Η φωνή των πραγμάτων
Στο Μουσείο Αγγελικής Χατζημιχάλη, η Κατερίνα Κατσιφαράκη σμιλεύει τον χρόνο (έμπνευση η ατάκα του σπουδαίου Αντρέι Ταρκόφσκι) και παρουσιάζει έργα ζυμωμένα, καθώς για εκείνη το ζυμάρι δεν είναι απλώς μια άμορφη μάζα, αλλά μια ύλη με πολλαπλές ιδιότητες. Πάνω στους βράχους στις αλυκές της Σικίνου, απλώνει το ζυμάρι και "γεμίζει" τα κενά τους, καλώντας τους θεατές να επαναπροσδιορίσουν την έννοια του σώματος. Πέρα από τις εγκαταστάσεις που στήνονται μέσα στο μουσείο, η Κατσιφαράκη παρουσιάζει μια σειρά από φωτογραφίες που τράβηξε στη Σίκινο και τον Ψηλορείτη, δίνοντας έμφαση στα οργανικά μοτίβα που δημιουργούν οι κρύσταλλοι του αλατιού.
Εγκαίνια: 24/10 (6-10 μ.μ.)
Info: Μουσείο Αγγελικής Χατζημιχάλη | 24/10-3/12 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 10 π.μ. – 4 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Γιώργος Σεφέρης. Εξήντα χρόνια από το Βραβείο Νόμπελ
Στις 24 Οκτωβρίου 1963 ανακοινώθηκε από τη Σουηδική Ακαδημία η βράβευση του Γιώργου Σεφέρη με το Βραβείο Νόμπελ. Εξήντα χρόνια μετά, το Μουσείο Μπενάκη στήνει ένα εκτενές αφιέρωμα για τον εμβληματικό συγγραφέα. Πυρήνας της έκθεσης είναι το Βραβείο Νόμπελ που ανήκει στη μόνιμη συλλογή της Πινακοθήκης Γκίκα. Τα τεκμήρια και φωτογραφικό υλικό που το συνοδεύουν, χωρίζονται σε τρεις ενότητες: η πρώτη αφορά την ημέρα ανακοίνωσης του βραβείου, η δεύτερη τη βραδιά της απονομής και η τρίτη τις δημοσιεύσεις και συγχαρητήριες επιστολές που δέχτηκε ο Σεφέρης μετά τη νίκη του.
Εγκαίνια: 24/10 (8 μ.μ.)
Info: Πινακοθήκη Γκίκα | 25/10/23-24/2/24 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Σαβ.: 10 π.μ. - 6 μ.μ. | Είσοδος: €5
Platforms Project 2023
Η Τεχνόπολη υποδέχεται για πρώτη φορά τη διεθνή έκθεση της ανεξάρτητης καλλιτεχνικής σκηνής Platforms Project, η οποία επιστρέφει με ένα πιο διευρυμένο πρόγραμμα συμμετοχών. Φέτος, πενήντα έξι εικαστικές πλατφόρμες από είκοσι τέσσερις χώρες παρουσιάζουν τις τελευταίες τάσεις στον χώρο των εικαστικών τεχνών, αλλά και του θεάτρου, της μουσικής, της αρχιτεκτονικής και του design.
Info: Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων | 26-29/10 | Ώρες λειτουργίας: 26/10: 6-10.30 μ.μ., 27-29/10: 12-9 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Αλαφροΐσκιωτο Βάδισμα
Έργα του Γιώργου Λάππα παρουσιάζονται στη Citronne, όχι τόσο με την ιδέα μιας αναδρομικής έκθεσης αλλά περισσότερο με την επιθυμία να κατανοηθεί ο ιδιαίτερος τρόπος σκέψης και η δημιουργική διαδικασία που ο καλλιτέχνης είχε υιοθετήσει. Κοινά στοιχεία των έργων είναι η ανθρώπινη φιγούρα, η ισορροπία και η κίνηση, ενώ αναφορές στην τέχνη, τη μνήμη και την ιστορία δημιουργούν ένα σαγηνευτικό και μυστηριώδες καλλιτεχνικό έργο.
Εγκαίνια: 24/10 (7-10 μ.μ.)
Info: Citronne | 24/10-9/12 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ., Παρ.: 11 π.μ. - 8 μ.μ., Τετ., Σαβ.: 11 π.μ. - 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Νάσος Δάφνης, City Walls: Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα 1969-2023
Εννέα πρωτότυπα έργα από τη σειρά "City Walls" του Νάσου Δάφνη παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Τα έργα φιλοτεχνήθηκαν την περίοδο αναζωπύρωσης της νεοϋορκέζικης καλλιτεχνικής σκηνής και της μετέπειτα προώθησή της στο δημόσιο χώρο, στα τέλη των 60s. Ο Δάφνης υπήρξε από τους σημαντικότερους εκπροσώπους αυτής της καλλιτεχνικής περιόδου, με τα χαρακτηριστικά αστέρια και διαμάντια του όχι μόνο να αποτυπώνονται στους καμβάδες, αλλά να κοσμούν και τους τοίχους της Νέας Υόρκης.
Info: Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων | 24/10-3/12 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ.-7 μ.μ., Σαβ.-Κυρ.: 10 π.μ.-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Silk Road & Ulysses Journey
Το πρώτο κινέζικο Κέντρο Τεχνών στην Ελλάδα εγκαινιάζεται στη γειτονιά του Αλίμου και παρουσιάζει την πρώτη του έκθεση, με τη συμμετοχή των ζωγράφων Wang Lei και Στέφανου Ζαννή. Και τα δύο πρότζεκτ καταγράφουν με διαφορετικούς τρόπους το ταξίδι και αγώνα του ανθρώπου προς τη λύτρωση.
Εγκαίνια: 25/10 (7-11 μ.μ.)
Info: Κέντρο Εικαστικών Τεχνών MIN٠Αθηνών | 25/10-18/11 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Παρ.: 10 π.μ. – 6 μ.μ., Σαβ.: 10 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
I Work
Με αφετηρία το έργο "The Net" από το 1971, ξεκινάει μια εικαστική ανθολογία που καταγράφει την έρευνα της καλλιτέχνιδας Francesca Cataldi γύρω από τη φύση των υλικών, κάτι που απασχολεί την πρακτική της εδώ και πενήντα χρόνια. Γλυπτά, ζωγραφικά πάνελ και βιβλία-αντικείμενα που έχουν δημιουργηθεί με διαφορετικά υλικά (τσιμέντο, πίσσα, ρητίνη, χαρτί, γυαλί κ.α.) προβάλλουν το ενδιαφέρον της καλλιτέχνιδας να επεξεργάζεται το κάθε υλικό, να συνδυάζει διαφορετικά στοιχεία και να τα μεταμορφώνει σε κάτι εντελώς διαφορετικό.
Εγκαίνια: 25/10 (6 μ.μ.)
Info: Gramma Epsilon | 25/10/23-31/1/24 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Σαβ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.
Λεζάντα φωτογραφίας εξωφύλλου: Κατερίνα Κατσιφαράκη, "Αλάτι", 2023. Φωτογραφία έγχρωμη, μεταβλητές διαστάσεις
Περισσότερες πληροφορίες
Francesca Cataldi. I Work
Η έκθεση παρουσιάζει σαράντα δισδιάστατα και τρισδιάστατα έργα από τσιμέντο, πίσσα, ρητίνη, χαρτί, κυτταρίνη και γυαλί. Ξεκινώντας από το «The Net», έργο του 1971, η έκθεση παρακολουθεί το ταξίδι της Cataldi στη δημιουργία έργων τέχνης με διαφορετικά υλικά που συνέλεγε από το περιβάλλον της. Από την αρχή της εικαστικής της πορείας, η Cataldi έχει αφιερώσει την πρακτική της σε διαφορετικά υλικά, μελετώντας τα χαρακτηριστικά τους, συνδυάζοντάς τα και μεταμορφώνοντάς τα σε κάτι τελείως διαφορετικό. Στα γλυπτά, ζωγραφικά πάνελ και βιβλία-αντικείμενα που παρουσιάζονται στην έκθεση, είναι έντονη η παρουσία του αυτοβιογραφικού στοιχείου.
Platforms Project 2023
Το Platforms Project συμπλήρωσε την πρώτη δεκαετία αδιάλειπτης παρουσίας στην Αθήνα και το γιορτάζει σε νέο χώρο, την Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, με ένα πλούσιο και διευρυμένο πρόγραμμα συμμετοχών: 56 εικαστικές πλατφόρμες από 24 χώρες με περισσότερους από 900 καλλιτέχνες. Για πρώτη φορά φέτος, το Platforms Project θα φιλοξενήσει ομάδες από το χώρο του θεάτρου, της μουσικής, της αρχιτεκτονικής και του design, επεκτείνοντας το διεθνές δίκτυο που έχει ήδη δημιουργηθεί την τελευταία 10ετία και από το οποίο έχουν προκύψει όχι μόνο διεθνείς συνεργασίες αλλά και σχέσεις φιλίας.
Wang Lei & Στέφανος Ζαννής. Silk Road & Ulysses Journey
Οι ζωγράφοι Wang Lei & Στέφανος Ζαννής συνομιλούν μέσω της τέχνης τους στο πρώτο Κέντρο Εικαστικών Τεχνών της Κίνας στην Ελλάδα. Το «Silk Road» αφορά ένα γήινο μονοπάτι ζωής και εμπορικών συναλλαγών, που καταγράφεται βιωματικά από τον Wang Lei τα τελευταία 10 χρόνια με την υποστήριξη της τοπικής Κυβέρνησης του Πεκίνου, ενώ, το «Ulysses Journey» αφηγείται ένα υδάτινο ταξίδι του ανθρώπου προς την καταγωγή και την προέλευσή του, μέσα από την καθημερινή μάχη, τον πόνο, την απώλεια.
Γιώργος Σεφέρης. Εξήντα χρόνια από το βραβείο Νόμπελ
Στις 24 Οκτωβρίου 1963 ανακοινώθηκε από την Σουηδική Ακαδημία η βράβευση του Γιώργου Σεφέρη με το βραβείο Νόμπελ. Εξήντα ακριβώς χρόνια μετά από αυτή την ιστορική μέρα, το Μουσείο Μπενάκη εγκαινιάζει έκθεση αφιερωμένη στην επέτειο της ανακοίνωσης, αλλά και της απονομής που ακολούθησε στις 10 Δεκεμβρίου 1963. Τεκμήρια και φωτογραφικό υλικό παρουσιάζονται σε τρεις ενότητες: η πρώτη αφορά την ημέρα της ανακοίνωσης, η δεύτερη επικεντρώνεται στη βραδιά της απονομής, ενώ η τελευταία στον απόηχό της, με τα σχετικά δημοσιεύματα, συγχαρητήριες επιστολές και τηλεγραφήματα. Αφίσες, εφημερίδες της εποχής, οπτικά και ηχητικά ντοκουμέντα, καθώς και προσωπικά αντικείμενα του ποιητή δημιουργούν ένα περιβάλλον που ανακαλεί την σπουδαιότητα του γεγονότος και αναδεικνύει την προσωπικότητά του.
Κατερίνα Κατσιφαράκη. Η φωνή των πραγμάτων
Στο Μουσείο της Αγγελικής Χατζημιχάλη η Κατερίνα Κατσιφαράκη παρουσιάζει έργα ζυμωμένα, χειροποίητα με όλη τη σημασία της λέξης. Στα χέρια της η ζύμη γίνεται σώμα και σκέψη, το σώμα της και η σκέψη της. Το ψωμί δεν είναι μόνο τροφή. Είναι και τοπίο, ιερός τόπος. Το ζυμάρι δεν είναι μόνο άμορφη μάζα. Είναι ύλη μαγική, ικανή να απλωθεί παντού και να αγκαλιάσει τον κόσμο. Δουλεύοντας επί τόπου στις αλυκές της Σικίνου και κατόπιν στο εργαστήριό της, η Κατσιφαράκη απλώνει το ζυμάρι στους βράχους να πάρει το σχήμα τους. Οι κούφιοι βράχοι που μεταφέρει στο μουσείο αναδεικνύουν το κενό και τη συμβολική σημασία του. Εδώ το κενό είναι το άυλο σώμα των ιερών βράχων. Στο εύθραυστο κέλυφος, στο ίδιο το κενό, εσωκλείεται όλος ο χρόνος που χρειάστηκε για να σχηματιστούν μέσα από μια εξαιρετικά αργή γεωλογική διαδικασία. Στο δωμάτιο που κάποτε φιλοξενούσε την κουζίνα δεσπόζει μια «αναμνηστική» φωτογραφία από τον Ψηλορείτη: ένας άγριος βράχος ενδεδυμένος με ζυμάρι, μια συμβολική προσφορά στον τόπο. Στο διπλανό δωμάτιο, η εγκατάσταση «Μπουγάδα» αποτελείται από ζυμαρένια υφαντά σε διάφορα μεγέθη, στα οποία η Κατσιφαράκη έχει χρησιμοποιήσει μοτίβα από κεντήματα. Στον πρώτο όροφο του μουσείου παρουσιάζονται φωτογραφίες από τις απόκοσμες αλυκές της Σικίνου και μια σειρά από μικρά ζυμαρένια γλυπτά που θα μπορούσαν να είναι αρχαιολογικά ευρήματα, ανασυρμένα από τον βυθό της θάλασσας ή από τα έγκατα της γης. Στις φωτογραφίες, τα οργανικά μοτίβα που δημιουργούν οι κρύσταλλοι του αλατιού, οι πτυχώσεις και οι ροές στη θαυμαστή επιφάνεια των βράχων, συνδιαλέγονται με τα μόνιμα εκθέματα του λαογραφικού μουσείου.
Νάσος Δάφνης, City Walls: Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα 1969-2023
Παρουσιάζονται, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, εννέα πρωτότυπα έργα της σειράς «City Walls» του Νάσου Δάφνη, που φιλοτέχνησε στην περίοδο της αναζωπύρωσης της καλλιτεχνικής σκηνής στη Νέα Υόρκη, ταυτόχρονα με το άνοιγμα της στον δημόσιο χώρο στα τέλη της δεκαετίας του '60. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου το έργο του Δάφνη "εκρήγνυται" σε τολμηρά "αστέρια και διαμάντια", τα οποία εμφανίζονται με εξαιρετική ακρίβεια στους καμβάδες του αλλά και στους τοίχους της Νέας Υόρκης. Εφαρμόζοντας τη θεωρία του Χρώμα και Μορφή, του 1958, ο Δάφνης διερεύνησε εκ νέου το μοτίβο του αστεριού, μέχρι το 1975 όταν παρουσίασε τον μνημειώδη του πίνακα "Η Συνεχής Ζωγραφική" ("The Continuous Painting").
Γιώργος Λάππας. Αλαφροΐσκιωτο Βάδισμα
Η έκθεση επιχειρεί να φωτίσει τον ιδιαίτερο τρόπο σκέψης του Γιώργου Λάππα και την καλλιτεχνική διαδικασία που ακολουθούσε. Τα επιλεγμένα έργα έχουν ως κοινό στοιχείο την ανθρώπινη φιγούρα, την ισορροπία και την κίνηση, στατική ή μη και αποτυπώνουν μία σύγχρονη αντίληψη της γλυπτικής ως απεικόνιση της απουσίας και του άυλου στοιχείου. Διακειμενικό, με αναφορές στην ιστορία της τέχνης, την μνήμη και την ιστορία, το έργο του καλλιτέχνη είναι σαγηνευτικό, μυστήριο, άμεσο και εμβριθές.