Για δεύτερη χρονιά επανέρχεται στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών το φεστιβάλ που προβάλλει μέσα σε ένα τριήμερο (24-26/10) τη δημιουργική αναζήτηση και τον πειραματισμό στη σύγχρονη μουσική σε σχέση με τα δεδομένα του κλασικού ή του σύγχρονου βωβού κινηματογράφου.
Έχει αποδειχτεί πολλές φορές ότι οι σύγχρονες και αβανγκάρντ μουσικές εκφράσεις μπορούν να δώσουν το ιδανικό αφηγηματικο-ηχητικό πλαίσιο στις ταινίες του βωβού κινηματογράφου, αφενός του κλασικού (μέχρι τη δεκαετία του ’30) αλλά και του μετέπειτα. Η συνάντηση αυτή μουσικής και σινεμά δίνει αξιόλογους καρπούς, που φυσικά βιώνονται live και σε πραγματικό χρόνο, μεταξύ άλλων, σε διοργανώσεις όπως το φεστιβάλ In Mute, το οποίο πραγματοποιείται για δεύτερη χρονιά στη Στέγη.
Ήχοι και ρυθμικές αποχρώσεις Την πρώτη ημέρα (24/10) έχουμε μια σειρά από μικρού μήκους πειραματικές ταινίες – με την ανάλογη μουσική επένδυση. Ο Γιώργος Κατσάνος (αναλογικό σινθεσάιζερ) δίνει ηχητική σάρκα και οστά στα «Rhythmus 21» και «Rhythmus 23» του Χανς Ρίχτερ. Ο Γιώργης Σακελλαρίου με laptop και tapes δίνει ηχητική υπόσταση στους «χρωματικούς» ρυθμούς που χαρακτηρίζουν το «Dog Star Man pt I» του Σταν Μπρέκχατζ. Το κινηματογραφικό ποίημα «Emak-Bakia» του Μαν Ρέι μουσικοποιείται από τους Balinese Beast (ο Γιώργος Αξιώτης στα ηλεκτρονικά και ο Ιλάν Μανουάχ σε σαξόφωνο και ηλεκτρονικά). Τέλος, η steel guitar του Μάικ Κούπερ καλύπτει με υπερφυσικά slide blues τα «Aleph» του Γουάλας Μπέρμαν και «Early Abstractions» του Χάρι Έβερετ Σμιθ.
In action Για το δεύτερο βράδυ (25/10) η σύγχρονη ταινία «Notations» της Βίκι Μπένετ είναι μια πραγματική οπτική «παρτιτούρα» για αυτοσχεδιαστές κι εν προκειμένω οι Acte Vide (ο Γιάννης Κοτσώνης στα ηλεκτρονικά και η Δανάη Στεφάνου στο πιάνο) δίνουν τη δική τους ηχητική εκδοχή. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η ταινία «Cowards bend the knee» (ή «Blue hands») του Καναδού σκηνοθέτη Γκάι Μάντιν. Το αλλοπρόσαλλο αυτό, αλλά εξαιρετικό φιλμ βρίσκεται –κυριολεκτικά– στα χέρια του σπουδαίου Άγγλου turntablist και multimedia καλλιτέχνη Φίλιπ Τζεκ, που με όργανο τα πικάπ και τους δίσκους χτίζει ευφάνταστα εντάσεις, συναισθήματα και ηχητική πλοκή.
Κλασικές στιγμές Το τελευταίο βράδυ (26/10) του In Mute οι Voltnoi και Quetempo των drog_A_tek και των Erasers φτιάχνουν μια οπτικοακουστική περφόρμανς βασισμένη στην ταινία «Κοινωνική σαπίλα», την οποία γύρισε το 1932 ο Στέλιος Τατασόπουλος. Το φεστιβάλ κλείνει με την ιστορική/εμβληματική ταινία του Καρλ Τέοντορ Ντράγερ «The passion of Joan of Arc», ένα από τα εκπληκτικότερα φιλμ στην ιστορία του κινηματογράφου. Μουσικά η ταινία επαφίεται στη συνθετική δεινότητα του Δανού Γιάκομπ Κίρκεγκορ, ο οποίος ξέρει να επιλέγει με προσοχή κι ευαισθησία τα κατάλληλα ηχητικά περιβάλλοντα και να υλοποιεί με το laptop του εξαιρετικές αφηγηματικές μουσικές.
Περισσότερες πληροφορίες
In Mute ’14 - Ημέρα 2η
Η σύγχρονη βωβή ταινία του Καναδού σκηνοθέτη Γκάι Μάντιν «Cowards Bend the Knee», με την ηχητική συνοδεία του Βρετανού turntablist Φίλιπ Τζεκ, καθώς και το video score της Βίκι Μπένετ «Notations», σε μια μοναδική ερμηνεία από το ελληνικό ντουέτο Acte Vide, αναδεικνύουν το σύγχρονο χαρακτήρα της βωβής κινούμενης εικόνας
In Mute ’14 - Ημέρα 3η
Η τρίτη ημέρα ξεκινά με μια οπτικοακουστική περφόρμανς των Voltnoi & Quetempo, ενώ το φεστιβάλ κλείνει με την εμβληματική ταινία «The Passion of Joan of Arc» του Καρλ Τέοντορ Ντράγερ, για την οποία συνέθεσε νέα μουσική –ειδικά για το In Mute ’14– ο Δανός καλλιτέχνης Γιάκομπ Κίρκεγκορ
In Mute ’14 - Ημέρα 1η
Με αφετηρία το βωβό κινηματογράφο και τη σύγχρονη μουσική, το φεστιβάλ εξερευνά νέα σημεία συνάντησης μεταξύ ήχου και κινούμενης εικόνας. Την πρώτη ημέρα ταινίες των Σταν Μπρέκχατζ, Μαν Ρέι, Χάρι Έβερετ Σμιθ, Γουάλας Μπέρμαν και Χανς Ρίχτερ συνοδεύονται από τους ηλεκτρονικούς και ακουστικούς ήχους των Μάικ Κούπερ, Γιώργη Σακελλαρίου, Balinese Beast και Γιώργου Κατσάνου.