου συγκαταλέγονται στα αρχαία ημών «οικεία κακά». Μόνο που εδώ, στην απόδοση δηλαδή του έργου από τον Βασίλη Μαυρογεωργίου, η Πραξαγόρα, εκτός από επαναστάτρια του καιρού της, η οποία παρασύρει τις γυναίκες της πόλης να πάρουν την εξουσία στα χέρια τους, είναι και προφήτισσα^ ανάμεσα, μάλιστα, στα μελλούμενα δεινά βλέπει κι έναν «κλέφτη περιωπής να περνοδιαβαίνει στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου»! Δίχως να κατονομάσει ποτέ τον Άκη Τσοχατζόπουλο ή άλλα πρόσωπα και επικαιρικά γεγονότα, η απόδοση του έργου χαρακτηρίζεται από φρέσκο κι εμπνευσμένο χιούμορ αλλά κι άφθονα βρομόλογα, έξυπνα όμως ενταγμένα στο μετριοπαθές ύφος της παράστασης. Ίσως, όμως, τα περάσματα από τα χορικά στα επεισόδια και οπωσδήποτε το φινάλε να αντέχουν περισσότερη δουλειά, ενώ το play-back των τραγουδιών και η δίχως ιδιαίτερο νεύρο απόδοση τους μετρούν σαν φάουλ. Αξιοπρόσεκτες είναι όμως όλες οι ερμηνείες, με προεξάρχοντες τους Δάφνη Λαμπρόγιαννη (μια αξιοθαύμαστα ώριμη και σοβαρή Πραξαγόρα, σχεδόν εσκεμμένα αντι-κωμική) και Κώστα Κόκλα (ένας συναρπαστικός Βλέπυρος με κωμικό ήθος, ύφος και μέτρο) αλλά και τους Παντελή Δεντάκη (μια κανονική αρλεκινιάδα ο ιδεαλιστής Χρέμης του), Νίκο Καρδώνη (ως αντιφρονών …βλαχοδήμαρχος) και Γιώργο Πυρπασόπουλο (ως μεθυσμένος ερωτύλος Νέος). Από τα ωραιότερα στοιχεία της παράστασης ήταν οι χορογραφίες της Αγγελικής Στελλάτου και η ενδυματολογική επιμέλεια του Άγγελου Μέντη. Χάρη στη συνεργασία των προαναφερθέντων με τον σκηνοθέτη, κάθε μέλος του Χορού είχε τη δική του προσωπικότητα –ξεχώρισε με τις αστείες άριές της η Έλενα Χατζηαυξέντη- αλλά και το δικό της κοστούμι, είτε επρόκειτο για την ανδρική περιβολή ενός ρεμπέτη είτε για τα λουλουδιασμένα φουστάνια-αναφορά στην Μπουμπουλίνα και μαζί στις τσιγκάνες ή ακόμη και τις γκέισες! Κι αν η κοινοκτημοσύνη την οποία εξαγγέλλει η Πραξαγόρα –«θα γκρεμίσουμε τις μεσοτοιχίες και θα γίνει όλη η πόλη ένα σπίτι!»- αποδεικνύεται σύντομα όνειρο απατηλό, η ουτοπία της ακόμη μας σαγηνεύει, ίσως γιατί, αν κρατάμε κάτι, είναι η τόλμη της να σκεφτόμαστε αλλιώς. Η παράσταση θα συνεχίσει την περιοδεία της στην Ελλάδα, με επόμενο σταθμό στην Αθήνα το Χαλάνδρι (26-28/8), ενώ στις 3 & 4/9 θα παιχτεί στο Ηρώδειο. Μην τη χάσετε.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.