Ο Σάββας Στρούμπος «αποικεί» το Φεστιβάλ Αθηνών

Νέος και βραβευμένος σκηνοθέτης, με σοβαρή παιδεία και εξίσου σοβαρά θεατρικά διαβήματα, ο Σάββας Στρούμπος μόλις γύρισε από την Αγία Πετρούπολη, αυτήν την Κυριακή 30/3 συντονίζει ένα σεμινάριο και τον Ιούνιο ανεβάζει ένα έργο-μανιφέστο του Κάφκα στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Ο Σάββας Στρούμπος «αποικεί» το Φεστιβάλ Αθηνών

Τον συνάντησα την προηγούμενη εβδομάδα στην Αγία Πετρούπολη, να δουλεύει εντατικά -επί ένα τρίμηνο- στο ιστορικό θέατρο Αλεξαντρίνσκι με μια ομάδα Ρώσων νέων ηθοποιών πάνω στη μέθοδο του Θεόδωρου Τερζόπουλου –ο 35χρονος Σάββας Στρούμπος είναι εδώ και δώδεκα χρόνια σταθερός συνεργάτης του διεθνούς κύρους σκηνοθέτη, ένας ικανότατος «επίγονος» της περίφημης μεθόδου του αλλά κι ένας σκηνοθέτης της νεότερης γενιάς με ισχυρό όραμα και άποψη. Δεν είναι τυχαίο πως η ομάδα του, το «Σημείο Μηδέν», έχει λάβει τον Έπαινο Νέων Δημιουργών από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών Κριτικών για τον τρόπο παρουσίασης των «Δίκαιων» του Αλμπέρ Καμύ. Με παραστάσεις όπως η προαναφερθείσα και άλλες, βασισμένες στη «Μεταμόρφωση» του Φραντς Κάφκα και τον «Βόυτσεκ» του Γκέοργκ Μπύχνερ, ο Στρούμπος και η ομάδα του έχουν δώσει το στίγμα ενός ρεπερτορίου με πολιτικοκοινωνικό σθένος, συντεθειμένου από έργα που αποζητούν εναγωνίως ένα νέο ανθρωπισμό, κι ενός θεάτρου του «βασανισμένου» σώματος, γυμνού και ασκητικού, θεμελιωμένου στην ομαδική ενέργεια και δυναμική των ηθοποιών. Παρθενική παράσταση της ομάδας ήταν μια καθηλωτική θεατρική εκδοχή του διηγήματος «Στη Σωφρονιστική Αποικία» του Φραντς Κάφκα, η οποία παίχτηκε το 2009-10 σε ένα χώρο ιστορικής μνήμης και πολιτικής αντίστασης: στα παλιά κρατητήρια της Γκεστάπο στην οδό Κοραή, στις υπόγειες, δηλαδή, στοές-μπουντρούμια του κέντρου της πόλης. Στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών και συγκεκριμένα στις 18-20 Ιουνίου, η ομάδα Σημείο Μηδέν καταλαμβάνει μια από τις αποθήκες της Πειραιώς 260 και καταθέτει μια νέα εκδοχή στη «Σωφρονιστική Αποικία», προκειμένου, όπως μας λέει ο Στρούμπος «να συνεχίσουμε τη μελέτη μας πάνω στην από-ανθρωποποίηση του σύγχρονου ανθρώπου και να φωτίσουμε εκ νέου την καφκική εικόνα του κόσμου ως μιας σωφρονιστικής αποικίας, όπου οι νόμοι του εκάστοτε καθεστώτος εγγράφονται στο σώμα και το νου των πολιτών, καταστέλλοντας τον και σωφρονίζοντας τις συμπεριφορές του. Γιατί ο Κάφκα έγραψε το διήγημα ‘Στη Σωφρονιστική Αποικία’ το 1914, μέσα στις φλόγες του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, καταγράφοντας έναν εφιάλτη από το μέλλον, προφητεύοντας δηλαδή τα δεινά των ανθρώπων του 20ου αιώνα (Άουσβιτς, Γκουαντάναμο, Λευκά κελιά κ.α.). Οι πολιτικές, ψυχολογικές και ηθικές προεκτάσεις του διηγήματος εξακολουθούν να βασανίζουν την ανθρωπότητα». Πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί Δαυίδ Μαλτέζε, Μελέτης Ηλίας, Ελεάνα Γεωργούλη και Δέσποινα Χατζηπαυλίδου, ενώ η παράσταση έχει σαν σκηνικό την εγκατάσταση -ένα γλυπτικό σύμπλεγμα από σιδερόβεργες- του εικαστικού Ηλία Παπανικολάου.
Πριν, όμως, παρουσιάσει τη φεστιβαλική του παράσταση, ο Σάββας Στρούμπος, με αφορμή την πρόσφατη σκηνοθεσία του, στον «Βόυτσεκ», συντονίζει, από κοινού με τη μεταφράστρια Ιωάννα Μεϊτάνη, το σεμινάριο αυτομόρφωσης του Συλλόγου Μεταφραστών Επιμελητών Διορθωτών που θα γίνει την Κυριακή 30 Μαρτίου, στις 7 μ.μ. με ελεύθερη είσοδο στα γραφεία του Συλλόγου (Μαυρικίου 8, Νεάπολη Εξαρχείων).

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.