Θέμα

Οι Divinas και μια αναδρομή στα γυναικεία φωνητικά swingin' γκρουπ (Spotify playlist)

Από -

Με αφορμή τις εμφανίσεις των Divinas & Co. στο «Half Note» (28/12-4/1), ­κάνουμε μια ανασκόπηση στα γυναικεία φωνητικά γκρουπ που χαρακτήρισαν την jazz και την pop του πρώτου μισού του 20ού αιώνα.

Divinas, που εμφανίζονται τις γιορτινές αυτές­ ημέρες (28/12-4/1) στο «Half Note Jazz Club», είναι ένα χαρισματικό φωνητικό τρίο, τα μέλη του οποίου συνδυάζουν τραγούδι, σκηνική και θεατρική παρουσία, χορό κ.ο.κ., κατά τα πρότυπα των γυναικείων φωνητικών γκρουπ που ξεχώρισαν στην pop και την jazz (όροι που σε πολλές περιπτώσεις ταυτίζονται) των δεκαετιών ’30 και ’40. Οι εξ Ισπανίας ορμώμενες Divinas φτιάχνουν με τη μουσική τους παρέα σύγχρονα, απολαυστικά σόου στοχεύοντας στη γιορτινή διάθεση και ατμόσφαιρα και την καθαρή διασκέδαση – όπως τότε. Έχουν δε πίσω τους τουλάχιστον μια δεκάχρονη επιτυχημένη πορεία στη σόου μπίζνες, αναβιώνοντας ένα στιλ που γοητεύει και διασκεδάζει.

Με βάση αυτές τις εμφανίσεις θα κάνουμε μια σύντομη αναδρομή­ στο ξεχωριστό αυτό αρμονικό/ρυθμικό φωνητικό στιλ, που καλλιεργήθηκε ήδη από τις πρώτες φάσεις της ανάπτυξης της jazz και χαρακτηρίζει μια σειρά από σημαντικά γυναικεία γκρουπ. Φυσικά, στην αρχή –και την κορυφή– βρίσκονται οι Boswell Sisters. Ήταν η Martha, η Connee (ή Connie όπως το έκανε αργότερα) και η Vet από τη Νέα Ορλεάνη που άνοιξαν κυριολεκτικά το δρόμο από το swing της δεκαετίας του ’30 στο rhythm & blues και το rock ’n’ roll του ’50 – ή ακόμη και τη soul του ’60. Ξεκινώντας από το vaudeville των ’20s, οι Boswell Sisters έγραψαν ιστορία για μια γεμάτη δεκαετία (μέχρι το 1936 που διαλύθηκαν), επηρεάζοντας ακόμη και αντρικά φωνητικά γκρουπ. Η Connie Boswell, η οποία συνέχισε το τραγούδι και τις εμφανίσεις, θεωρείται από τις πιο σημαντικές επιρροές τόσο της Ella Fitzgerald όσο και του Frank Sinatra.

Η φυσική συνέχεια είναι οι Andrews Sisters, η LaVerne, η Maxene και η Patty, ελληνικής καταγωγής από την πλευρά του πατέρα τους και νορβηγικής από την πλευρά της μητέρας τους. Έγιναν πολύ γνωστές μετά τη διάλυση των Boswell κυρίως από τις εμφανίσεις τους μπροστά στα συμμαχικά στρατεύματα κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (κάποιες από αυτές έχουν καταγραφεί μάλιστα και σε σχετικές ταινίες). Επίσης τις έχουμε ακούσει σε κλασικά χριστουγεννιάτικα τραγούδια δίπλα στον Bing Crosby («Santa Claus is coming to town»).

Οι Clark Sisters –που πρέπει να τις αναζητούμε με το πρόθεμα­ original για να τις ξεχωρίζουμε­ από το ομώνυμο (πιο σύγχρονο) soul gospel φωνητικό συγκρότημα– αντικατέστησαν τους Pied Pipers στη swing ορχήστρα του Tommy Dorsey το 1944 και, παρότι δεν έγιναν τόσο διάσημες όσο οι Andrews, θεωρούνται top από τους τζαζόφιλους. Έχουν ερμηνεύσει υπέροχα το «Hot Toddy» του Ralph Flanagan. Ένα από τα σημαντικά γυναικεία­ φωνητικά γκρουπ ήταν οι Chordettes –κουαρτέτο και χωρίς καμία συγγένεια μεταξύ τους–, που κυριάρχησαν στη δεκαετία του ’50. Οι μεγάλες τους επιτυχίες («Mr. Sandman» και «Lollipop») ακούγονται μέχρι σήμερα με κάθε ευκαιρία, σε πάρτι ή στον κινηματογράφο.

Οι McGuire Sisters (Christine, Dorothy και Phillis) κινήθηκαν στα ίχνη των Andrews Sisters και, χωρίς να ξεφύγουν ποτέ απόλυτα από τα πρότυπά τους, έχτισαν μια πολύ καλή καριέρα μέχρι τα τέλη των ’60s, με αρκετές επιτυχίες («Sincerely», «Sugartime» κ.ά.). Στιλιστικά κοιτάζοντας τα γυναικεία φωνητικά γκρουπ μέσα στην πορεία του χρόνου, μπορούμε να βάλουμε τις Boswell, τις Andrews και τις McGuire στο top των αντίστοιχων δεκαετιών, του ’30, του ’40 και του ’50, και από κάτω μια σειρά από σχήματα όπως οι Fontane Sisters, οι Dinning Sisters, οι Lennon Sisters, οι King Sisters (και μετέπειτα οι κόρες τους Four King Cousins!), οι DeCastro Sisters και πολλά άλλα σχήματα που δημιουργούν ένα ευδιάκριτο κεφάλαιο στη mainstream popular μουσική.

Χωρίς να «τολμάμε» –εδώ και τώρα– να το διευρύνουμε στο πεδίο της soul και των παραγώγων της, με τις Supremes και την Diana Ross στα ’60s ή τις Labelle (με την Patty LaBelle, τη Nona Hendryx και τη Sarah Dash) στα ’70s. Τα τελευταία χρόνια, αυτό που βλέπουμε είναι κυρίως η αναβίωση αυτού του ρυθμο-αρμονικού φωνητικού στιλ, με πολλά γκρουπ όπως οι Pfister Sisters ή οι Stolen Sweets, που πάνε κατευθείαν πίσω στη Νέα Ορλεάνη των Boswell Sisters ή κινούνται πιο εκλεκτικά και πολυστιλιστικά, όπως οι θαυμάσιες Puppini Sisters, που ξέρουν να παίζουν αποτελεσματικά με το θέαμα και την ουσιώδη ερμηνεία. Περιττό να πούμε ότι τόσο στις Puppini όσο και σε οποιοδήποτε άλλο σχήμα, τα «χριστουγεννιάτικα» προγράμματα είναι στο top των προτιμήσεων. Ταιριάζουν απόλυτα με το κλίμα, όπως και οι Divinas & Co., που για οκτώ βράδια θα μας φτιάχνουν εορταστική ατμόσφαιρα στο «Half Note Jazz Club».

THE FIRST (AND THE BEST) SISTERS

Boswell Sisters
Πραγματικά πρωτοπόρες, ξεπήδησαν στα ’30s από την καρδιά της μουσικής παρά­δοσης της πόλης τους, της Νέας Ορλεάνης, κι εξέλιξαν το δικό τους φωνητικό ύφος και στιλ.

Andrews Sisters
Ξεκινώντας από το swing και το boogie woogie τη δεκαετία του ’40, θεωρείται ότι άνοιξαν το δρόμο για τα φωνητικά γκρουπ που χαρακτήρισαν το rhythm & blues και το jump blues.

McGuire Sisters
Τα φωνητικά τους έχουν ισχυρό θρησκευτικό υπόβαθρο, μουσικά μιλώντας. Αποτελούν την αισθητική «μετα­φορά» των Andrews στα ’50s. Η επιτυχία τους όμως είχε ­διάρκεια.

Δώσε το σχόλιο σου

* Όνομα   * e-mail    
Σχόλιο

Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης  
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης