Ο Μουνής

3,5

Δραματοποιώντας ένα οργισμένο κι αθυρόστομο διή­γημα της Λένας Κιτσοπούλου, μια νεανική ομάδα εκθέτει με παθιασμένο σαρκασμό τις γνωστές παθογένειες που εμφιλοχωρούσαν στην ελλη­νική επαρχία του 1980.

Ο Μουνής

Ό,τι ξεκινά με γλέντια και κλαρίνα, σε αυτόν τον τόπο τελειώνει με λυγμούς και φονικά. Δραματοποιώντας ένα οργισμένο κι αθυρόστομο διή­γημα της Λένας Κιτσοπούλου, μια νεανική ομάδα εκθέτει με παθιασμένο σαρκασμό τις γνωστές παθογένειες που εμφιλοχωρούσαν στην ελλη­νική επαρχία του 1980, η οποία λειτουργεί εδώ αλληγορικά σαν μικρογραφία ολόκληρης της χώρας και όλων των εποχών της…

Ο Μουνής - εικόνα 1

«Τέρατα! Είναι όλοι τους τέρατα!» Με αυτήν τη φράση, ειπωμένη από τη γεμάτη πάθος νεαρή ηθοποιό Ελένη Κουτσιούμπα, τελειώνει­ η παράσταση του Θεάτρου του ­Νέου Κόσμου. Και ήταν πράγματι­ όμοιοι με τέρατα (ή, τέλος πάντων, ικανοί για σημεία και τέρατα) όλοι οι κάτοικοι του ελληνικού χωριού της δεκαετίας του 1980 που περιγράφει η Λένα Κιτσοπούλου στο διήγημά της «Ο Μουνής» (από τη συλλογή «Μεγάλοι Δρόμοι», εκδ. Μεταίχμιο, 2010).

Η συνθήκη του περιορισμού ευνοεί, ανεξαρτήτως βέβαια κοινωνικής τάξεως, πάσης φύσεως παθογένειες και πειθαναγκασμούς. Μολονότι οι ήρωες της Κιτσοπούλου περιγράφονται με αδρό, ωμό ρεαλισμό, είναι πρόσωπα-σύμβολα, για γιγαντωμένες εκδοχές της αμορφωσιάς, της ανεντιμότητας, της ηθικής και σεξουαλικής ασυδοσίας που εμφιλοχωρεί στα κλειστά περιβάλλοντα. Η ελληνική επαρχία μοντελοποιείται: η συγγραφέας­ τη χρησιμοποιεί σαν παράδειγμα, εντός του οποίου μπορούν να αναπτυχθούν με μεγαλύτερη ευκρίνεια και με γκροτέσκα υπερβολή οι παρασιτικοί οργανισμοί που διαβρώνουν εν γένει τη νεοελληνική κοινωνία. Οι περιπτώσεις αιμομιξίας και συζυγικής απιστίας δίνουν και παίρνουν, η ραστώνη της επαρχίας εξάπτει τη φαντασία όσο και την παράνοια, η ανάγκη διατήρησης του «φαίνεσθαι» έχει ολέθριες επιπτώσεις στο «είναι» και όλα αυτά τα γνωστά και μη εξαιρετέα –καθώς διυ­λίζονται στη χειμαρρώδη, επιθετική, υβριστική και θρασεία γραφή της Κιτσοπούλου– αποκτούν μια αγριεμένη, σουρεαλιστικά ποιητική διάθεση.

Η εικόνα του φασιστοειδούς πατέρα που κόβει το (ύποπτα μεγάλο) αφτί του γιου του κι εκείνη της μισαλλόδοξης πεθεράς που συνευρίσκεται με τον παραπληγικό γαμπρό της στοιχειώνουν την παράσταση. Δραματοποιώντας το συγκεκριμένο διήγημα, ο σκηνοθέτης Παντελής Δεντάκης και ο πενταμελής νεανικός θίασος βρέθηκαν σε συμβιωτική σχέση με τον πυρήνα του προβληματισμού της συγγρα­φέως. Μολονότι η αφηγηματικότητα του διηγήματος υπονομεύει ως ένα βαθμό τη θεατρικότητα της παράστασης, το όλο εγχείρημα εμφορείται από ένα δυναμισμό που δύσκολα σε αφήνει αδιάφορο. Η σωματοποίηση των μύχιων πόθων και των εκτραχηλισμένων παθών και ο κωμικοτραγικός τόνος κυριαρ­χούν. Με κλαρίνα, λεβέντικους χορούς αλλά και με την αίσθηση ενός νοσηρού εφιάλτη ξεκινά η παράσταση. Με φωνές στη διαπασών, χαστούκια και βρισιές εξελίσσεται, καθώς οι πέντε ηθοποιοί –άλλοτε ως αφηγητές και άλλοτε ως φορείς των ρόλων– εξιστορούν ή αναπαριστούν τις μοχθηρές σκέψεις και πράξεις των προσώπων του «Μουνή».

Καθένας από τους ηθοποιούς­, παρά την προφανή –λόγω νεότητας– έλλειψη πείρας, έχει τη δική του μεγάλη στιγμή, με τη Νεφέλη Μαϊστράλη να ξεχωρίζει σαν παπαδιά και τον Θανάση Ζερίτη ως ανάπηρο. Υπάρχει, θαρρείς, μια άρρωστη σαγήνη στο να παρακολουθείς την παρέλαση των αφόρητα «άσχημων» αντι-ηρώων της Κιτσοπούλου επί σκηνής: η παράσταση λειτουργεί σχεδόν αποτροπαϊκά. Διαπιστώνεις δηλαδή ότι οι φανταστικοί ήρωες του «Μουνή» δεν δια­φέρουν πολύ από υπαρκτούς συμπατριώτες σου, εύχεσαι όμως να μπορούσε η παράσταση να τους ξορκίσει…

Ημερομηνία α' δημοσίευσης: 13/11/2013

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Μουνής

  • Δραματοποιημένο Διήγημα
  • Διάρκεια: 80 '

Μια ιστορία ακραία πάνω στις προκαταλήψεις και στους φόβους που βρίσκουν εύφορο έδαφος στις κλειστές κοινωνίες

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Αλίφειρα": Τελευταίες παραστάσεις για την πικρή κωμωδία του Ανδρέα Στάικου

Το έργο του συγγραφέα και σκηνοθέτη που αντλεί έμπνευση από την μυστηριώδη αρχαία πόλη της Αρκαδίας ολοκληρώνει τον κύκλο του.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/04/2024

"Ριχάρδος III*": Δείτε πρώτες φωτογραφίες από το έργο του Σαίξπηρ σε διασκευή Ανδρέα Φλουράκη

Ο αστερίσκος στον "Ριχάρδο ΙΙΙ*" καταδεικνύει τις σκοτεινές ιστορίες κατάχρησης εξουσίας πίσω από τις κλειστές πόρτες των προβών, που όλο και πιο συχνά πλέον έρχονται στη δημοσιότητα, στην παράσταση που σκηνοθετεί η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη.

Πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη για τη νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη "The Cenci Family"

Από το Μανχάταν ξεκινά την πορεία της η νέα παράσταση της σκηνοθέτιδας που υπογράφει το έργο μαζί με τον Άρη Ασπρούλη, αντλώντας από το ρηξικέλευθο πνεύμα του Αντονέν Αρτώ και την πραγματική ιστορία της πρώτης γυναίκας που εναντιώθηκε στην πατριαρχία και δολοφονήθηκε.

Προλάβετε το "Μια άλλη Θήβα" τον Μάιο

Η επιτυχημένη παράσταση σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου θα συνεχιστεί για λίγο ακόμη, με τους Θάνο Λέκκα και Δημήτρη Καπουράνη στο δίδυμο του έργου του Σέρχιο Μπλάνκο.

"Πόθεν έσχες" ρωτάνε οι 4Frontal στο θέατρο Βεάκη

Ένας απατεώνας που εκμεταλλεύτηκε τις παθογένειες της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, γίνεται το σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής στο νέο έργο της Νεφέλης Μαϊστράλη που έρχεται το Μάιο από την επιτυχημένη ομάδα.

"Ink": Που θα βρείτε το βιβλίο του Δημήτρη Παπαϊωάννου με αφορμή την παράσταση

"Sketches from life" είναι ο τίτλος της πρώτης έκδοσης του βιβλίου με τα σχέδια του διεθνούς φήμης δημιουργού, για το φως και το σκοτάδι του σώματος, αυτή τη φορά με την ιδιότητα του ζωγράφου.

Άνοιξε η πλατφόρμα για την υποβολή καλλιτεχνικών προτάσεων στα φεστιβάλ του Δήμου Αθηναίων

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων των φεστιβάλ θα επιμεληθεί ο ΟΠΑΝΔΑ και θα περιλαμβάνει συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, χορό και αφιερώματα, αναδεικνύοντας τις ιδιαιτερότητες επτά δημοτικών κοινοτήτων της Αθήνας.