Θέμα

Ένα νέο μέλλον για την Οδό Πειραιώς

Από -

Πώς μπορεί να αναδειχθεί η ιστορικότητα και το πολιτιστικό προφίλ του δρόμου με στόχο την ανάπτυξη;

Δεκάδες χαρακτηρισμένα ιστορικά κτίρια διαφορετικών εποχών, από τις αρχές του 20ου αιώνα ως τη βιομηχανική αρχιτεκτονική, μερικοί από τους πιο δραστήριους πολιτιστικούς φορείς της πόλης, παλιά και νέα επιχειρηματικότητα - από τη λαχαναγορά και τις ιστορικές βιομηχανίες τροφίμων ως τους πολυχώρους διασκέδασης. Και βέβαια μια βασική οδός εξωστρέφειας της πόλης προς το λιμάνι και το αντίστροφο, από την οποία απολαμβάνεις ένα από τα ομορφότερα κάδρα της Ακρόπολης. Η οδός Πειραιώς συνδυάζει όλα εκείνα τα στοιχεία που θα μπορούσαν να τη μεταμορφώσουν σε έναν δρόμο - προορισμό τόσο για τους Αθηναίους αλλά και για τους επισκέπτες της πόλης (μόνο ένα 20% των τουριστών που πιάνουν Πειραιά με κρουαζιερόπλοιο επιλέγει να βγει και να εξερευνήσει την πόλη, σε αντίθεση με άλλα λιμάνια της Ευρώπης που το ποσοστό είναι πολύ μεγαλύτερο).

Οι προοπτικές της ανάπτυξης της Οδού Πειραιώς ήταν διάχυτες στην 1η συνάντηση εργασίας, που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 4/10 με πρωτοβουλία της Περιφέρεια Αττικής, και των φορέων που έχουν ταυτιστεί με την οδό Πειραιώς. Ο στόχος είναι να μπουν οι πρώτες βάσεις για έναν νέο, σύγχρονο δρόμο, που συνδυάζει τον πολιτισμό, την παιδεία και την επιχειρηματικότητα, με στόχο την αναπτυξιακή προοπτική.

Ένας δρόμος Παιδείας, Πολιτισμού και Δημιουργίας σε ένα μνημειακό βιομηχανικό περιβάλλον (στην Πειραιώς βρίσκονται σήμερα 63 εργοστάσια!). Ένας δρόμος που συνδέει το μητροπολιτικό κέντρο της Αθήνας με το αναπτυσσόμενο λιμάνι του Πειραιά. Μετά από ένα πρώτο brainstorming, η περιφέρεια αλλά και οι εμπλεκόμενοι φορείς φαίνεται να συμφωνούν στην ανάγκη κατάρτισης ενός στρατηγικού σχεδίου δράσης-ευαισθητοποίησης-προβολής και οργάνωσης κοινών δράσεων και πρωτοβουλιών (και όχι μιας ακόμη μελέτης) με συγκεκριμένη επιτελική ομάδα.

Στο πόντιουμ της συζήτησης που πραγματοποιήθηκε στη Βιβλιοθήκη της Σχολής Καλών Τεχνών βρέθηκαν οι αντιπεριφερειάρχες Αθήνας και Πειραιά Ερμίνα Κυπριανίδου και Γιώργος Γαβρίλης, ο πρύτανης της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Πάνος Χαραλάμπους, ο Νίκος Μπελαβίλας, Αναπληρωτής καθηγητής πολεοδομίας και ιστορίας της πόλης της Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ, και ο Εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος Θοδωρής Αγγελόπουλος, ενώ τοποθετήθηκαν και οι εκπρόσωποι των δημοτικών αρχών των περιοχών απ’ όπου περνά ο δρόμος (Δήμοι Αθηναίων, Πειραιά, Μοσχάτου-Ταύρου, Νίκαιας-Ρέντη) αλλά και μερικοί από τους δεκάδες πολιτιστικούς φορείς.

Τέθηκε η προτεραιότητα της δημιουργίας ενός γραμμικού cluster με τη συμμετοχή δημόσιων και ιδιωτικών φορέων και το συντονισμό της Περιφέρειας, κάτι που καθιστά πρωτοπόρα την όλη προσπάθεια. Το να τονιστεί ο πολιτιστικός χαρακτήρας του δρόμου, να βελτιωθούν οι υποδομές ιδίως προς την προσβασιμότητα (πεζοδρόμια κλπ.), να δημιουργηθούν πράσινες διαδρομές, αλλά και να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα (τόσο η υπάρχουσα όσο και νέων μορφών π.χ. σύγχρονη τεχνολογία) κρίνεται απαραίτητο για την επιτυχία του σχεδίου που πρέπει να υιοθετήσει μια ολιστική προσέγγιση.

Μάλιστα η πρωτοβουλία έρχεται σε ένα ευνοϊκό momentum που συμπίπτει με μια κινητικότητα στην περιοχή - από τα σχέδια για την ανακαίνιση της κεντρικής αγοράς μέχρι τη μετατροπή του Pantheon σε πεντάστερο ξενοδοχείο 300 δωματίων στο μέλλον, όπως δήλωσε εκπρόσωπος του Ομίλου Παπαθεοχάρη.

Είναι εμφανές ότι η μαγιά υπάρχει ήδη: δυναμικοί πολιτιστικοί φορείς (από την Πειραιώς 260, την ΑΣΚΤ, τον Ελληνικό Κόσμο, το Ίδρυμα Κακογιάννη και το Ιστορικό Αρχείο του ΠΙΟΠ ως την Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, το Μουσείο Μπενάκη, την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, το Σχολείον, όπου μεταφέρεται η δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου αλλά και το παλιό κτίριό της που θα μετατραπεί σε θεατρικό μουσείο, και τον αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού), σημαντικές επιχειρήσεις και ένα ιδιαίτερο βιομηχανικό περιβάλλον. Αν τα σχέδια για την ανάπλαση της Πειραιώς προχωρήσουν και ειδικά η διασύνδεση των χώρων και η αναβάθμιση του δημόσιου χώρου, αν συμπέσουν με την αναβάθμιση του Πειραιά και τη νέα επιχειρημάτικοτητα που διαφαίνεται σε παλιούς βιομηχανικούς χώρους της περιοχής, και βέβαια ντυθούν με το κατάλληλο storytelling η Πειραιώς θα μπορούσε να εξελιχθεί σε μια art industrial boullevard δημιουργώντας ένα νέο πακέτο εμπειριών απ’ αυτά που αναζητούν και οι επισκέπτες της πόλης.

Φυσικά η ανάπλαση της Πειραιώς δεν θα στοχεύσει μόνο στην αντιμετώπιση πολεοδομικών και περιβαλλοντικών προβλημάτων, αλλά και προβλημάτων κοινωνικού και οικονομικού χαρακτήρα κατά μήκος του άξονα αλλά και της ενδοχώρας της καθώς και στην αξιοποίηση αναπτυξιακών ευκαιριών.

Το αθηνόραμα στηρίζει την πρωτοβουλία και πιστεύει στην αναγκαιότητα ενός τέτοιου σχεδίου για την αναβάθμιση της ζωής στην πόλη και τη στήριξη της επιχειρηματικότητας με σύγχρονη ματιά.

Δώσε το σχόλιο σου

* Όνομα   * e-mail    
Σχόλιο

Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης  
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης