Μια τελευταία περιήγηση στις εκθέσεις της Ελευσίνας

Την ερχόμενη εβδομάδα η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης ολοκληρώνει τον κύκλο εκθέσεών της.

Ο Πήλινος Στρατός της Ελευσίνας © John Kouskoutis

Την Κυριακή 11 Φεβρουαρίου, το κοινό θα έχει για τελευταία φορά την ευκαιρία να περιηγηθεί στις εικαστικές εκθέσεις "Μυστήριο 111 Ο πήλινος στρατός της Ελευσίνας του Juan Esteban Sandoval", "Μυστήριο 151 A Rave Down Below σε επιμέλεια Πάνου Γιαννικόπουλου, "Μυστήριο 87 Εγώ το θαλάσσιο ταξίδι, εγώ η κατάληψη της γης της" Στεφανίας Στρούζα και "Μυστήριο 8 Με το βλέμμα στην Ιαπωνία" του Αντώνη Θεοδωρίδη που παρουσιάζονται αυτή την περίοδο στην Ελευσίνα, στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Οι τέσσερις εκθέσεις θα είναι ανοιχτές από τη 1 μ.μ. έως τις 8 μ.μ., ενώ, κατά τη διάρκεια της μέρας, οι δημιουργοί των έργων - διεθνώς αναγνωρισμένοι καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό - παρουσιάζουν τη δουλειά τους και συνομιλούν με το κοινό αναδεικνύοντας και πάλι την μικρή πόλη της Δυτικής Αττικής σε σημείο συνάντησης, προβληματισμού και ανοιχτού διαλόγου. 

Με το βλέμμα στην Ιαπωνία
© Pinelopi Gerasimou
"Με το βλέμμα στην Ιαπωνία"

Πιο αναλυτικά, στη 1 μ.μ., ο φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης μαζί με τον επιμελητή Christian Oxenius θα υποδεχτούν το κοινό στο Πολιτιστικό Κέντρο Λ. Κανελλόπουλος για να μιλήσουν για την έκθεση φωτογραφίας "Η Επιστροφή της Άνοιξης και άλλες Ιεροτελεστίες της Μετάβασης" που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του "Μυστήριο 8 Με το βλέμμα στην Ιαπωνία". Μετά από ανοιχτή πρόσκληση, σε συνεργασία με τον οργανισμό EU Japan Fest, ο Θεοδωρίδης επιλέχθηκε να ταξιδέψει στην Ιαπωνία και να καταγράψει τα ίχνη του ιαπωνικού πολιτισμού στην επαρχία της Οσάκα. Έπειτα, παρέμεινε στην Ελευσίνα συνεχίζοντας τη φωτογραφική του παρατήρηση, αναζητώντας πιθανές συγκλίσεις και αποκλίσεις των δύο γεωγραφικών τόπων και ιστορικών πολιτισμών στο σήμερα. Η έκθεση είναι αφιερωμένη στις αντιστίξεις και στις αντιπαραβολές δύο διαφορετικών κόσμων, ανακαλύπτοντας έναν κοινό τόπο μέσα από έννοιες καθολικές, όπως η εναλλαγή των εποχών και οι μεταβάσεις από τη φθορά στην αναγέννηση, από το πένθος στη χαρά, από την παιδικότητα στην ενηλικίωση. 

Στεφανία Στρούζα Εγώ το θαλάσσιο ταξίδι, εγώ η κατάληψη της γης
© John Kouskoutis
"Εγώ το θαλάσσιο ταξίδι, εγώ η κατάληψη της γης"

Στη συνέχεια της μέρας, κατευθυνόμαστε προς το Παλαιό Ελαιουργείο. Στις 4 μ.μ., η καταξιωμένη εικαστικός Στεφανία Στρούζα, η οποία μόλις πριν από λίγο καιρό απέσπασε το βραβείο της φετινής Art Athina για νέους καλλιτέχνες, μας προσκαλεί να ανακαλύψουμε τον κόσμο της νέας της γλυπτικής εγκατάστασης "Μυστήριο 87 Εγώ το θαλάσσιο ταξίδι, εγώ η κατάληψη της γης". Το έργο αναφέρεται στην οικολογική καταστροφή που βιώνει ο πλανήτης σήμερα, έχοντας ως σημείο εκκίνησης την παράκτια ζώνη της Ελευσίνας. Η Στρούζα, συνεχίζοντας το καλλιτεχνικό έργο της πάνω στον μύθο της Μήδειας και, αυτή τη φορά, επιλέγει ως σημείο αναφοράς το θεατρικό τρίπτυχο του Heiner Müller Ρημαγμένη όχθη – Μήδειας υλικό – Τοπίο με Αργοναύτες (1982), όπου η Μήδεια γίνεται αντιληπτή ως "τόπος" στον οποίο χαράσσονται μνήμες και τραύματα ενός βίαιου πατριαρχικού και καταναλωτικού κόσμου. Αξιοποιεί το ερμηνευτικό αυτό σχήμα και προχωρά σε μια ταύτιση της Μήδειας με τη Φύση και με τον τόπο της Ελευσίνας, λαμβάνοντας υπόψη τις συνέπειες της βαριάς βιομηχανίας καθώς και της διάβρωσης εγκαταλελειμμένων πλοίων στην περιοχή. Στην εκδήλωση, ο Γενικός Καλλιτεχνικός Διευθυντής της 2023 Ελευσίς, Μιχαήλ Μαρμαρινός, θα διαβάσει απόσπασμα του θεατρικού έργου του Müller. 

Μυστήριο 151 A Rave Down Below
"A Rave Down Below"

Αμέσως μετά, στις 5 μ.μ., ο Πάνος Γιαννικόπουλος ξεναγεί το κοινό, για τελευταία φορά, στην ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης "Μυστήριο 151 A Rave Down Below" που επιμελήθηκε, στην οποία συμμετέχουν 18 καλλιτέχνες και καλλιτεχνικά σχήματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Η έκθεση εξερευνά την πολιτική δυναμική του σώματος εν κινήσει από το ταυτόχρονα γεωλογικό και πολιτισμικό υπέδαφος. Αλχημικές περιπλανήσεις στο ιστορικό παρελθόν, στο μεταβιομηχανικό παρόν και στη μυθολογία καταλήγουν σε έναν εξαγριωμένο χορό. Η αφήγηση ξετυλίγεται μέσα από τους μύθους και την ιστορία της πόλης της Ελευσίνας και των Μυστηρίων με το χορό ως μέσο κορύφωσης, ιεροτελεστία και μέθοδο προσέγγισης των εννοιών του θανάτου και της απώλειας. Στοιχεία του μύθου της κατάβασης, όπως η ζωή ανάμεσα σε δύο κόσμους, το σκοτάδι και το φως, οι ιεροτελεστίες και η χρήση του ψυχεδελικού κυκεώνα, συνδέονται άλλωστε με τη νεότερη πολιτισμική ιστορία της πόλης, καθώς - ειδικά κατά τη δεκαετία του 1990 - rave parties ενεργοποιούσαν το απόθεμα των υποφωτισμένων βιομηχανικών χώρων της περιοχής και του παραλιακού μετώπου της Ελευσίνας. 

Juan Sandoval
Juan Sandoval

Στις 6 μ.μ., το βλέμμα στρέφεται στο ΙΡΙΣ και στο "Μυστήριο 111 Ο πήλινος στρατός της Ελευσίνας" του Juan Sandoval. Μία έκθεση-αφιέρωμα στους ανθρώπους που εργάζονται στην Ελευσίνα και στην ευρύτερη Δυτική Αττική, ένα τεράστιο συλλογικό πορτρέτο που αντιπροσωπεύει όσους έχουν σφυρηλατήσει με τη δουλειά τους, τη σωματική τους προσπάθεια και τη ζωή τους τη σημερινή εικόνα του τόπου όπου κατοικούν. Το έργο αποτελείται από 2.000 χειροποίητα πήλινα κράνη με σημείο αναφοράς το εργατικό δυναμικό της περιοχής και την έννοια της εργασίας μέσα από τη ματιά των κατοίκων του Θριάσιου πεδίου. Ήδη από τις 13.00 και μετά, ο καλλιτέχνης θα βρίσκεται εκεί - όπως κάνει ήδη κάθε Τετάρτη και Κυριακή, τις τελευταίες εβδομάδες της έκθεσης - για να μοιράσει στους συμμετέχοντες αλλά και στους κατοίκους της Ελευσίνας τα πήλινα κράνη που δημιούργησε γι' αυτούς. Με αυτό τον τρόπο, το έργο δεν θα σταματήσει υπάρχει αλλά θα παραμείνει ζωντανό στην πόλη μέσα στην οποία και για την οποία δημιουργήθηκε. 

Διαβάστε Επίσης

Info

Την Κυριακή 11 Φεβρουαρίου όλες οι εκθέσεις θα είναι ανοιχτές για το κοινό από τη 1 μ.μ. έως τις 8 μ.μ.

"Μυστήριο 8 Με το βλέμμα στην Ιαπωνία"
Ξενάγηση από τον καλλιτέχνη
Ώρα: 1 μ.μ.
Τοποθεσία: Πολιτιστικό Κέντρο Λ. Κανελλόπουλος

"Μυστήριο 87 Εγώ το θαλάσσιο ταξίδι, εγώ η κατάληψη της γης"
Ξενάγηση από την καλλιτέχνιδα & ανάγνωση αποσπάσματος του έργου του Müller από τον Μιχαήλ Μαρμαρινό
Ώρα: 4 μ.μ.
Τοποθεσία: Παλαιό Ελαιουργείο

"Μυστήριο 151 A Rave Down Below"
Ξενάγηση από τον επιμελητή
Ώρα: 5 μ.μ.
Τοποθεσία: Παλαιό Ελαιουργείο

"Μυστήριο 111 Ο πήλινος στρατός της Ελευσίνας"
Παράδοση πήλινων κρανών στους συμμετέχοντες και στους κατοίκους της πόλης
Ώρες: 1-8 μ.μ.

Ξενάγηση από τον καλλιτέχνη
Ώρα: 6 μ.μ.
Τοποθεσία: ΙΡΙΣ

Παράλληλα, την ίδια μέρα:
Από τις 12 μ.μ. έως τις 2 μ.μ., μπορείτε να συμμετάσχετε στην τελευταία περιπατητική διαδρομή του   "Μυστήριο 68 ΣΤΑΛΚΕΡ", "Δέντρα, άνθη και καρποί… Περιβάλλοντος Οδηγοί”.

Σημείο εκκίνησης: ARKOPOLIS (τέρμα της οδού Μαρίας Κιουρί)

Αλλά και να περιηγηθείτε στην Ελευσίνα για να ανακαλύψετε τα έργα τέχνης που κοσμούν τον δημόσιο χώρο της πόλης.

Περισσότερες πληροφορίες εδώ.

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

A Rave Down Below

  • Μεικτά Μέσα

Το πρότζεκτ εξερευνά την πολιτική δυναμική του σώματος εν κινήσει από το ταυτόχρονα γεωλογικό και πολιτισμικό υπέδαφος. Αλχημικές περιπλανήσεις στο ιστορικό παρελθόν, στο μεταβιομηχανικό παρόν και στη μυθολογία καταλήγουν σε έναν εξαγριωμένο χορό. Μέθη, δηλητηρίαση, αποστροφή, ευφορία, αποδέσμευση, εκτόνωση και άνοδος: μια κυκλική πορεία από το σώμα προς το έδαφος και αντίστροφα. Η αφήγηση της έκθεσης ξετυλίγεται μέσα από τους μύθους και την ιστορία της πόλης της Ελευσίνας και των Μυστηρίων με το χορό ως μέσο κορύφωσης, ιεροτελεστία και μέθοδο προσέγγισης των εννοιών του θανάτου και της απώλειας. Στο "Μυστήριο 151 A Rave Down Below" βλέπουμε τον χορό και τη σχέση του με το πάσχον σώμα ή ακόμα και τον ίδιο ως ασθένεια και ως θεραπεία, τον χορό σε κατάσταση κρίσης, ως παρεκτόπιση της κοινωνικής εξάντλησης μπροστά σε μια εξάντληση που φέρνει απόλαυση, ως απόδραση και αντίδραση. Στοιχεία του μύθου της κατάβασης, όπως η ζωή ανάμεσα σε δύο κόσμους, το σκοτάδι και το φως, οι ιεροτελεστίες και η χρήση του ψυχεδελικού κυκεώνα, συνδέονται άλλωστε με τη νεότερη πολιτισμική ιστορία της πόλης, καθώς - ειδικά κατά τη δεκαετία του 1990 - rave parties ενεργοποιούσαν το απόθεμα των υποφωτισμένων βιομηχανικών χώρων της περιοχής και του παραλιακού μετώπου της Ελευσίνας. Το πρότζεκτ επικεντρώνεται στη δυνατότητα δημιουργίας σωματικών αρχείων μη γραμμικής μετάδοσης γνώσης και αφήγησης της ιστορίας με απρόσμενες διαπολιτισμικές συγγένειες. Το στοιχείο του εφήμερου, η αβεβαιότητα και η επιτελεστικότητα λειτουργούν ως κριτική αφετηρία και συνοδεύουν το κοινό στη διαδικασία θέασης και συμμετοχής του. Η έκθεση μέσω της ζωγραφικής, της γλυπτικής, ήχων, εγκαταστάσεων και περφόρμανς επιχειρεί να επαναδιαπραγματευτεί τα όρια του χορού, να σκεφτεί το (συλλογικό) σώμα και την απουσία του, την ανάμνησή του και την αναγκαιότητα της κίνησης. Στοχάζεται πάνω στις ουτοπικές διακηρύξεις χορευτικών υποκουλτούρων, την αποθέωση, τη ματαίωση και την εμπορική εκμετάλλευσή τους που αιωρείται μεταξύ επιθυμίας, απογοήτευσης και προσδοκίας. Παρατηρώντας τη σχέση μεταξύ των χορευτικών κινημάτων, της δημιουργίας κοινοτήτων και των αιτημάτων κοινωνικής δικαιοσύνης, ο χορός προσεγγίζεται ως μια μεταγλωσσική δραστηριότητα δημιουργίας ενός νέου κόσμου: μια παραληρηματική γραμματική που είναι αδύνατο να αναλυθεί - ολισθηρή στο μυαλό και δυσκίνητη στο στόμα, που περνάει μέσα από σπασμούς σε μύες, χημικές ενώσεις, μηχανές και pixels.

Στεφανία Στρούζα. Εγώ το θαλάσσιο ταξίδι, εγώ η κατάληψη της γης

  • Εγκαταστάσεις

Στο πλαίσιο του θεσμού 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, η Στεφανία Στρούζα παρουσιάζει στο Παλαιό Ελαιουργείο τη νέα γλυπτική της εγκατάσταση, μια αναφορά στην οικολογική καταστροφή που βιώνει ο πλανήτης σήμερα, με σημείο εκκίνησης την παράκτια ζώνη της Ελευσίνας. Συνεχίζοντας το καλλιτεχνικό έργο της πάνω στον μύθο της Μήδειας, η καλλιτέχνιδα αυτή τη φορά επιλέγει ως σημείο αναφοράς το θεατρικό τρίπτυχο του Heiner Müller «Ρημαγμένη όχθη – Μήδειας υλικό – Τοπίο με Αργοναύτες» (1982), όπου η Μήδεια γίνεται αντιληπτή ως «τόπος» στον οποίο χαράσσονται μνήμες και τραύματα ενός βίαιου πατριαρχικού και καταναλωτικού κόσμου. Η Στρούζα αξιοποιεί το ερμηνευτικό αυτό σχήμα και προχωρά σε μια ταύτιση της Μήδειας με τη Φύση και με τον τόπο της Ελευσίνας, λαμβάνοντας υπόψη τις συνέπειες της βαριάς βιομηχανίας καθώς και της διάβρωσης εγκαταλελειμμένων πλοίων στην περιοχή. Το έργο παίρνει τη μορφή γλυπτικής εγκατάστασης σε τρία διακριτά αλλά και συνδεόμενα μέρη ακολουθώντας τη δομή του κειμένου του Müller. Αυτά αναπτύσσονται στον χώρο ως νησίδες γης και τμήματα μίας παράκτιας περιοχής όπως αυτής του κόλπου της Ελευσίνας. Στο εικαστικό αυτό τρίπτυχο, η Μήδεια ως τραυματισμένος από την ανθρώπινη δραστηριότητα τόπος αφήνει να διαφανούν οι σχέσεις φύσης και πολιτισμού, ανθεκτικότητας και φθοράς, μύθου και πραγματικότητας για να καταστεί τελικά ορατή η σύνδεση και αλληλεξάρτησή τους. Ισορροπώντας ανάμεσά τους ως τεχνοφυσική δύναμη, ο χαρακτήρας της φανερώνει κατά την καλλιτέχνιδα πως οι μύθοι μπορούν να μιλήσουν για τα κατεστραμμένα τοπία της Ανθρωπόκαινου εποχής και να ενεργοποιήσουν πρακτικές συλλογικής γνώσης και δράσης μέσα από την ίδια την υλικότητα.

Juan Sandoval. Ο Πήλινος στρατός της Ελευσίνας

  • Γλυπτική

Η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης εγκαινιάζει τη νέα εποχή του ανακαινισμένου εργοστασίου ΙΡΙΣ με το «Μυστήριο 111 Ο Πήλινος Στρατός της Ελευσίνας» από τον διεθνή καλλιτέχνη Juan Esteban Sandoval. Μία έκθεση-αφιέρωμα στους ανθρώπους που εργάζονται στην Ελευσίνα και στην ευρύτερη Δυτική Αττική, ένα τεράστιο συλλογικό πορτρέτο που αντιπροσωπεύει όσους έχουν σφυρηλατήσει με τη δουλειά τους, τη σωματική τους προσπάθεια και τη ζωή τους τη σημερινή εικόνα του τόπου όπου κατοικούν.

Αντώνης Θεοδωρίδης. Με το βλέμμα στην Ιαπωνία

  • Φωτογραφία

Μέσω της Ανοιχτής Πρόσκλησης για Εικαστικούς Φωτογράφους και στο πλαίσιο του έργου Μυστήριο 8 Με το βλέμμα στην Ιαπωνία”, πάντα υπό την καλλιτεχνική επιμέλεια της Mikiko Kikuta και τον οργανισμό EU Japan Fest, ο Έλληνας φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης επιλέχθηκε να ταξιδέψει στην Ιαπωνία και να καταγράψει τα ίχνη του ιαπωνικού πολιτισμού στην επαρχία της Οσάκα. Έπειτα, παρέμεινε στην Ελευσίνα συνεχίζοντας τη φωτογραφική του παρατήρηση, αναζητώντας πιθανές συγκλίσεις και αποκλίσεις των δύο γεωγραφικών τόπων και ιστορικών πολιτισμών στο σήμερα. Ως επισφράγισμα αυτού του ταξιδιού, επιστρέφει για μια έκθεση φωτογραφίας υπό τον τίτλο “Η Επιστροφή της Άνοιξης και άλλες Ιεροτελεστίες της Μετάβασης”, η οποία είναι αφιερωμένη στις αντιστίξεις και στις αντιπαραβολές δύο διαφορετικών κόσμων, ανακαλύπτοντας έναν κοινό τόπο μέσα από έννοιες καθολικές, όπως η εναλλαγή των εποχών και οι μεταβάσεις από τη φθορά στην αναγέννηση, από το πένθος στη χαρά, από την παιδικότητα στην ενηλικίωση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Το Σπίτι των Αλαγιωτών γιορτάζει τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων

Ο χώρος πολιτισμού ALAYA ανοίγει τις πόρτες του με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/05/2024

Το Athens Digital Arts Festival ανατρέχει σε 20 στιγμές από τα 20 χρόνια πορείας του

Με αφορμή την επετειακή επιστροφή του φεστιβάλ, ο ιδρυτής του Ηλίας Χατζηχριστοδούλου γράφει για τις στιγμές που σημάδεψαν το ADAF αλλά και τον ίδιο.

"Poor Things", Athens Photo Festival και νέες εκθέσεις στο Μουσείο Μπενάκη

Το μουσείο ανακοίνωσε το νέο πρόγραμμα εκθέσεων που θα εγκαινιαστεί τον Ιούνιο.

"Before and After Science": Ο ΝΕΟΝ εκθέτει στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Ο ΝΕΟΝ αναθέτει στην Ίριδα Τουλιάτου την υλοποίηση του Έργου στην Πόλη 2024.

"Η Άγνωστη Νήσος": Σοφία Κυριακού και Λία Πέτρου καλούν το κοινό σ’ έναν υπαρξιακό περίπατο

Οι δύο καλλιτέχνιδες φτιάχνουν έναν ιδιοσυγκρασιακό και ευαίσθητο διάλογο πάνω στις στερεοτυπικές μας αντιλήψεις γύρω από την περιήγηση.

Νύχτα Μουσείων στο Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας

Εκθέσεις, δημιουργικά εργαστήρια για παιδιά αλλά και συναυλία μαθητών του Μουσικού Σχολείου Αθήνας, στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2024.

Το 20ο Athens Digital Arts Festival είναι γεγονός!

Ξεκινάει σήμερα το μεγαλύτερο ελληνικό φεστιβάλ αφιερωμένο στις ψηφιακές τέχνες, κάνοντας μια ψηφιακή επανάσταση μέσα στα Πρώην Δικαστήρια Σανταρόζα και την Πλατεία Δικαιοσύνης.