Εικόνες από το μακρινό 2093 παρουσιάζει ο πολυδιάστατος καλλιτέχνης Beppe Caturegli

Μαζί με τις φωτογραφίες από το μακρινό μέλλον, ο Ιταλός δημιουργός εκθέτει κεντημένα έργα αρχιτεκτονικής και σκίτσα κεντήματος στον χώρο τέχνης artworx.

Beppe Caturegli Lost in Transition 3

Η πρώτη ατομική έκθεση στην Ελλάδα του Ιταλού πολυδιάστατου καλλιτέχνη Beppe Caturegli εγκαινιάζεται στις 3 Νοεμβρίου στον χώρο τέχνης artworx, στην Κηφισιά, με τίτλο "Lost in Transition 3. Negative/Αρνητικό". 

Η Μαρία Ξανθάκου και η Ιζαμπέλα Φρανσές συστήνουν συνολικά τη δουλειά του πολυταξιδεμένου αυτού καλλιτέχνη, έργα του οποίου έχουν παρουσιασθεί σε σημαντικά μουσεία και διακεκριμένες γκαλερί στις εικαστικές μητροπόλεις του κόσμου. Το πάθος του Beppe Caturegli για τα ταξίδια έχει εμπνεύσει μια ανθρωπολογική προσέγγιση στη σχεδιαστική κουλτούρα, που οδήγησε σε ένα ποικίλο χαρτοφυλάκιο, που εκτείνεται από την  αρχιτεκτονική, την εσωτερική διακόσμηση και το βιομηχανικό σχέδιο ως τη ζωγραφική, τη φωτογραφία, τη γλυπτική, αλλά και το κέντημα, το χαλί, την ταπετσαρία, κ. ά. Στο σύνολο της, η δουλειά του Caturegli διακρίνεται για την πρωτοτυπία και τη διαφορετικότητά της.

Στην παρούσα έκθεση, o Beppe Caturegli παρουσιάζει μια σειρά από εξαιρετικής πρωτοτυπίας κεντημένα έργα αρχιτεκτονικής, μοναδικά μικρά σκίτσα κεντήματος, κεραμικά, καθώς και  πολύ ιδιαίτερες φωτογραφίες, όπου μας μεταφέρει σε πλημμυρισμένες, πόλεις του 2093, σ’ ένα κινηματογραφικό μέλλον, που ίσως να μην είναι τόσο μακριά από την πραγματικότητα. Τα ημιβυθισμένα ψηλά αρχιτεκτονικά μνημεία, σήμα κατατεθέν σύγχρονων μεγαλουπόλεων, θυμίζουν πλάνα από ταινίες επιστημονικής φαντασίας.

Beppe Caturegli Lost in Transition 3
CF CWC 21 Times Square New York Usa 2093, digital print 9,2x13,8in, stampa digitale 23,3x35cm.

Αναφερόμενος στον τίτλο της έκθεσης "Negative/Αρνητικό" ο Beppe Caturegli επισημαίνει: "οι λέξεις τίποτα, κανένα ή όχι έχουν γενικά μια αρνητική, καταστροφική έννοια. Στην πραγματικότητα λέμε: Δεν έχω τίποτα, δεν ξέρω τίποτα, δεν καταλαβαίνω τίποτα, κλπ. Ταυτόχρονα όμως  δεν μπορούμε να αρνηθούμε ότι έχουν μια κάποια γοητεία. Κανένα πρόβλημα, καμία ανησυχία, κανένα άγχος... Το να χρησιμοποιούμε τη λέξη αρνητικό μας οδηγεί σε ένα τούνελ νοήματος με δύο αντίθετες εξόδους, μια δραματική και μια παραδεισένια. Το αρνητικό μπορεί  να είναι και συνώνυμο του καλού. Για παράδειγμα, αν κάνουμε ένα τεστ ιού ελπίζουμε ότι το αποτέλεσμα θα είναι αρνητικό. Τα αρνητικά ιόντα είναι τα συστατικά του αέρα που αναπνέουμε και είναι καλά για εμάς, ενώ τα θετικά ιόντα είναι επιβλαβή για τον άνθρωπο, τα ζώα και τα φυτά… Εν ολίγοις, αυτό που μου φαίνεται ότι έχουμε χάσει σε αυτή τη μετάβαση, εννοώ τα σύγχρονα χρόνια, είναι ακριβώς το νόημα κάποιων λέξεων. Ή μάλλον, ο διαχωρισμός που κάνουν οι ίδιες οι λέξεις, η βεβαιότητα της αίσθησης τους, ο δυϊσμός, η επιβεβαίωση για το τι είναι καλό και τι κακό. Φαίνεται ότι έχουμε χάσει ακόμη και τη διαφορά μεταξύ των αντιθέτων, και μερικές φορές, πολύ συχνά – σχεδόν πάντα – μου φαίνεται εμένα ότι συμπίπτουν", σημειώνει ο Beppe Caturegli. 

Beppe Caturegli Lost in Transition 3
Κεντημένο έργο αρχιτεκτονικής CF Comp. 140x300cm.

Μιλώντας ειδικότερα για τα έργα της έκθεσης, επισημαίνει: "Τα Κεντημένα Έργα Αρχιτεκτονικής είναι σχέδια από νήματα στα οποία τα νέα έθνη, κάποτε γνωστά ως Τρίτος Κόσμος, θα μπορούσαν να αρχίσουν να βασίζονται σχεδόν από την αρχή σε έναν τύπο ενεργειακής ανάπτυξης που ακολουθεί τους νόμους του ήλιου και του ανέμου... και ίσως -από τελευταίοι- γίνουν πρώτοι. Και τα μικρά σκίτσα κεντήματος της σειράς "Negative/Αρνητικό", αντιπροσωπεύουν ακριβώς την πιθανή σύμπτωση των αντιθέτων: σχέδιο και τύχη, αρχιτεκτονικό σχέδιο και αφηρημένο σχέδιο, πρακτικότητα και διαλογισμός. Απλά σχέδια που μπορούν να γίνουν (και γίνονται) έπιπλα, κτίρια, χαλιά, βιτρό, κήποι ή γλυπτά... Στην πραγματικότητα, μου αρέσει να πιστεύω ότι αυτά τα κεντήματα θα μπορούσαν να είναι οτιδήποτε. Ότι μπορούν να υπαινίσσονται την ελευθερία, χωρίς ταμπέλες. Και αν στη μετάβαση έχουν χαθεί ακόμα και οι λέξεις που μας καθόριζαν μέχρι τώρα, ίσως είναι για το καλύτερο! Θα μπορούσαμε να σταματήσουμε να είμαστε απλώς ένας ρόλος, ένα status, μια θέση. Να σταματήσουμε επιτέλους να είμαστε κάτι ή κάποιος, αλλά για μια και μόνο φορά, επιτέλους, απλά να είμαστε", καταλήγει ο Beppe Caturegli. 

Ποιος είναι ο Beppe Caturegli;

Ο Beppe Caturegli γεννήθηκε το 1957 στην Τοσκάνη, σπούδασε στη Φλωρεντία, στο πολιτιστικό περιβάλλον της Radical Architecture. Το 1982 μετακόμισε στο Μιλάνο σηματοδοτώντας την αρχή μίας μακροχρόνιας επαγγελματικής συνεργασίας με τον Ettore Sottsass, (Έττορε Σοττσαςς) τον όμιλο Memphis και τις εκδόσεις Terrazzo. Το 1987, σε συνεργασία με την Giovannella Formica, ίδρυσαν την εταιρεία σχεδιασμού Caturegli Formica Architetti Associati. Για μια δεκαετία, το ζευγάρι υπηρέτησε ως σύμβουλοι για την εταιρία Computer Associates, μια εταιρεία λογισμικού με έδρα τις ΗΠΑ, σχεδιάζοντας την εσωτερική διακόσμηση για τις εγκαταστάσεις της στο Μιλάνο και Ρώμη. Εκτός από την αρχιτεκτονική και την εσωτερική διακόσμηση, εργάστηκαν για το σχεδιασμό προϊόντων για αρκετές Ιταλικές και ξένες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Sanyo, WMF και Fontana Arte. Η γοητεία και ο ενθουσιασμός τους για την παγκόσμια αρχιτεκτονική τους οδήγησε να ταξιδεύουν συχνά σε διάφορες χώρες, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών, της Ιαπωνίας, της Ινδίας και πολλών αφρικανικών εθνών. Σε αυτές τις χώρες και μέρη πραγματοποίησαν έρευνες σε συνεργασία με ντόπιους αρχιτέκτονες, καλλιτέχνες και τεχνίτες.

Μεταξύ 1987 -1991, έχοντας έντονο ενδιαφέρον για τη χειροτεχνία, δημιούργησαν στο Ντακάρ της Σενεγάλης το έργο "Terre", μια σειρά κεραμικών που η παραγωγή γινόταν στο εργαστήριο Céramiques Almadies και συνεργάστηκαν με την ομάδα σχεδιασμού 100% Dakar, λαμβάνοντας αναγνώριση από τον πρόεδρο της Σενεγάλης, τον ποιητή Léopold Senghor (Λεοπόλντ Σενγκόρ) για τη συμβολή τους στη φυλετική ενσωμάτωση. Μεταξύ 1989 και 1993, επέβλεψαν την αποκατάσταση και την επέκταση ενός μεγάλου κτήματος στην περιοχή Μαντράς (τώρα Τσενάι), στην Ινδία. Εργάστηκαν επίσης με ντόπιους γλύπτες από το Μαχαμπαλιπουράμ στη δημιουργία συμβολικών πέτρινων αντικειμένων.  Το σύνολο της δουλειάς τους είναι εξαιρετικά ποικιλόμορφο, περικλείοντας οικιστική και εμπορική αρχιτεκτονική, σχεδιασμό εσωτερικών χώρων και επίπλων, φωτιστικά και μαχαιροπίρουνα, ζωγραφική και κεραμικά.

Beppe Caturegli Lost in Transition 3
CF CWC 05 Sensoji Temple Asakusa Tokyo Japan 2093, digital print 9,2x13,8in, stampa digitale 23,3x35cm.

Από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 και μετά, οι Caturegli και Formica αποτόλμησαν να σχεδιάσουν χαλιά, βλέποντας τα, τόσο ως λειτουργικά αντικείμενα, όσο και ως δεξαμενές γνώσης. Αυτά, τα κατά παραγγελία, συλλεκτικά χαλιά, που δημιουργήθηκαν κυρίως για ιδιώτες πελάτες, προκάλεσαν την κυρίαρχη τάση προς τη βιομηχανική τυποποίηση και ομοιομορφία. Το 1989 συνεργάστηκαν με την ομάδα Memphis για την έκθεση "Carpets" στην Design Gallery στο Μιλάνο και επιμελήθηκαν μια συλλογή από χαλιά και ταπετσαρίες για την γκαλερί Elio Palmisano στο Σαρρόνο. 

Από το 2004, η Nilufar Gallery, η γκαλερί που θεωρείται ο κόμβος του σύγχρονου και ιστορικού σχεδιασμού με έδρα το Μιλάνο και ένα από τα πιο σημαντικά σημεία αναφοράς στον κόσμο για συλλέκτες, ιδρύματα και ενθουσιώδεις ντιζάινερς, έχει εκθέσει τακτικά τις συλλογές χαλιών τους. Μεταξύ 2004 και 2014, η Caturegli Formica Architetti Associati ήταν υπεύθυνη για την αποκατάσταση και αναστήλωση ενός σημαντικού ιστορικού κτήματος στην Τοσκάνη, εισάγοντας προηγμένες λύσεις παροχής, εξοικονόμησης και αξιοποίησης μιας σειράς ολοκληρωμένων εναλλακτικών μορφών πηγών ενέργειας. Σήμερα, γνωστό ως Tenuta dello Scompiglio, έχει μετατραπεί σε ένα πολυδύναμο χώρο που περιλαμβάνει ένα θέατρο, αίθουσες για μουσική, μία γκαλερί τέχνης, ένα εστιατόριο, κατοικίες για καλλιτέχνες και εκτεταμένους χώρους για βιοδυναμική γεωργία. Το στούντιο εργάζεται τώρα για άλλη μια φορά στο κτήμα έχοντας αναλάβει την καλή διατήρηση των κτισμάτων.

Από το 2015 έως το 2019 η εταιρεία παρήγαγε επτά νέες συλλογές από χαλιά ταπετσαρίες, κεντήματα, έπιπλα και βάζα, καθώς και φωτομοντάζ και βιβλία ιδεών. Τα τελευταία χρόνια, έχει σχεδιάσει αρκετούς χώρους που θα χρησιμοποιηθούν για τη στέγαση συλλογών τέχνης, όπως:

- MB Residence: την ανακαίνιση ενός συλλεκτικού διαμερίσματος στην Piazza Duomo, που βρίσκεται στο Ντουόμο, το σύμβολο του Μιλάνου.

- το Massimo De Carlo Studio: την εσωτερική διακόσμηση της ιδιωτικής αίθουσας εργασίας του ιδιοκτήτη της γκαλερί με υποκαταστήματα στο Μιλάνο, το Χονγκ Κονγκ, τη Σανγκάη, το Λονδίνο και το Παρίσι.

- Casa Lana 2: τη νέα εγκατάσταση για το σπίτι που φιλοξενούσε το αριστούργημα που σχεδίασε ο Ettore Sottsass το 1967, γνωστό ως "Casa Lana" και τώρα εκτίθεται στην Τριενάλε του Μιλάνου.

Εγκαίνια: 3/11 (6-10 μ.μ.)

Info: artworx | 3-29/11 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ., Παρ.: 11 π.μ. – 8 μ.μ., Τετ., Σαβ.: 10 π.μ. – 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

© φωτογραφίας εξωφύλλου: CF CWC 03 Piazza dei Miracoli Pisa Italy 2093, digital print 9,2x13,8in, stampa digitale 23,3x35cm​​

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

artworx

Κολοκοτρώνη 1, Κηφισιά
  • Εικαστικά

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τα highlights του 20ου Athens Digital Arts Festival

Το Athens Digital Arts Festival παρουσιάζει το πρόγραμμα της 20ης επετειακής του διοργάνωσης και υπόσχεται τη μεγαλύτερη εμβυθιστική εμπειρία της χρονιάς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/05/2024

Το Μουσείο Ακρόπολης συμμετέχει στον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων

Μια σειρά δράσεων διοργανώνει για τους επισκέπτες του το γνωστότερο μουσείο της πόλης, με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων.

"Comics στο Υδαταέριο": Η μαγεία της τέχνης των comics και η βιομηχανική κληρονομιά στην Τεχνόπολη

Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων, το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου και το Ψηφιακό Μουσείο Comics συμπράττουν στο πλαίσιο του φεστιβάλ Comicdom CON Athens.

Δέκα ερωτήσεις στον Αργύρη Καστανιώτη

Ο Αργύρης Καστανιώτης, στο τιμόνι ενός από τους παλαιότερους και σημαντικότερους εκδοτικούς οίκους της χώρας, συνεχίζει την παράδοση του πατέρα του, οραματιζόμενος ένα καλύτερο μέλλον για το βιβλίο, τη φιλαναγνωσία, αλλά και την ελληνική κοινωνία γενικότερα.

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης συμμετέχει στη Διεθνή Ημέρα Μουσείων με ελεύθερη είσοδο στις εκθέσεις του

Το μουσείο ανοίγει τις πόρτες του για τη τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων χωρίς εισιτήριο, με διευρυμένο ωράριο λειτουργίας και πρόγραμμα δράσεων για μικρούς και μεγάλους.

"Φωνές μιας άνοιξης περασμένης": Η Μάρω Μιχαλακάκου συνομιλεί με τον πατέρα της αλλά και με την κόρη της

Στην έκθεση θα προβάλλεται και μια ταινία μικρού μήκους της κόρης της Σοφίας Σαφού με θέμα τη καθημερινή ζωή στο σπίτι του παππού της Μιχαήλ και της γιαγιάς της Ευαγγελίας.

"Οσμές χρόνου": Ο Κώστας Τσώλης αναδομεί φωτογραφίες και εικόνες γεγονότων που συντάραξαν τον 20ό αιώνα

Ο καλλιτέχνης μάς καλεί σε μια νοερή ανασύνταξη των ιστορικών καταγραφών, καθώς συμπλέκει την ισχύ της τέχνης με τη μελέτη των γεγονότων.