Ο Ψυχογιός ανασταίνει τον Ξενόπουλο

Ο εκδοτικός οίκος Ψυχογιός πρόσφατα επανεξέδωσε κάποια από τα εμβληματικά μυθιστορήματα του πολυγραφότατου συγγραφέα Γρηγόριου Ξενόπουλου.

Γρηγόρης Ξενόπουλος

Ένα από τα σημαντικότερα εκδοτικά γεγονότα του καλοκαιριού είναι βέβαια η επανέκδοση κάποιων μυθιστορημάτων που πολυγραφότατου και πολυδιαβασμένου Ζακυνθινού πεζογράφου Γρηγόριου Ξενόπουλου. Σχεδόν από τότε που γεννήθηκε (1867, στην Κωνσταντινούπολη) μέχρι το θανατό του (το 1951 στη Αθήνα), ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Ξενόπουλος έγραφε συνεχώς, έγραφε μετά μανίας: μιλάμε για εκατομμύρια λέξεις. Διηγήματα, μυθιστορήματα , θεατρικά δράματα και κωμωδίες, λογοτεχνικές και θεατρικές κριτικές, δοκίμια, σενάρια κινηματογραφικών ταινιών, δημοσιογραφικά κομμάτια, αναγνωστικά του δημοτικού, λιμπρέτα για οπερέτες – τα πάντα. Ο κατάλογος των έργων του είναι ατέλειωτος: μόνο τα μυθιστορήματά του φτάνουν τους 80 τίτλους, ενώ των διηγημάτων ουκ έστιν αριθμός, για να μη μιλήσουμε για το τεράστιο έργο του με το εμβληματικό περιοδικό "Η Διάπλασις των Παίδων", στο οποίο υπήρξε αρχισυντάκτης από το 1896 μέχρι το 1948 (!), ή για το μακροβιότερο ελληνικό λογοτεχνικό περιοδικό, τη "Νέα Εστία", που το ίδρυσε ο Ξενόπουλος το 1927, και που κυκλοφορεί ακόμα και σήμερα, ή για το ότι υπήρξε ο συνιδρυτής, μαζί με τον Παλαμά, τον Σικελιανό και τον Καζαντζάκη, της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών.

Γρηγόρης Ξενόπουλος

Ο Ξενόπουλος αποτύπωσε όσο κανείς άλλος τα αστικά, κυρίως, ήθη: ο ηθογραφικός ρεαλισμός του, είναι όσο βαθύς χρειάζεται για να σκιαγραφήσει εναργώς τους ψυχικούς βρασμούς και τις συναισθηματικές συγκρούσεις μεταξύ των ηρώων του, αλλά παραμένει όσο κομψός και εύχαρις πρέπει, ώστε να μην βαρυνθεί, με κάθε έννοια της λέξης, ο αναγνώστης. Τα βιβλία του είναι εύπεπτα, αλλά με πολλές, διαφορετικές και πλούσιες γεύσεις, που ικανοποιούν κάθε πνευματικό ουρανίσκο. Ασφαλώς και δεν στέκονται όλα του τα βιβλία στο ίδιο υψηλό επίπεδο, κάτι που είναι φυσικό με τόσα που έγραψε. Κανένα τους όμως δεν είναι βαρετό, κανένα δραματουργικό του σύμπαν δεν είναι μονοδιάστατο, ενώ η τσαχπινιά της γραφής του, καρυκευμένη με αυτό το διάχυτο, πλην συγκαλυμμένο κομιλφό αστικό ερωτισμό, καθιστούν όλα του τα βιβλία αξιανάγνωστα. Δηλαδή, ό,τι πρέπει για θερινά αναγνώσματα, που, όντας γλυκόπικρα, δροσιστικά και νοσταλγικά, σας προστατεύουν από τον ψηφιακό θόρυβο και τον αγχώδη συνωστισμό ανθρώπων και μηχανών, που αφήσατε πίσω σας για να κάνετε διακοπές, για να ξεσκάσετε λίγο.

Η ποιότητα της επανέκδοσης των βιβλίων του Ξενόπουλου από τον Ψυχογιό, ομολογουμένως εντυπωσιακή, πιστώνεται στον Θάνο Κακολύρη (σχεδιασμός εξωφύλλου)  και βέβαια στην Άννα Μαράντη, που έχει την επιμέλεια της έκδοσης. Με μια ξεχωριστή αισθητική στα εξώφυλλα, που συνδυάζουν το παραδοσιακό ύφος (Ξενόπουλος είναι αυτός), με το τολμηρά μοντέρνο στην επιλογή των εικόνων, των χρωμάτων και των γραφιστικών ποικιλμάτων, οι εκδόσεις ολοκληρώνονται ουσιωδώς με τα κείμενα των προσωπικοτήτων που προλογίζουν κάθε βιβλίο, αλλά και με το λεπτομερές χρονολόγιο και την εργογραφία του Γρηγορίου Ξενόπουλου που υπάρχει σε κάθε μυθιστόρημα, και υπογράφεται από τον Διονύση Μουσμούτη, συγγραφέα, κριτικό και διευθυντή του  περιοδικού "Ιστορία".

Η "Στέλλα Βιολάντη", από τα πιο γνωστά έργα του Ξενόπουλου, μια ιστορία αγάπης μεταξύ μιας αρχοντοπούλας κι ενός ξεπεσμένου αριστοκράτη στη Ζάκυνθο των τελών του 19 ου αιώνα, προλογίζεται από τον καθηγητή Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών Γιώργο Πεφάνη. Στην "Αναδυομένη", όπου περιγράφεται ο έρωτας δύο ζακυνθινών ευγενών αδελφών για την ίδια κοπέλα, η Σώτη Τριανταφύλλου υπογράφει τον πρόλογο, ενώ το επίμετρο στους "Μυστικούς Αρραβώνες", όπου ο Ξενόπουλος εξιστορεί την παθιασμένη επιστολική κυρίως σχέση μεταξύ ενός όμορφου, μποέμ αραβωνιασμένου ζωγράφου και μιας κοπέλας καλής οικογενείας, είναι του συγγραφέα, ηθοποιού καισκηνοθέτη Σωτήρη Χατζάκη. Από τον Ψυχογιό κυκλοφορεί επίσης ο "Κατήφορος", ενώ αναμένονται ο "Ποπολάρος", οι "Τυχεροί και άτυχοι", οι "Τίμιοι και άτιμοι", και οι "Πλούσιοι και φτωχοί".

"Με τους άλλους, και με τους πιο αγαπημένους μου, προσεχτικός, δειλός, μετρημένος, ξαναμμένος, κρύος. Με κείνον, τίποτε απ’ αυτά. Στο πλάι του, ήσυχος και ήμερος. Με κερνάει η παρουσία του κάτι σαν προμήνυμα γλυκιάς νιρβάνας. Με τον Ξενόπουλο είμαι όπως είμαι μόνος μου. Πρέπει ο άνθρωπος να είναι ή πολύ αρμονισμένος με την ψυχή σου, ή πολύ διαλεχτός, για να σου την αφήσει έτσι λεύτερη την ψυχή. Ουράνιο χάρισμα..." Είναι μεγάλη υπόθεση να τα λέει αυτά για ένα συγγραφέα ο Κωστής Παλαμάς.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"ΜΗΤ(Ε)ΡΑ": Η Χριστίνα Στεφανίδου παρουσιάζει το αιώνιο δίπολο πόθου-μίσους

Η μικρή φόρμα διηγημάτων της Χριστίνας Στεφανίδου είναι ζωντανή, λυρική, πυκνή, κινηματογραφική και οι περισσότερες ιστορίες της εμπνευσμένες και βασισμένες σε αληθινά γεγονότα και πρόσωπα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/06/2024

Δωρέαν ξεναγήσεις στην έκθεση "Before and after science" του ΝΕΟΝ

Τις ξεναγήσεις συντονίζουν η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου και η επιμελήτρια Γαλήνη Νόττι.

Ο θρυλικός φωτογράφος Martin Parr έρχεται στην Αθήνα

Ο παγκοσμίου φήμης φωτογράφος έρχεται στην πόλη μας με αφορμή μια νέα συνεργασία με το βιβλιοπωλείο Hyper Hypo.

Μία έκθεση εμπνευσμένη από τους πολιτισμούς του παρελθόντος εγκαινιάζεται στον Πειραιά

Η καλλιτέχνιδα Αφροδίτη Παπαδημητρίου δημιούργησε ένα πρότζεκτ μέσα από την ανάγκη της να εξερευνήσει περαιτέρων την τέχνη, την αρχιτεκτονική και τους αρχαίους πολιτισμούς.

ΕΜΣΤ: Τι κρατάμε από το 4ο μέρος του αφιερώματος "Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;"

Ευχάριστες εκπλήξεις αλλά και πιο αδύναμες στιγμές στο τελευταίο μέρος του εκθεσιακού κύκλου αφιερωμένου στις γυναίκες, από το οποίο πήραμε μια γεύση λίγο πριν τα αποψινά εγκαίνια.

"Όταν η Τέχνη ενοχλεί": Διήμερη εκδήλωση αφιερωμένη στην ελευθερία της έκφρασης

Συζητήσεις, προβολή ντοκιμαντέρ και stand-up comedy με ελεύθερη είσοδο, στο πλαίσιο των εορτασμών των 50 χρόνων από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας και των 80 χρόνων από την απελευθέρωση της Αθήνας.

"On an island": Μια ανατρεπτική έκθεση του Κωστή Σταφυλάκη στη Λέσβο

Η έκθεση περιλαμβάνει εγκαταστάσεις, γλυπτά, βίντεο και περφόρμανς.